زنگ خطر ضایعات محصولات کشاورزی به صدا در آمد؛

دغدغه بی پایان باغداران؛هدر رفت میوه ها در نبود صنایع تبدیلی

نبود صنایع تبدیلی سبب شده هرسال 15تا 20درصد هلو شلیل به ضایعات تبدیل شود ایجاد صنایع تبدیلی گزینه روی میز برای تبدیل این معضل به فرصت اقتصادی است گزینه ای که به نظر می رسد سالهاست روی میز مانده است.
کد خبر: ۸۶۹۶۵۸۵
|
۲۹ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۱
به گزارش خبرگزاری بسیج از مازندران،خرداد ماه ، فصل برداشت میوه های تابستانه در مازندران است، میوه هایی مانند هلو و شلیل که چند سالی است در مناطق دشت مازندران کشت می شود و این روزها رونق بازار میوه و تره بار استان شده است.

اینجا مازندران است استان میوه های رنگارنگ تابستانه، استانی که نه در روستاها که در حیاط خانه ها هم درختان میوه را می توان دید، درختان گیلاس، هلو، شلیل با ترکیبی از رنگ های نارنجی و زرد در کنار سبزی بهارانه درختان، زیبایی را به شهرها و روستاها می آورد و برکت را به خانه های مردم برکتی که می تواند سفرهای خانوارهای باغدار و حتی کارگران میوه چین را رنگین کند اما سال ها است که این برکت، در هیاهوی رنگ ها و طعم ها کمرنگ شده است تا جایی که میوه ها، روی درختان می مانند و می گندند اما روانه بازار نمی شوند چرا که چیدن و حمل و نقل آن هزینه های زیادی دارد و سودی نصیب باغداران نمی کند. 

یکی از بازاریان میوه وتره بار شهید رجایی ساری می گوید: میوه ای مثل هلو و شلیل خاصیت تازه خوری دارند و اگرامروز به فروش نرود به دلیل گرمای زیاد ، بازار پسندی خود را از دست می دهند و روانه سطل زباله ها می شوند.

200هزارتن هلو وشلیل باغ های مازندران تا مرداد ماه امسال روانه بازار می شوند میوه هایی که هر ماه تا 20درصد قیمت خود را از دست می دهند.

یکی از باغداران روستای بزمین آباد میاندورود گفت: به خاطر گرمای هوا این میوه ها ماندگاری زیادی ندارند و قیمت هر کیلو هلو که اکنون دو هزار تومان است تا یکماه دیگه به 500 تومان هم می رسد.

آقای رضایی باغدار روستای پنبه چوله ساری هم می گوید: هرسال 10تن هلو شلیل برداشت می کنم و به دلیل نبود زیرساخت های نگهداری یک تن ونیم آن دور ریخته می شود.

با توجه به محدودیت منابع آبی و هدر رفت میزان قابل توجه محصولات کشاورزی، باید راه چاره ای برای حل این معضل به کار گرفته شود چرا که این امر زنگ خطری برای سرمایه ملی کشور به شمار می رود.

کارشناس کشاورزی دانشگاه منایع طبیعی وعلوم کشاورزی ساری گفت: این گروه از محصولات کشاورزی بدلیل داشتن رطوبت زیاد فساد پذیر هستند و در دوره پس از برداشت بخش عمده ای از آنها (بین ۵ تا ۵۰ درصد) از بین می روند.

دکتر صادقی افزود: بخش عمده ای از این ضایعات را می توان با اجرای عملیات صحیح در دوره قبل از برداشت در باغ یا مزرعه حذف کرد.

وی گفت: مدیریت تغذیه، آفات و بیماریهای گیاهی در دوره قبل از برداشت، تکنولوژی صحیح برداشت، تیمارهای غیر شیمیایی و استفاده از ترکیبات طبیعی برای کنترل ضایعات، عملیات پیش سرمادهی، سیستم های بسته بندی جدید، انبارداری صحیح و بالاخره حمل و نقل صحیح از مهمترین راهکارهای موجود هستند که تا حد قابل توجهی میزان این ضایعات را به حداقل می رسانند.

کارشناس کشاورزی دانشگاه منایع طبیعی وعلوم کشاورزی ساری گفت : کاهش ضایعات این گروه از محصولات کشاورزی نیازمند اصلاح ساختار تولید این محصولات از باغ و مزرعه تا انبار و سپس حمل و نقل و بازاررسانی و در نهایت مصرف کننده خواهد بود.

دکتر صادقی افزود: بالا بردن دانش فنی تولید کنندگان، انبارداران، مسئولین میادین میوه و تره بار، خرده فروشیها و در نهایت مصرف کنندگان گامی موثر در این راستا است.

نبود صنایع تبدیلی سبب شده هرسال 15تا 20درصد هلو شلیل به ضایعات تبدیل شود ایجاد صنایع تبدیلی گزینه روی میز برای تبدیل این معضل به فرصت اقتصادی است گزینه ای که به نظر می رسد سالهاست روی میز مانده است.

رییس صنعت معدن وتجارت مازندران با بیان اینکه در مازندران عمدا باغداربا هلو آغاز شد وبه مروز زمان واریته ها عوض شدند وجای خود را به شلیل ،شبرنگ دادند گفت: در 10سال آینده نیز سیاه ربشه ها تغییر می کنند و به همین دلیل سرمایه گذار صنعتی در استان شکل نمی گیرد.

محمد پور افزود: براساس اصل44 قانون اساسی وزارت جهاد کشاورزی و صنایع معدن وتجارت حق ورود به عرصه خرید وفروش محصول ،ایجاد سردخانه وصنایع تبدیلی را ندارد .

رییس اتاق بازرگانی صنعت معدن وتجارت مازندران نیز گفت: سرمایه گذار در زمینه هلو شلیل در چند سال گذشته به دلیل بروکراسی ودست اندازهای اداری ومالی ورود پیدا نکرد.

مهاجر افزود: دولت دستورجدی داد وپنجره واحدی ایجاد شد تا سرمایه گذاری در این رشته آمادگی داشته باشد در اسرع وقت حمایت مالی می شود .

وی گفت: اتاق بازرگانی به عنوان مسول بخش خصوصی می تواند اطلاع رسانی کند وظرفیت ها کمک ها وحمایت ها را به سرمایه گذاران داشته باشد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی مازندران نیز گفت: اعتبارات وتسهیلات بانکی آماده ومهیا است .

شهیدی فر با بیان اینکه سطح باغ های هلو وشلیل مازندران در 8 سال گذشته سالانه با 10 درصد افزایش به 10هزار هکتار رسیده است افزود: به دنبال سرمایه گذار علاقمند به صنایع تبدیلی در بخش هلو وشلیل در استان هستیم.

وی گفت: توسعه و کشت ارگانیک به سبب کیفیت بالای محصولات و سیستم مناسب توزیع از مزرعه تا فروشگاه های عمده فروشی و خرده فروشی، از راهکارهای مناسب در جهت کاهش ضایعات به شمار می رود.

12هزار و 788 بهره بردار هلو وشلیل در مازندران سالانه 47 میلیارد و500میلیون تومان از فروش این محصول درآمد دارند.

راه اندازی صنایع تبدیلی علاوه بر افزایش در آمد باغداران ،20درصد ضایعات این بخش را به سرمایه اقتصادی تبدیل خواهدکرد.

انتهای پیام/


ارسال نظرات
پر بیننده ها