سند برنامه راهبردی علم و فناوری استان در افق 99 تصویب شد

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری کهگیلویه وبویراحمد گفت: سند برنامه راهبردی بخش علم و فناوری استان در افق 1399 تصویب شد.
کد خبر: ۸۷۱۱۷۹۴
|
۲۶ تير ۱۳۹۵ - ۲۳:۳۳
مجید محنائی، افزود: از آنجائیکه امروزه پیشرفت و توانمندی کشورها را با توسعه علم و فناوری می سنجند، در راستای تدوین برنامه ششم توسعه در جلسه 23/4/95 کارگروه پژوهش، آموزش فناوری و نوآوری استان سند برنامه راهبردی بخش علم و فناوری استان به تصویب رسید.
وی اظهار داشت: در این سند عملکرد گذشته بررسی و وضع موجود تبیین شده است و در قالب 26 شاخص از جمله تعداد شرکت های دانش بنیان، تعداد پایگاه های علمی، مراکز رشد، تعداد مقالات، سرانه مقالات به تعداد اعضاء هیات علمی، نسبت اختراعات به تعداد اعضای هیات علمی، تعداد اختراعات، تعداد طرح های تحقیقاتی، تعداد پژوهشگران، تعداد نشریات و ... به این موارد پرداخته شده است.
محنائی تصریح کرد: در ارائه نقاط ضعف موجود بخش علم و فناوری در حوزه های زیر ساختی، مدیریتی و مالی و همچنین نقاط قوت تشریح گردید و اهداف کلی راهبردهای دستیابی به این اهداف مطرح شدند.
به گفته معاون توسعه منابع استانداری، در این سند پیش بینی شده است که هدف کمی مهم تولید مقالات استان نسبت به کشور از 67/ درصد فعلی به 52/1 درصد، تعداد اختراعات و ابداعات ملی ثبت شده از هشت اختراع در سال 94 به 24 اختراع در پایان برنامه ششم برسد.
محنای ابراز داشت: تعداد شرکت های دانش بنیان که در حال حاضر 08/ درصد کشور است به یک درصد برسد و تعداد پژوهشگران که در پایان سال 94، 732 نفر بوده اند به یکهزار و 100 پژوهشگر افزایش یابد.
وی افزود: همچنین سرانه مقالات scopus  به تعداد اعضای هیات علمی تمام وقت که در پایان سال 94 ، 33/ درصد بوده است در پایان برنامه باید به 74/ درصد برسد.
محنای گفت: ایجاد نظام نظارتی بر فعالیت های علمی، جذب اعتبارات ملی، تشکیل صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران، اولویت دهی به طرح های کلان با رویکرد استانی، راه اندازی پارک علم و فناوری و ... از جمله الزامات این سند است.
 معاون هماهنگی امور �قتصادی و توسعه منابع استانداری گفت: منابع مالی مورد نیاز جهت تحقق اهداف کمی از محل درآمدهای عمومی مجموعا در طول برنامه ششم چهار هزار و 900 میلیارد ریال برآور شده است.
ارسال نظرات