خبرهای داغ:
یک مستندساز جوان عنوان کرد؛

اکران مستند مرگ نمک تا یکماه آینده در تهران/ اداره کل حفاظت از محیط زیست استان همکاری لازم را نکرد

یک مستندساز جوان که در رابطه با دریاچه ارومیه کار می کند، گفت:ما در تهیه مستند "مرگ نمک" که در رابطه با دریاچه ارومیه است، به یکسری آرشیو ها نیاز داشتیم که همه در دست محیط زیست بود که امکان دسترسی به آنها میسر نشد.
کد خبر: ۸۶۹۱۷۲۴
|
۱۹ خرداد ۱۳۹۵ - ۲۱:۳۹
به گزارش خبرگزاری بسیج آذربایجان غربی، هنر مستندسازی به ویژه مستند های زیست محیطی یکی از اتفاقات مثبتی است که در چند سال اخیر برای سینمای ایران در حال رقم خوردن است اما در این میان باز هم هستند کسانی که هنوز درک روشنی از این هنر سینمایی در ذهن ندارند.

مستندهایی که حاصل جسارت و دغدغه های فیلمسازانی است که برای رسیدن به هدفشــان مراحل زیادی را پشت سر می گذارند.

در ماههای اخیر مستندی به نام " مرگ نمک" با موضوع دریاچه ارومیه تهیه شد. این مستند که به بررسی وضعیت زیست محیطی دریاچه ارومیه در گذر زمان می پردازد و در حالی این روزها به مرحله تدوین رسیده که صدای اعتراض و انتقاد کارگردان آن را از عدم همکاری برخی نهادها بلند کرده است.

امید ثابتی طراح و کارگردان مستند "مرگ نمک"در گفت و گو با خبرنگار اروم نیوز اظهار کرد: واقعیت ماجرا این است که این مستند در رابطه با احیا دریاچه ارومیه ساخته می شود یعنی سعی شده روند خشکی دریاچه ارومیه از دهه 80 تا به امروز و همچنین عملکرد مدیران در این رابطه بررسی شود.

وی تصریح کرد: برای ساختن این اثر بی ریا و بدون هیچ خط قرمزی به سراغ مدیران رفتیم و به زبان عامیانه در خصوص عملکرد آنها به بحث و بررسی نشسته ایم اما با توجه به اتفاقات خوب و همکاری هایی که تاکنون چهره هایی چون نماينده اروميه در مجلس، شهردار اروميه، رييس سازمان نظام مهندسي كشاورزي اذربايجان غربي و رييس اداره کل منابع طبيعي اذربايجان غربي در این خصوص داشته اند اما متاسفانه اداره کل محیط زیست آذربایجان غربی به عنوان یک سازمان موثر در این جریان هیچ همکاری در این زمینه با مجموعه ما نداشته است.

وی با پرداختن بیشتر به رفتارهای اداره کل محیط زیست آذربایجان غربی افزود: زمانی که اداره کل حفاظت از محیط زیست آذربایجان غربی نیز برای درخواست همکاری تماس گرفته شد گفتند ما نمی توانیم چون مشغول برگزاری جشنواره فرهنگی ورزشی هستیم که بنده به ایشان گفتم من به عنوان مستند ساز آمده ام تا برای این دریاچه که متعلق به کشور است تلاش کنم و حتی پیشنهاد دادم بهتر نیست بودجه هایی که به این جشنواره می رود جمع شود تا در راستای احیا این مشکل زیست محیطی هزینه شود؟ آیا در این صورت جواب مثبت تری گرفته نمی شود؟ که ایشان پاسخ دادند خیر چون این ورزشکاران هستند که باید بیاییند این دریاچه را سرسامان دهند.

این مستند ساز جوان تصریح کرد: ما در این مستند به یکسری آرشیو ها نیاز داشتیم که همه در دست محیط زیست بود که امکان دسترسی به آنها میسر نشد.

ثابتی اظهار کرد: مستند زمانی ساخته می شود که واقعیت ها گفته شود و محیط زیست نیز مانند سایر ارگان های دیگر بایستی برای شفاف سازی آمار و ارقام و عملکرد خود را برای مردم ارائه و پاسخگو باشد.

وی افزود: الان ریزگردهای نمک روستاهای اطراف دریاچه ارومیه را از بین برده و طبق تحقیقات کارشناسان موجب شیوع سرطان شده و حتی این ریزگردها تا اطراف قزوین نیز آمده است.

این مستندساز درباره تاریخ اکران خصوصی مستند مرگ نمک نیز به خبرنگار ما گفت: این مستند یک ماه آینده با حضور مدیران مربوطه در تهران به اکران گذاشته می شود و البته یک اکران عمومی نیز در خود این استان برگزار خواهد شد.

لازم به ذکر است مستند مرگ نمک حاصل تلاش عواملی همچون طراح و كارگردان : اميد ثابتي ، تهيه كننده : لادن عاطف، پژوهش و دستيار كارگردان : علي سروي زاده ، تحقيقات : جعفر مولايي ، رسول نوروزي، تصويربردار : ميلاد حيدري، صدابردار : عليرضا پاك نهاد ، مديرتوليد : آرش ثابتي و تداركات : حبيب ميرزايي و مجري طرح نیز انجمن سينماي جوانان ايران است.

ارسال نظرات