سردار آسودی اعلام کرد

وصول 400 اثر به دبیرخانه کتاب سال سپاه

دبیر یازدهمین دوره انتخاب کتاب سال سپاه از برگزاری آئین اختتامیه این دوره در 7 مهرماه خبرداد و گفت: تاکنون حدود 400 اثر از سوی پاسداران اهل قلم به دبیرخانه راه یافته و پاسداران تا 31 تیرماه فرصت دارند آثار خود را ارسال کنند.
کد خبر: ۸۷۰۸۶۵۶
|
۲۰ تير ۱۳۹۵ - ۱۹:۴۶

به گزارش خبرگزاری بسیج، به نقل از دبیرخانه یازدهمین دوره انتخاب کتاب سال سپاه، سردار محمد‌علی آسودی، دبیر یازدهمین دوره انتخاب کتاب سال سپاه اظهار داشت: ما انتخاب این دوره را از سال 1381 با توجه به تهاجم فرهنگی دشمنان، تهدیدات، جنگ نرم و به لحاظ تکلیفی که پاسداران به انقلاب اسلامی بر عهده دارند، آغاز کردیم.

وی با اشاره به سوابق علمی و ادبی پاسداران از دوران دفاع مقدس افزود: از سال 1381 که نخستین دوره دوره انتخاب کتاب سال برگزار شده تا کنون، با درنظر وقفه‌هایی که گاهی در فواصل برگزاری  صورت می‌گرفت، 10 دوره انتخاب انتخاب کتاب سال برگزار شده است و امسال یازدهمین دوره آن را برگزار می‌کنیم.

آسودی با بیان این‌که معاونت فرهنگی نماینده ولی فقیه در سپاه تا سال 1393 عهده‌دار برگزاری این دوره بوده است، ادامه داد: سال 94 این دوره به دلیل تغییرات مدیریتی برگزار نشد اما با پیگیری‌هایی که خودِ پاسداران اهل قلم داشتند، مجددا این پیگیری شد و این بار، مسئولیت برگزاری آن را معاونت فرهنگی و اجتماعی فرماندهی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از طریق موسسه «فرهنگی انتشاراتی پاسداران اهل قلم» بر عهده گرفت.

مدیر موسسه «فرهنگی انتشاراتی پاسداران اهل قلم» از دانشگاه جامع امام حسین(ع)، دانشگاه بقیه‌الله الاعظم و بانک انصار به عنوان حامیان یازدهمین دوره انتخاب کتاب سال سپاه یاد کرد و افزود: 7 مهرماه همزمان با روز فرماندهان آیین پایانی این دوره برگزار خواهد شد. تاکنون حدود 400 اثر از سوی پاسداران اهل قلم به دبیرخانه راه یافته است و پاسداران تا 31 تیرماه فرصت دارند آثار خود را در گروه‌های «ادبیات انقلاب، دفاع مقدس و مقاومت شامل داستان و رمان، تاریخ تحلیلی و شفاهی، زندگینامه شهدا ـ شعر ـ خاطره»، «فرهنگ دفاعی شامل: جنگ نرم، امنیتی نظامی، تبلیغاتی»، «سیاسی»، «پزشکی و پیراپزشکی»، «فنی و مهندسی»، «مدیریت جهادی، اقتصاد مقاومتی» و «اعتقادی» به دبیرخانه ارسال کنند.

به گفته آسودی، تاکنون در گروه نخست 164 اثر، گروه دوم 26 اثر، گروه سوم 45 اثر، گروه چهارم 15 اثر، گروه پنجم 39 اثر، گروه ششم 20 اثر و در گروه هفتم 53 اثر به دبیرخانه رسیده است. البته 35 اثر هم در خارج از موضوع‌های یاد شده به دبیرخانه رسید که هنوز تصمیمی برای داوری آن‌ها نگرفته‌ایم.

دبیر یازدهمین دوره انتخاب کتاب سال سپاه، ماموریت موسسه «فرهنگی انتشاراتی پاسداران اهل قلم» را شناسایی، ساماندهی، هدایت و حمایت از شاعران، ناشران و نویسندگان مومن و انقلابی و نیز رفع دغدغه‌های فرهنگی رهبر معظم انقلاب عنوان کرد و گفت: در این موسسه 5 راهبرد اساسی داریم که شامل ساماندهی، هدایت موضوعی و محتوایی، هدایت مادی و معنوی، ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی و ارتقای سطح مهارت‌های فردی و گروهی پاسداران اهل قلم است. البته ما فقط به پاسداران در این زمینه توجه نداشته‌ایم و خانواده آنان را هم مدنظر قرار داده‌ایم. همچنین به پاسداران جوان که آنها را نوقلمان پاسدار می‌نامیم هم توجه داریم.

مدیر موسسه «فرهنگی انتشاراتی پاسداران اهل قلم» ادامه داد: قصد داریم توانمندی پاسداران اهل قلم را در ابعاد فرهنگی، علمی و ادبی هم در سطح کشور و هم در سطوح بین‌المللی به نمایش بگذاریم. پاسداران ما ظرفیت بالایی در این حوزه‌ها دارند. برخی نویسندگان پاسدار در جایزه‌های ادبی که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار می‌کند چون جایزه جلال آل‌احمد، حایز رتبه‌های اول و دوم شده‌اند. یا مثلا در سه دوره گذشته کتابی با عنوان «گردشگری سلامت» به زبان انگلیسی ارایه شد که یکی از پاسداران اهل قلم نوشته بود. این کتاب با استقبال بین‌المللی روبه‌رو بود و در دوره یازدهم ترجمه این اثر به دبیرخانه ارسال شده است و مورد ارزیابی قرار می‌گیرد.

آسودی درباره کیفیت آثار رسیده به دبیرخانه توضیح داد: آثار رسیده از لحاظ کیفی به نسبت دوره‌های قبلی رشد قابل توجهی داشته‌ است. برخی از آثار ادبی را مطالعه کرده و متوجه رشد کیفیت آثار ادبی بوده‌ام این نشان‌دهنده بلوغ فکری و فرهنگی پاسداران اهل قلم است.

ارسال نظرات