یک جامعه شناس در گفتگو با «بسیج» عنوان کرد

مشاهده امراض پوستی و گوارشی در کودکان کار

ابهری گفت: کودکان کار یک آسیب مشترک در اکثر کشورها می باشد و طلاق، اعتیاد والدین، و زندانی شدن آنها و فرار کودکان از خانه می تواند از علت های آن باشد.
کد خبر: ۸۷۱۲۱۴۷
|
۲۸ تير ۱۳۹۵ - ۰۸:۴۲

مجید ابهری، جامعه شناس و استاد دانشگاه در گفتگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری بسیج با اشاره به وضعیت کودکان کار در جامعه گفت: کودکان کار یک آسیب مشترک در اکثر کشورها می باشد و طلاق، اعتیاد والدین، و زندانی شدن آنها و فرار کودکان از خانه می تواند از علت های آن باشد.

وی افزود: حدود 65 درصد کودکان کار در کشور ما فرزندان مهاجرین بیگانه می باشند؛ کارهایی که این کودکان انجام می دهند به دو دسته مجازی و حقیقی تقسیم می شود.

ابهری تصریح کرد: کارهای واقعی شامل ریخته گری و شیشه سازی بسیار مشقت بار و دشوار است و اغلب کودکان بدون عبور از جوانی به سالمندی می رسند و دارای امراض مختلف پوستی، گوارشی، عصبی و روحی می باشند.

وی ادامه داد: برخی از این کودکان به کارهای مجازی مانند دست فروشی، گل فروشی چتر فروشی و تکدی گری در سر چهار راه ها شیشه پاک کنی اسفند دود کردن و امثال انها روی می آورند.

ابهری عنوان کرد: در خصوص راهکار های مقابله با این ناهنجاری اجتماعی جمع آوری این کودکان، طبقه بندی و غربال گری آنها و آموزش های ابتدایی و تحصیلی به آنها اولین قدم بوده و بازگرداندن انها به خانواده و یا سلب صلاحیت از خانواده هایی که فاقد شرایط اخلاقی می باشند یعنی یا اعتیاد دارند ویا پدر و مادر هر دو زندانی هستند یا جدا شده و کودک را رها کرده اند راه بعدی است.لذا باید از این گونه خانواده ها سلب صلاحیت شده و کودکان به مراکز نگهداری یا خانواده های مورد اعتماد سپرده شوند.

وی تصریح کرد: در گام بعدی جلوگیری از حضور کودکان در چهارراه ها و اماکن پرجمعیت می باشد و همان طور که گفته شد 65 درصد از این کودکان فرزندان مهاجرین بوده که درآمد چشم گیری دارند و باعث شده الگوی منفی برای کودکان ایرانی باشد.

این کارشناس خاطرنشان کرد: مقابله با حضور کودکان و همچنین تشدید مجازات کارفرمایانی که اینگونه کودکان را به خاطر مزد خیلی کمتر و عدم شمول بیمه استخدام کرده و آنها را استعمار جنسی و جسمی می کنند می تواند از کار و اشتغال این کودکان جلوگیری کند.

ارسال نظرات
آخرین اخبار