کارشناس محیط زیست عنوان کرد:

خشکسالی ،کمبود نیروی متخصص و شکار غیر مجاز؛ مهمترین چالشهای زیست محیطی خاتم

کارشناس محیط زیست گفت: خشکسالی ،کمبود نیروی متخصص وشکار غیر مجاز مهمترین چالشهای زیست محیطی شهرستان خاتم است.
کد خبر: ۸۶۹۲۹۱۴
|
۲۲ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۷:۵۴

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج از خاتم، در حالی که توجه به مسائل زیست محیطی یکی از الزامات تمامی برنامه های راهبردی توسعه کشور است کمتر شاهد رعایت الزامات تعیین شده در اجرا هستیم، غفلتی که منشا بسیاری از صدمات جبران ناپذیر به محیط زیست است.

مقام معظم رهبری در دیدار با مسئولان سازمان محیط زیست برضرورت برخورد جدی با متجاوزان به عرصه های منابع طبیعی تاکید کردند و خواستار برنامه ریزی، پیگیری مستمر و همکاری همه جانبه دستگاه های ذیربط برای مقابله با پدیده هایی نظیر گرد و غبار، آلودگی هوا، فرسایش خاک و حفظ و صرفه جویی در مصرف منابع اب کشور شدند.

فرهنگ سازی و تبیین ضرورت های حفظ و توسعه پایدار منابع طبیعی در کتب درسی مدارس و دانشگاهها و تغییر نگاه قانونی به متخلفین و تخریب کنندگان محیط زیست به نگاهی جرم انگارانه از دیگر تاکیدات معظم له در این دیدار بود.

اما نگاهی به وضعیت موجود عرصه های منابع طبیعی کشور و اسیب های پیش روی این سرمایه های ملی نشان می دهد که روند رو به رشد گرم شدن زمین، استفاده بی رویه از منابع آب زیرزمینی، ورود آلاینده ها به منابع آب و عرصه های منابع طبیعی، تخریب خاک، استفاده بی رویه از سموم دفع آفات، تخریب جنگلها و مراتع ، روند روبه رشد بیابانزایی، شکار بی رویه گونه های جانوری، رشد بی رویه شهرها و بی توجهی به منابع طبیعی در اجرای طرح های عمرانی فقط گوشه ای از چالش های پیش روی محیط زیست کشورمان است.

در این زمینه و برای بررسی مشکلات و چالش های زیست محیطی خاتم با کارشناس این اداره به گفتگو نشستیم.

کارشناس محیط زیست در گفتگو با خبرنگار طنین خاتم درباره چالش و مشکلات زیست محیطی شهرستان اظهار داشت: چالش و مشکلات زیست محیطی ابعاد مختلفی دارد،شاید یکی از مهمترین این چالش ها بهره برداری بیش از توان ظرفیت منابع تجدید پذیر سفره های زیر زمینی باشد که این سالها با افت شدید این منابع روبه روهستیم،که علاوه بر پمپاژ بیش از حد از منابع آب،خشکسالی های دوره ای نیز در این خصوص تاثیر داشته است.

حجت تیموری گفت: کمبود اعتبار و نیروی کار آمد حفاظتی دومین مشکل و چالش زیست محیطی شهرستان است.

وی افزود: اجرای طرح های توسعه و جدایی زیست گاه ها و فشار بر عرصه های طبیعی،استفاده بیش از توان ظرفیت مراتع توسط دام، کمبود و یا اصلاح قوانین،عدم وجود مشارکت فعالانه عمومی در حفاظت پایدار از محیط زیست ،عدم ساماندهی مناسب دفع پسماند ساختمانی،صنعتی و زباله های خانگی در سطح شهر،شکار غیر مجاز حیات وحش را میتوان از دیگر چالش ها و مشکلات زیست محیطی شهرستان برشمرد.

تیموری درباره پتانسیل های زیست محیطی شهرستان خاطر نشان کرد: مسیر مناسب طبیعی و چشم انداز های خاص جهت توسعه صنعت طبیعت گردی، داشتن پتانسیل و قابلیت های خاص طبیعی و وجود جمعیت متنوع حیات وحش و زیستگاههای متفاوت همچون مناطق حفاظت شده جنگل باغ شادی، پناهگاه حیات وحش بوروئیه،منطقه شکار ممنوع قره تپه از پتانسیل های زیست محیطی شهرستان است که باید از آنان به نحو احسن استفاده کرد.

ارسال نظرات