آصفری در گفت و گو با «بسیج»:

دولت، غرامت کشته‌‌شدگان فاجعه منا را پیگیری کند

نماینده سابق مجلس گفت: برای پیگیری حقوق حجاج کشته شده در مراسم حج سال گذشته و فاجعه منا و گرفتن غرامت از دولت عربستان سعودی بایستی دستگاه دیپلماسی و قوه قضاییه هم از طریق دادگاه بین المللی لاهه و هم از طریق سازمان کنفرانس اسلامی اقدام جدی و قاطع به عمل آورد.
کد خبر: ۸۷۱۷۴۴۸
|
۰۵ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۸:۲۰
محمد حسن آصفری نماینده سابق مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری بسیج، در رابطه با حذف سهمیه حج ایران از سوی دولت عربستان و اقدام ایران در قبال این موضوع اظهار داشت: در حال حاضر عربستان سعودی ملت و مردم ایران را به دلیل برخی موضوعات و رفتارهای سیاسی از مناسک حج واجب محروم می کند که این عمل دولت سعودی نشات گرفته از این موضوع است که نتوانسته از طریق گروه های تکفیری و تروریستی به اهداف خود دست یابد و در یمن، عراق و سوریه با وجود سرمایه گذاری و حمایت های مالی و تسلیحاتی دچار شکست و ناکامی شده است. بنابراین به دلیل همین مساله عربستان سعودی عصبانیت خود را از طریق مسایل دینی و عبادی پیگیری و از برگزاری اعمال حج واجب توسط ملت ایران جلوگیری می کند.

وی درباره اقدام مقتضی از سوی وزارت خارجه مطرح کرد: این اقدام عربستان سعودی بایستی توسط دستگاه های مسوول و وزارت امور خارجه به طور قاطع و صریح و از طریق سازمان کنفرانس اسلامی پیگیری شود تا مردم ایران نیز همانند سایر مسلمانان بدون هیچ مشکلی به انجام عبادات دینی خود بپردازند.

آصفری همچنین افزود: سازمان کنفرانس اسلامی نیز باید نسبت به این اقدام سعودی ها موضع گیری کند و مطرح کند که عربستان حق ندارد از اعزام زائران ایرانی به حج جلوگیری کند. البته این اقدام دولت سعودی به دلیل شکست و ناکامی های مکرر اهداف و راهبردهایش در منطقه است.

نماینده سابق مجلس گفت: برای پیگیری حقوق حجاج کشته شده در مراسم حج سال گذشته و فاجعه منا و گرفتن غرامت از دولت عربستان سعودی بایستی دستگاه دیپلماسی و قوه قضاییه هم از طریق دادگاه بین المللی لاهه و هم از طریق سازمان کنفرانس اسلامی اقدام جدی و قاطع به عمل آورد. مردم و نظام جمهوری اسلامی ایران به هیچ وجه از خون ریخته شده هموطنان خود در منا نخواهند گذشت و عربستان ملزم به پرداخت غرامت به خانواده های کشته شدگان فاجعه منا می باشد.

آصفری در پایان خاطر نشان کرد: وزارت امور خارجه باید بداند مردم ایران به هیچ طریقی از احقاق حق خود کوتاه نخواهند آمد. قوه قضاییه نیز بایستی در این زمینه پرونده تشکیل دهد و در داخل کشور هم پیگیر این موضوع باشد و خانواده این قربانیان برای شکایت از دولت سعودی فراخوانده شوند و سازمان حج و زیارت هم به عنوان مدعی العموم شکایتی تنظیم کند.
ارسال نظرات
آخرین اخبار