گزارش «بسیج» از نگرانی‌های روحانیت درباره روحانی

جزییات نامه محرمانه جامعه مدرسین به رییس جمهور/ نگرانی‌های روحانیت درباره روحانی/ نامه‌های انتقادی یکی دوتا نیست!

نامه نگاری های محرمانه و ناصحانه جامعه مدرسین با دفتر رئیس جمهور حکایت از دلنگرانی های شدید روحانیت نسبت به آینده سیاسی دولت و شخص رئیس جمهور دارد.
کد خبر: ۸۶۹۸۳۰۵
|
۰۱ تير ۱۳۹۵ - ۰۸:۱۷
خبرگزاری بسیج - سرویس سیاسی/ چندروزی است که موضوع نامه محرمانه جامعه مدرسین حوزه علمیه قم به رئیس جمهور  در فضای رسانه ای بازخوردهای بسیاری داشته و گفته ها و ناگفته های بسیاری در این زمینه مطرح شده است.

اولین خبر در این خصوص را خبرگزاری تسنیم منتشر کرد. این خبرگزاری در این زمینه نوشت جامعه مدرسین حوزه علمیه قم طی نامه‌ای انتقادی به حجت‌الاسلام حسن روحانی از برخی رویکردهای فرهنگی دولت و همچنین اظهارات و عملکرد حاشیه‌ساز بعضی مقامات ارشد دولتی انتقاد کرد. اعضای جامعه مدرسین در این نامه خواستار اصلاح رفتار رئیس‌جمهور و دولت شده و تاکید کردند که هرگونه حمایت از دولت منوط به رفتار و عملکرد در چارچوب ارزش‌های اسلامی است.

یک عضو ارشد جامعه مدرسین با تائید این خبر به خبرنگار تسنیم گفته که این نامه اعتراضی در اختیار شخص رئیس‌جمهور قرار گرفته است.

اکراه اعضای جامعه مدرسین از افشای جزئیات نامه

خبرنگار سیاسی خبرگزاری بسیج برای پیگیری چند و چون این نامه مصاحبه هایی را با تنی چند از اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم انجام داد اما اغلب اعضا ضمن تائید ارسال نامه نسبت به انتشار جزئیات آن خودداری کرده و دلیل اصلی این پرهیز را نیز قراری اعلام کردند که خود اعضای جامعه مدرسین مبنی بر محرمانه ماندن این نامه گذاشته اند.

با این حال یک منبع موثق در گفتگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری بسیج با انتقاد از جوسازی رسانه های اصلاح طلب به ویژه روزنامه اعتماد در خصوص این نامه گفت: ارسال این نامه به رئیس جمهور جنبه ناصحانه داشته است و کار تازه ای هم نبوده بلکه جامعه مدرسین بارها و طی نامه‌های مکرر نه تنها به رئیس جمهور فعلی بلکه به روسای جمهور قبلی از جمله آقای احمدی‌نژاد و خاتمی نیز چنین نامه‌هایی ارسال کرده است.

وی با تاکید بر اینکه رهبر معظم انقلاب اسلامی از جامعه مدرسین مطالبه کرده‌اند که نسبت به دولت و دیگر قوا نقادی منصفانه داشته باشد، افزود: از این رو جامعه مدرسین با ارسال نامه‌ای به آقای رئیس جمهور برخی موضوعات را به ایشان و اعضای دولت تذکر داده است.

تعداد نامه های انتقادی به دولت زیاد است

 این منبع موثق با بیان اینکه واقعا تعداد این دست نامه‌ها زیاد است و برای بار اول نبوده گفت: در جلسه جامعه مدرسین انتقادات متعددی در حوزه‌های مختلف نسبت به دولت صورت می گیرد که جمع‌بندی آن در قالب یک نامه به دولت ارسال شده است تا اصلاحات لازم صورت پذیرد و من بازهم تاکید می‌کنم که این یک روال عادی است.

وی همچنین به جزئیات نامه ارسال شده به رئیس جمهور نیز اشاره کرد و گفت: در این نامه موضوعات مختلفی مورد تاکید قرار گرفته است از جمله مسائل فرهنگی، مواضع مسئولان دولتی و  مساله اظهار نظر های شخص رئیس جمهور که نوعی وحدت در نظام را تضعیف می کند و موجب می شود برخی احساس کنند بین رهبری و قوا فاصله وجود دارد.

 این منبع موثق ادامه داد: البته خود آقای رئیس جمهور نیز در مدرسه فیضیه و همچنین در جلسه جامعه مدرسین تاکید داشتند که می‌بایست دولت از نصایح جامعه مدرسین بهره مند شود.

وی همچنین موضوع ارتباط این نامه با اجرای برجام را رد کرد و گفت: نباید برخی رسانه ها تلاش کنند که بین جامعه مدرسین و دولت فاصله بیندازند.

اسلام رحمانی کلید واژه انحرافی در سخنان رئیس جمهور

آنچه که مشخص است این نامه بیانگر دغدغه مندی نهاد روحانیت نسبت به سرنوشت کشور و شخص رئیس جمهور است. متاسفانه برخی از موضع گیری های رئیس جمهور طی چندسال اخیر تناسبی با ارزش ها و جهتگیری های انقلابی نداشته است و به نوعی حاشیه پردازی بر متن است. برای مثال موضوع اسلام رحمانی از آن دست مسائلی است که رهبر معظم انقلاب بارها نسبت بدان تذکر داده اند اما همین چند هفته پیش آقای روحانی در نامه به سران کشورهای اسلامی از این واژه که برداشت های انحرافی از آن زیاد است استفاده کرد.

تضعیف نیروی انتظامی در مبارزه با مفاسد اخلاقی و واکنش شدید آیت الله مکارم

یکی دیگر از اظهارات آقای رئیس جمهور که با واکنش جدی مراجع و علما روبه رو شد درباره عملکرد نیروی انتظامی در برخورد با مفاسد اخلاقی بود. رئیس جمهور در بیستمین همایش سراسری فرماندهان ناجا،گفته بود «برخی چسبیدند به دو الی سه فرع اسلام و فکر می‌کنند که همه معروف و منکر آنجاست. درحالی که دنیای معروف و منکر بسیار وسیع است.وی برهمین اساس خاطرنشان کرد: پلیس موظف به اجرای اسلام نیست، هیچ پلیسی نمی‌تواند بگوید که چون این را خداوند گفته و یا روایتی است که پیغمبر فرموده است، خود را مسئول اجرای اسلام بداند. بی‌خود، خود را به مخمصه نیندازیم و مردم را گرفتار نکنیم، وظیفه پلیس اجرای قانون است؛ به هر حال برخی از احکام شرع در قانون آمده و برخی هم مجلس مطابق با شرع تصویب می‌کند.»

این اظهارات با واکنش صریح مراجع عظام تقلید و علمای قم مواجه شد به طوری که آیت الله مکارم شیرازی در اظهار نظری کم سابقه و شفاف خطاب به رئیس جمهور گفت:« اخیراً یکى از مسئولین محترم خطاب به نیروى انتظامى سخنى گفتند که به هیچ وجه مناسب نبود، آن مسئولی گفته بود که وظیفه نیروى انتظامى اجراى قانون است نه اجراى اسلام. این سخن از سه جهت اثر منفى داشت.

نخست این‌که معلوم مى‌شود قوانین ما چیزى غیر از قوانین اسلامى است در حالى که همه آنها بر گرفته از اسلام است و همه افراد اعم از پلیس و غیر پلیس موظف به اجراى قوانین اسلام هستند، حتى وظیفه امر به معروف و نهى از منکر بنا به تصریح قرآن مجید و اجماع مسلمین وظیفه همگان است.دیگر این‌که این‌گونه سخنان روحیه نیروى انتظامى را تضعیف مى‌کند و زحماتى را که براى تهذیب اخلاق و مبارزه با منکرات متحمل شده‌اند نادیده گرفته می‌شود و آنها را در اجراى قوانین اسلامى سست مى‌سازد.و از همه مهم‌تر چراغ سبزى است که به افراد آلوده به انواع مفاسد اخلاقى و مجالس کثیف و مانند آن داده مى‌شود که از این به بعد آزاد هستید و پلیس کارى به شما ندارد، افراد فاسد بدون این سخنان هم طوفان مى‌کنند واى اگر چراغ سبزى هم به آنها نشان داده شود.»

اسلام انقلابی و ترور شهید مطهری!!

 از دیگر موضع گیری های خاص آقای رئیس جمهور را باید در مساله اسلام انقلابی جستجو کنیم که ایشان با صراحت ترور آیت الله مطهری را نیز به مسلمانان انقلابی مربوط دانسته بود!! روحانی در مراسم گرامیداشت مقام معلم مدعی شد شهید مطهری اسلام انقلابی را خطری بزرگ در برابر انقلاب اسلامی می‌دانست و قاتلان به اسم انقلابی مطهری را به شهادت رساندند.

این اظهارات در حالی بود که امام خمینی(ره) و رهبر معظم انقلاب بارها در بیاناتشان بر اهمیت اسلام انقلابی تأکید کرده‌ بودند. برای مثال ایشان می فرمایند: مردم نباید فراموش بکنند که ما هر چه داریم، به برکت اسلام ناب و اسلام انقلابی است؛ اسلامی که به فکر طبقات مستضعف و محروم است، نه اسلامی که در خدمت قدرتمندان و اغنیاست. بله، در دنیا کسان دیگری هستند که ادعای اسلام می‌کنند؛ اما اسلام آنها اسلام محمد نیست؛ اسلام ابوجهل و ابولهب است؛ اسلام آمریکاست... (سخنرانی در جوار حرم رضوی 1369/1/2) یا در جای دیگر هم ایشان می فرمایند: دشمنی با اسلام انقلابی، اسلام امام، اسلام زندگی‌بخش، اسلامی که وقتی پرچمش برافراشته می‌شود، همه دنیا را به خود متوجه می‌کند؛ همچنانی که امروز هم همین طور است. دشمنی با این اسلام به خاطر این است که اسلام، دست بیگانگان را از اینجا کوتاه کرد و منابع این کشور را از دست بیگانگان نجات داد... (سخنرانی در جمع بسیجیان 1378/9/3)

رد نظارت استصوابی شورای نگهبان

سخنان تند علیه شورای نگهبان نیز در کارنامه رئیس جمهور ثبت و ضبط شده است . وقتی اواسط سال گذشته وی در جمع استانداران عملا نظارت استصوابی شورای نگهبان را زیر سوال برده و گفته بود: «همه از نظر دولت برابرند و آن جایی که باید بگوید فردی برای شرکت در انتخابات صالح است یا نه هیأت‌های اجرایی هستند و ما هیأت اجرایی نداریم که یک جناح را تأیید صلاحیت کند و یک جناح دیگر را تأیید صلاحیت نکند. شورای محترم نگهبان ناظر است نه مجری. مجری انتخابات دولت است. دولت مسئول برگزاری انتخابات است و دستگاهی هم پیش‌بینی شده که نظارت کند تا خلاف قانون صورت نگیرد. شورای نگهبان چشم است و چشم نمی‌تواند کار دست را بکند، نظارت و اجرا نباید مخلوط شوند باید به قانون اساسی کاملاً توجه کرده و عمل کنیم.»

سخن آخر

بر این مبنا باید گفت نامه نگاری های محرمانه و ناصحانه جامعه مدرسین با دفتر رئیس جمهور حکایت از دلنگرانی های شدید روحانیت نسبت به آینده سیاسی دولت و شخص رئیس جمهور دارد. متاسفانه دولت یازدهم به دلیل فقدان پایگاه اجتماعی گسترده به اصلاح طلبان گرایش پیدا کرده است و همین عامل نیز باعث شده تا برخی مطالبات و دیدگاه های رادیکالسیم دوم خردادی از حنجره دولت اعتدال بیرون بیاد.
ارسال نظرات