آیا بهزیستی استان در بحث اقتصاد مقاومتی موفق بود؟

سازمان بهزیستی استان کهگیلویه و بویراحمد در سال ۹۵ و با سپری نمودن بحران مدیریتی و تفکرات سنتی سالهای گذشته، کلیه فعالیت‌های تخصصی را در قالب اقتصاد مقاومتی، برای خدمت بر‌تر و نتیجه بخش و همچنین استفاده از همه ظرفیت‌های علمی، تخصصی و امکانات بخش غیر دولتی، کاملاً عملیاتی و کاربردی پوشش داده است.
کد خبر: ۸۷۰۸۶۸۰
|
۲۰ تير ۱۳۹۵ - ۲۰:۳۹

سیدعلی عباس محدث چند سالی است که رهبر معظم انقلاب، راهکارهایی را برای مردم و دولت در لوای اقتصاد مقاومتی تدوین می‌نماید که چنانچه برنامه ریزی‌ها و مدیریت منابع را در همه سطوح جامعه و متناسب با محدودیت‌های زیر ساختی در حوزه اقتصاد، عدم تخصص گرایی در حوزه نیروی انسانی و مدیریت، فقدان برنامه ریزی‌های کلان در حوزه سیاست و عدم سنخیت بین فرهنگ مصرف گرایی و اهتمام در تولید و فراهم نمودن مواد اولیه، به عنوان مشی عملیاتی در دستور کار قرار می‌گرفت، شاید اینگونه تحت فشار تحریم‌ها و نواساناتِ شاخص‌های اقتصادی دنیا قرار نمی‌گرفتیم.
گرچه وابستگی‌ها غیر قابل انکارسیستم اقتصادی دنیا به نحوی است که لحظه به لحظه می‌تواند متأثر از رکود و صعود شاخص‌ها مختلف قرار گیرد، لیکن هرچه الگوهای اقتصادی بر پایه تولید انبوه، تقویت بخش خصوصی، رقابت در کیفیت، سرمایه گذاری در تولید منابع داخلی و استفاده از تکنولوژی با کیفیت باشد، شکنندگی ساختار‌های اقتصادی در مقابل بحران‌ها و تهدید‌هایی مثل تحریم‌ها، به راحتی صورت نمی‌گیرد.
طی هفت سال گذشته، پیام‌های رهبر معظم انقلاب می‌توانست شیوه‌ای برای خودباوری، خوداتکایی و خودساختگی باشد تا مراحل بالندگی و پویایی اقتصاد ملی را مرحله به مرحله به جایگاه واقعی خودش در دنیای اقتصاد برسانیم. اما ظاهراً در سال ۱۳۹۵، طرحی نو به عنوان سرمشق برنامه‌های دولت قرار گرفته و هرچند دارای کاستی‌ها و محدودیت‌های مدیریتی و سیستمی است، منتهی جدیت دولت در تحقق محورهای اقتصاد مقاومتی از یک شعار بالا‌تر رفته و به عنوان یک جریان، فرآیند و یا حقیقتی غیر قابل انکار که باید در پایان هرگام، منتج به نتیجه باشد، به واحدهای اجرایی ابلاغ شده است.
سازمان بهزیستی نیز، واقعیتی عینی از مقاومت جامعه هدف در مقابل مشکلات و مصائب اجتماعی- اقتصادی می‌باشد. مستمریهای ماهیانه، حمایت‌های موردی، تأمین بخشی از وسایل کمک توانبخشی و لوازم توانپزشکی، حمایت‌های درمانی، مشاوره‌ای، توانمندسازی، بازتوانی و…. مصادیقی از الگوهای اقتصاد مقاومتی هستند که برای کاهش و کنترل آسیب‌ها و معضلات اجتماعی – توانبخشی ارائه می‌شوند.
در همین راستا، بهزیستی استان کهگیلویه و بویراحمد، از آغاز سال ۹۵ و با ابلاغ راهبرد‌های اقتصاد مقاومتی، در جلسات متعدد ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی استان شرکت داشته و پس از دریافت کاربرگ‌های عملیاتی اقتصاد مقاومتی، ستاد مربوطه را در بهزیستی استان تشکیل داده و محورهای تعیین شده را در حوزه‌های تخصصی (توسعه پیشگیری، امور اجتماعی، امور توانبخشی) و حوزه مشارکتهای مردمی و اشتغال به نحو شایسته‌ای مدیریت و نظارت می‌کند.
شاید یکی از مهم‌ترین دستاوردهایی که اقتصاد مقاومتی برای کشور و استانهای محروم دارد، بهره برداری از پروژه‌ها، طرح‌ها و برنامه‌های ملی و استانی است که چون دوره زمانی برای هر طرح و پروژه‌ای تعریف می‌شود، لذا امیدواریم دیگر پروژه‌های ناتمام یا نیمه تمام در پایان دوره‌ی زمانی مشخص شده، نداشته باشیم.
یکی دیگر از محسنات اقتصاد مقاومتی در همه دستگاه‌های دولتی و به تبع آن‌ها سازمان بهزیستی، توسعه فرهنگ مدیریت و عملکرد‌ها بر اساس الگوهای فرآیندگرایی است. آنچه تاکنون زمینه رکود و عقب ماندگی در مدیریت‌ها و اجرایی نشدن محورهای عملیاتی در سیستم اداری بود، نگاه‌های سنتی و پرهیز از تخصص محوری بر پایه وظیفه گرایی بود که خود آسیبی برای رونق اقتصادی و تحولات مدیریتی است. در سیاست‌های جدید دولت، اقتصاد مقاومتی را به عنوان تحولی در خدمت رو به مردم و جهشی تأثیر گذار در زندگی آن‌ها، مقاوم سازی شاخص‌های اقتصادی در برابر نوسانات اقتصاد جهانی، بکارگیری سرمایه‌های ملی به صورت هدفمند در ساخت و تجهیز زیر ساخت‌های اقتصادی، جذب و استفاده هرچه بیشتر از سرمایه‌ی بخش خصوصی، توسعه فرهنگِ رقابت و مدیریتِ علمی در توانمند نمودن پایه‌های آن، تعریف نموده و کاربردی کرده‌اند.
سازمان بهزیستی استان، در ۵ محور عملیاتی به شرح زیر فعالیت می‌نماید؛
۱-    اجرای برنامه جامع آموزشی مهارت‌های زندگی
۲-    توسعه آموزش‌های مشاغل خانگی برای خروج از چرخه حمایت
۳-    حمایت از شبکه‌های خدمات مشاوره‌ای برای مددجویان
۴-    اصلاح شبکه‌های تأمین مواد اولیه، طراحی، بازاریابی و فروش مشاغل خانگی زنان سرپرست خانوار
۵-    تقویت برنامه‌های اشتغال معلولین
در همین راستا، تاکنون، ۵ جلسه نظارتی راهبردی و ۹ جلسه عملیاتی-کاربردی در ستاد بهزیستی استان برگزار شده است. همچنین در ۸ جلسه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی استان و جلساتی با مجموعه وزارتخانه تعاون، کار و رفاه اجتماعی شرکت داشته‌ایم. ضمن اینکه گزارش اقدامات کمی و شاخص‌های عملیاتی محور‌های مطروحه، در قالب فرمت «نیپا» به ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی استان و بهزیستی کشور ارسال شده است.
در جلسات عملیاتی ستاد اقتصاد مقاومتی بهزیستی استان، ۵۸ مصوبه خروجی جلسات بود که نتیجه نهایی این مصوبات، شفافیت خدمات قابل ارائه، زمان بندی اجرای طرح‌ها و محورهای عملیاتی، مراحل رسیدن به هدف در برنامه اقتصاد مقاومتی، ثبت و مستندسازی اقدامات و محورهای کمی اقتصاد مقاومتی و همچنین استفاده از ظرفیت‌ها و توانمندی‌های بخش خصوصی در تسریعِ نتایجِ بهینه برنامه‌ها بود که برای رسیدن به هدف مؤثر و کارآمد، به عنوان راهبرد خدمت در دستور کار قرار داده‌ایم.
بخش دیگری از برنامه‌های اقتصاد مقاومتی سازمان بهزیستی، برگزاری دوره آموزشی مجوزدار در دو سطح کارمندان و مدیران است که به زودی در همه شهرستان‌ها و ستاد بهزیستی استان برگزار می‌شود. در این برنامه وسعت فعالیت سازمان را از ستاد به همه سطوح اجرایی توسعه خواهیم داد و ادارات بهزیستی شهرستان‌ها، بخش‌ها و مراکز غیر دولتی وابسته به سازمان را نیز همراه خواهیم کرد.
بنابراین، اقتصاد مقاومتی از مرحله شعارزدگی خارج شده و در این فرصتی که دولت بوجود آورده است، تخصصی‌تر و البته با ژرفای بیشتر در ابعاد اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی عملیاتی شده است. برای هموار نمودن مسیر توسعه استان باید مدیریت، فرهنگ، نیروی انسانی و منابع را از سیاسی کاری و منفعت طلبی کسانی که خوشبختی خود را بر بهبود زندگی عامه مردم ترجیح می‌دهند، مقاوم و واکسینه نمود تا هر بیشتر بتوانیم از رویکردهای اقتصاد مقاومتی بهره‌مند شویم. لذا سازمان بهزیستی استان کهگیلویه و بویراحمد در سال ۹۵ و با سپری نمودن بحران مدیریتی و تفکرات سنتی سالهای گذشته، کلیه فعالیت‌های تخصصی را در قالب اقتصاد مقاومتی، برای خدمت بر‌تر و نتیجه بخش و همچنین استفاده از همه ظرفیت‌های علمی، تخصصی و امکانات بخش غیر دولتی، کاملاً عملیاتی و کاربردی پوشش داده است.


* دبیر ستاد اقتصاد مقاومتی بهزیستی استان کهگیلویه و بویراحمد

ارسال نظرات