جشنواره بین المللی فیلم مقاومت :

جشنواره مقاومت درخت تنومند فرهنگ انقلاب

علی دشتبان: جشنواره مقاومت با پشت سر گذاشتن چهارده دوره از ابتدای شکل گیریش، بلوغی را طی کرده که آن را به باروری چشمگیری در این دوره رسانده است، ارسال 1239 اثر در بخش های مختلف رقابتی به جشنواره امثال، نشان از این دارد که جشنواره مسیری هدفمند و استوار را در طول این سال ها طی کرده است.
کد خبر: ۸۶۹۹۵۱۷
|
۳۰ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۳:۴۸

به گزارش سرویس بنیاد فرهنگی روایت خبرگزاری بسیج ، مسیری مطمئن که در طولانی مدت اهدافش را تأمین خواهد کرد و در کوتاه مدت در هر دوره برگزاری آن، تأثیرات ویژه خود را بر شرایط فرهنگی کشور و مهم تر از آن جریان سینمای انقلاب خواهد گذاشت.

با نبود جشنواره جای خالی آن در سبد فرهنگی کشور به خوبی مشخص خواهد کرد که کارکرد فرهنگی جشنواره در برآورده کردن نیاز و مطالبات فرهنگی نظام جمهوری اسلامی در سینما چه سهم عمده ای دارد. سهمی که نه تنها اثری کمتر از تولید و عرضه محصولات فرهنگی و فیلم های انقلابی ندارد بلکه با تجمیع مطالبات انقلابی و راهبردی انقلاب به عنوان یک جریان فعال و پویا، به کارکردی دیالکتیکی میان فیلمسازان به عنوان تولید کنندگان این عرصه و مخاطبان و همچنین اهالی رسانه خواهد رسید.

تعداد قابل توجه آثار ارسالی برای جشنواره چهاردهم که در بخش های مختلف قابل ارزیابی است و با اهداف روشن و مشخصی انتخاب و تبیین شده اند، همچنین نشان دهنده آمار خوبی از مشارکت جوانانی است که امید فرهنگی کشور و انقلاب اسلامی بیش از همه به آن هاست، نسلی که انقلاب و حتی  دوره هشت ساله دفاع مقدس را ندیده و یا درک درستی از آن نکرده است، اما توانسته زیر سایه انقلاب و فرهنگ انقلابی و مقاومت، با مفاهیم انقلاب رشد کرده و دارای دیدی کاربردی و راه گشا و خلاق در آن گردند. تا آنجا که با نگاهی استراتژیک به مفهوم انقلاب، در جایگاه تولید کنندگان محصولات فرهنگی قرارگیرد و مخاطب بین المللی خود را با مفاهیم انقلاب اسلامی و فرهنگ مقاومت آشنا کند.

امروز جشنواره مقاومت ثابت  کرده است که مقاومت بیش از یک کلمه استراتژیک در حوزه فرهنگ و نظامی است، مقاومت به پویایی فرهنگی بدل گشته است که می تواند الگو و پیشه کشورهایی قرار گیرد که با اهداف اسلامی و قرآنی در برابر ظلم، استکبار و استبداد کشورهای غربی و آمریکای جهان خوار در حالتی پویا و نه منفعل مقابله کرده و نقش سازنده و مؤثری در جهان اسلام ایفا کنند.

مقاومت فرهنگی امروز نه در موضعی منفعلانه بلکه به عنوان استراتژِی بلند مدت از سوی سیاست گذاران ارشد فرهنگی کشور که در رأس آن ها رهبر معظم انقلاب قرار دارد برای تأمین نیاز فرهنگی یک ملت و یک نظام انتخاب شده و وظیفه تبیین این نگاه و مفهوم آن، باری است که بر دوش متولیان فرهنگی قرار گرفته است.

در این بین جشنواه فیلم مقاومت در حوزه سینما نشان داده است که بیش از جشنواره های دیگر که شاید اسم و رسمی بزرگ تر از جشنواره فیلم مقاومت داشته باشند اثرگذاری انقلابی و مانایی فرهنگی دارد. زیرا ریشه های معنایی و اعتقادی این جشنواره با اهداف بلند یک نظام اسلامی و آرمان های انقلابی یک ملت در طول سه دهه آبیاری شده است که تنه آن را تنومند و پر قدرت کرده و ریشه های آن را به دل هر فرهنگی و تولید کننده دغدغه مند در عرصه سینما دوانده است به گونه ای که امروز قسمت اعظمی از فیلمسازان ما در نسل های مختلف حداقل یک فیلم شاخص در شناسنامه کاری شان در عرصه سینمای انقلاب و دفاع مقدس دارند و برخی سینماگران حرفه ای و بعضا جوان نیز راه انقلاب و دفاع مقدس و به معنای وسیع تر مقاومت را پیشه فیلمسازی خود در آینده در طول دوران کاری شان انتخاب کرده اند. جوانانی که امروز در بلندای سینمای کشور ایستاده اند و قهرمانانی را برای سینمای کشور ترسیم کرده اند که همچون شهدا و ایثارگران الگویی نامیرا و اسطوره ای برای ملت خواهند بود. قهرمانانی که سینمای ما با نبود فرهنگ انقلاب و دفاع مقدس از داشتن آن ها با این قدرت اثرگذاری محروم خواهد ماند.

همچنین به تعبیری می توان برگ ها و میوه های این درخت سبز و تنومند را پرورش نیروهای انقلابی در عرصه سینمای مقاومت دانست که خوراک فکری و اعتقادی خود را در عرصه فرهنگ انقلاب، از رویدادها و جریانات فرهنگی مانند جشنواه تأمین می کنند. فیلمسازانی که برای رسیدن به آنچه هدف جشنواره مقاومت است تشنه محتوای انقلابی درست و پویا هستند و می توانند در هر دوره با مشارکت و حتی حضور در این رویداد به عنوان مخاطب، سهمی برای خود داشته باشند و برای کار بعدی خود به ایده های نو و در عین حال پخته و آب دیده ای برسند.

این زایش نیروی انسانی و تفکر خلاق از مهمترین دست آوردهای جشنواره است که آمار قابل توجه تعداد آثار دریافتی جشنواره در هر دوره که روندی رو به رشد داشته است به خوبی آن را نشان می دهد. مشارکت هایی سازنده  از نسل های مختلف انقلاب که می تواند بلندای این درخت سبز را به بلندای اسلام و ریشه انقلاب در جهان برساند تا ثمرات آن از دوردست ترین نقاط جهان در دل کشورهای کمونیست، سوسیالیست و امپریالیست در غرب و شرق عالم قابل رویت باشد. دیده شدنی که بی شک بی تأثیر نیست و می تواند به عنوان یک صادرات عظیم فرهنگی قلمداد شود و راهبردی استراتژیک در مقابله با شبیخون ها و نفوذها و تهاجم های فرهنگی دشمن.

موفقیت چشمگیر جشنواره مقاومت در جلب نظرها و فکرهای مختلف در جریان فرهنگی کشور یک تلنگر مهم به مدیران و مسئولین فرهنگی کشور است که شاید در جایگاه اثرگذار خود در عرصه فرهنگ آنطور که می توانند و باید فعال نبوده و در راستای تحقق اهداف و آرمان های انقلاب اسلامی به حرکت در نیامده اند و دست آوردی چشم گیر نداشته اند. برگزاری چهاردهمین دوره جشنواره مقاومت با این شکوه و قدرت مشارکت، نشان دهنده مانایی اهداف بلند مدتی است که دانه آن در دوران دفاع مقدس در دل خاک حاصلخیز و آماده رشد فرهنگی کشور کاشته شده است. بذری که حالا پس از سه دهه در دورانی به شکوفایی  و شکوه خود رسیده است که بیش از همه دوران ها به فعالیت پویای فرهنگ انقلابی نیازمند است.

دورانی که رهبر معظم انقلاب در مواجهه با جریان فرهنگی از خطر یک ولنگاری در آن یاد می کنند و هشدار آن را به مدیران فرهنگی، نمایندگان مجلس و فعالان فرهنگی کشور می دهند. جشنواره مقاومت در برابر این ولنگاری که بی قیدی و بی توجهی را شامل می شود با قدرتی پویا و در موضعی فعال مقابله می کند و همه فیلمسازان دغدغه مند را که شاید کمتر فرصت عرضه اندام در زمین فرهنگی و تبلیغی کشور را در طول سال داشته باشند، با هدفی متعالی و مشترک گردهم می آورد تا به مشتی گره کرده در کنار هم تبدیل شوند و بدنه تهی و پوشالی این ولنگاری فرهنگی را از صحنه فرهنگ انقلاب اسلامی برای همیشه پاک کنند.

اما نباید از این مهم نیز غافل بود که جشنواره مقاومت که به عنوان تنها جشنواره متولی فیلم های ارزشی و انقلابی در این سطح و اعتبار برگزار می شود، نباید تنها نماینده از کشوری باشد که صادر کننده انقلاب اسلامی و معانی ژرف آن به دنیای امروز است، کشوری که از شرق و غرب از تجلی روح انقلابی و مقاومت در آن، به لرزه در می آیند. جشنواره مقاومت باید الگویی شاخص برای همه رویدادهای فرهنگی کشور باشد که می تواند در همه رشته های هنری و فرهنگی مصداق داشته باشد و نگاه انقلابی و اسلامی را پشتوانه محکمی برای اهداف کوتاه و بلند مدتشان قرار داده تا همواره به بلندای انقلاب اسلامی در عرصه فرهنگ بین الملل و منطقه خودنمایی کنند.


ارسال نظرات