گزارش لحظه به لحظه «بسیج»/ یک روز پس از کودتای نافرجام در ترکیه

اردوغان،استانبول را به مقصد آنکارا ترک کرد/ ۲۸۳۹ نفر بازداشت ۴۴۰ زخمی و ۱۶۱ نفر کشته شدند/ سومین تماس ظریف با همتای ترکیه‌ای

برای اطلاع کاربران محترم از آخرین تحولات کشور ترکیه، اخبار مربوط به این ماجرا را به صورت مستقیم منتشر می نماییم.
کد خبر: ۸۷۱۱۲۴۳
|
۲۶ تير ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۴
سرویس سیاسی خبرگزاری بسیج - کودتای جمعه شب در ترکیه و تحولات حین و بعد از این کودتا آنقدر سریع و پیچیده بود که توجه افکار عمومی دنیا را به خود جلب کرد. به همین منظور و برای اطلاع کاربران محترم از آخرین تحولات این کشور، اخبار مربوط به این ماجرا را به صورت مستقیم منتشر می نماییم:دفتر ریاست جمهوری ترکیه از مردم خواست تا امشب نیز در میدان‌ها همچنان حضور داشته باشند. احتمال عملیات دوباره علیه دولت امشب نیز وجود دارد.نابع خبری از فرار 8 نظامی ترکیه با یک بالگرد به یونان و ارائه درخواست پناهندگی سیاسی خبر دادند. به گفته منابع خبری، مقامات یونانی این 8 تن را بازداشت کرده‌اند. 

-شرکت هواپیمایی بریتیش ایرویز اعلام کرد، کلیه پروازهای خود از ترکیه و به مقصد این کشور طی امروز شنبه را لغو کرده است.(اینجا)

-رهبر حزب جمهوریخواه مهمترین حزب مخالف سکولار ترکیه، کودتای نافرجام در این کشور را که توسط گروهی از نظامیان صورت گرفت، محکوم کرد.(اینجا)

-وزیرخارجه ترکیه اعلام کرد که یونان خبر داده که ۸ نظامی خیانت‌کار مشارکت کننده در کودتا علیه دولت را در اسرع وقت به ترکیه باز خواهد گرداند.(ینجا)

-صدر اعظم آلمان کودتای نظامی در ترکیه را شدیدا محکوم کرده و خواستار پایان هر چه سریع تر خونریزی ها در این کشور شد.(اینجا)

-در پی تعطیل شدن پایگاه هوایی اینجرلیک توسط دولت ترکیه، آمریکا عملیات هوایی خود علیه داعش از پایگاه اینجرلیک را متوقف کرد.(اینجا)

-"بن علی بلدریم" نخست وزیر ترکیه طی سخنانی در نشست فوق‌العاده پارلمان ترکیه در آنکارا گفت: به ملت ترکیه به دلیل سرازیر شدن به خیابان‌ها علیه تلاش برای کودتا افتخار می‌کنم.(اینجا)
-منابع خبری اعلام کردند که اردوغان، رئیس جمهور ترکیه فرودگاه آتاتورک استانبول را به سوی آنکارا ترک کرد.(اینجا)

-به دنبال کودتای نظامی در ترکیه، آلمان اقدامات امنیتی در پایگاه اینجرلیک ترکیه را به منظور حفاظت از نیروهای آلمانی مستقر در این پایگاه نظامی تشدید کرده است.(اینجا)

- جان کری،وزیر خارجه آمریکا گفت که واشنگتن برای همکاری با دولت ترکیه در تحقیقات مربوط به کودتای نافرجام در این کشور آمادگی دارد.(اینجا)

-چندین هزار نفر از شهروندان که اکثر آن‌ها اتباع ترک بودند در شهرهای مختلف آلمان علیه کودتای نظامی در ترکیه اعتراض کرده و همبستگی خود را با دولت این کشور نشان دادند.(اینجا)

-علی اکبر ولایتی،مشاور رهبر معظم انقلاب در امور بین‌الملل تاکید کرد که جمهوری اسلامی ایران با کودتا در ترکیه و اساساً هرگونه کودتا و تحمیل نظر با زور مخالف است و امیدواریم که اردوغان هم به رای مردم سوریه احترام بگذارد.(اینجا)

-جلسه شورای عالی امنیت ملی برای بررسی کودتای نافرجام در ترکیه به ریاست حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور برگزار شد و  جزئیات این جلسه نشان می دهد که نیروی هوایی و زمینی ایران آماده صیانت از مرزهای کشور با ترکیه هستند.(اینجا)

- منابع خبری از فرار 8 نظامی ترکیه با یک بالگرد به یونان و ارائه درخواست پناهندگی سیاسی خبر دادند. به گفته منابع خبری، مقامات یونانی این 8 تن را بازداشت کرده‌اند. (اینجا)

- علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی گفت که موضع رسمی جمهوری اسلامی ایران محکومیت اقدام کودتاگران و حمایت از دولت قانونی این کشور و احترام به رای و خواست مردم است.(اینجا)

- تیراندازی شدید در اطراف مقر ستاد مشترک ارتش ترکیه؛(اینجا)

- بن‌علی ییلدیریم، نخست‌وزیر ترکیه: حوادث جمعه شب لکه ننگی بر دموکراسی ترکیه بود؛ وی اعلام کرد که تعداد کشته‌های حادثه ترکیه به 161 نفر و تعداد زخمی‌های آن به یکهزار و 440 نفر رسیده است و 2839 نفر بازداشت شدند.(اینجا)

- گفت‌وگو تلفنی ظریف با همتای ترک خود برای سومین بار (اینجا)

- احمد داوداوغلو، نخست‌وزیر ترکیه در واکنش به ناکامی طرح کودتاچیان گفت که ملت ترکیه یکپارچگی خود را در مقابل کودتاچیان ثابت کردند. (اینجا)

- دفتر ریاست جمهوری ترکیه از مردم خواست تا امشب نیز در میدان‌ها همچنان حضور داشته باشند. احتمال عملیات دوباره علیه دولت امشب نیز وجود دارد. (اینجا)

- افکان آلا، وزیر کشور ترکیه اعلام کرد که تلاش برای کودتا در این کشور سرکوب شده است. (اینجا)

- رئیس موقت ستاد مشترک ارتش ترکیه اعلام کرد که کودتا پایان یافت است و ۱۰۴ کودتاچی کشته شدند. (اینجا)

- کیوان خسروی، سخنگوی شورایعالی امنیت ملی از تشکیل جلسه این شورا برای بررسی تحولات ترکیه تا پیش از ظهر امروز خبر داد. (اینجا)

- وزارت امور خارجه فرانسه با انتشار بیانیه ای، با ابراز نگرانی از وضعیت ترکیه، از اتباع فرانسوی درخواست شده تا از این کشور خارج شوند. (اینجا)

- دیمیتری پسکوف، سخنگوی ریاست جمهوری روسیه، درباره تحولات 24 ساعت گذشته در ترکیه گفت: روسیه در مورد آینده از ترکیه بسیار نگران است. ولادیمیر پوتین رئیس جمهور به صورت مداوم و از مسیرهای دیپلماتیک و سرویس های اطلاعاتی پیگیر تحولات در ترکیه می باشد. (اینجا)

- باراک اوباما، رییس جمهور آمریکا، خواستار حمایت از دولت اردوغان توسط کشورهایی اروپایی و احترام به نظام دموکراتیک در ترکیه شد. (اینجا)

- 29 سرهنگ و 5 ژنرال ارتش ترکیه، پس از ناکامی اولیه در کودتاه علیه دولت از مقام خود استعفا دادند.
ارسال نظرات
آخرین اخبار