رويكرد اجتماعي شدن مبارزه با مواد مخدر با همكاري همه نهادها محقق مي شود

مشاور معاون امور اجتماعي سازمان بهزيستي كشور گفت: نهادهاي مختلف، سازمان بهزيستي را براي در اجراي برنامه‌هاي پيشگيرانه از آسيب‌هاي اجتماعي از جمله اعتياد به مواد مخدر كه مهمترين آسيب‌هاست ، همياري كنند تا رويكرد اجتماعي شدن مبارزه با مواد مخدر تحقق يابد.
کد خبر: ۸۶۹۴۹۹۸
|
۲۶ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۲۸
به گزارش خبرگزاری بسیج، به نقل از ستاد مبارزه با مواد مخدر آرزو ذكايي‌فر افزود: با توجه به اينكه مسئله درمان اعتياد امري ضروري و قابل پيگيري است اما امروزه بايد به پديده پيشگيري بيشتر توجه شود، در طول سالهاي اخير نظرات مختلف درباره امكانات و مراحل درمان معتادان بيان و اجرايي شده است ، اما امروزه با توجه به وضعيت جامعه ، نقش مداخلات اجتماعي پيشگيرانه بيش از هر چيز ديگري مطرح است .

وي اظهار كرد: اگر در طول ساليان سال بر روي مسئله پيشگيري بيشتر سرمايه گذاري مي شد ، تبعات آسيب هاي اجتماعي ناشي از اعتياد نيز در جامعه كمتر نمايان بود، در حاليكه اكثر كشورهاي دنيا نيز از سالهاي گذشته بر روي مداخلات پيشگيرانه اعتياد تاكيد برنامه هايي اجرا كرده اند.

مشاور معاون امور اجتماعي سازمان بهزيستي با بيان اينكه رويكرد پيشگيرانه مسئله مداخلات اجتماعي امر بسيار مهم در مبارزه اجتماعي با مواد مخدر است ، ادامه داد: در اين رويكرد بايد از نقش مردم استفاده كرد، آنان بهترين پتانسيل و ظرفيتي هستند كه مي توانند در امر مقابله با اعتياد به كمك دولت بيايند.

ذكايي‌فر اضافه كرد: ما نيز بايد برنامه ها و فعاليتهاي خود را در امر مقابله با اعتياد طراحي كرده و در طرح‌هاي قبلي نيز بازنگري كنيم و نقش اصلي اجتماعي شدن مبارزه با مواد مخدر را به مردم بسپاريم .

وي با اشاره به اينكه برنامه‌هاي محله محور و اجتماع محوردر جهت پيشگيري از اعتياد بايد اجرايي شود، گفت: علاوه بر تهيه و توزيع بروشور، كتابچه و يا راه اندازي كمپين هاي كوچك در امر مبارزه با اعتياد ، بايد به سراغ مردم برويم و برنامه هاي محله محور اجرا كنيم .وي افزود: سازمان بهزيستي كشور نمي تواند به تنهايي اين برنامه ها را عملياتي كند، نهادهاي مختلف بايد در امر كنترل كاهش اعتياد با ارايه تسهيلات و امكانات در محله ها از مشاركت هاي بين بخشي استفاده كنند.

مشاور معاون امور اجتماعي سازمان بهزيستي تاكيد كرد: روند پيشگيري و كنترل اعتياد بايد با سهولت بيشتري جلو رود زيرا مصرف مواد مخدر صنعتي و شيميايي يك اتفاق ، بيماري و آسيب اجتماعي چند وجهي است علاوه بر اينكه بر پديده درمان اجتماعي اعتياد فكر مي كنيم بايد برنامه ها ي پيشگيرانه و كنترل قابل انعطاف مبتني بر وضعيت روز جامعه باشد.

ذكايي فر تصريح كرد: برنامه هاي 15 سال پيش در امر مبارزه با مواد مخدر جواب نمي دهد ،سهم خانواده ها را در اين مبارزه بايد بيشتر ببينيم زيرا آنان بصورت خودجوش به بدنه دولت كمك بسياري مي كنند.

وي با اشاره به ظرفيت و پتانسيل انجمن هاي اوليا و مربيان در مدارس، گفت: اين ظرفيت بايد استفاده مطلوب در امر اجتماعي شدن مبارزه با مواد مخدر كرد و آموزش مهارت آموزشي ، فرزندپروري كه در پيشگيري از اعتياد موثر هستند، را در برنامه‌ها اين انجمن ها گنجاند.
ارسال نظرات