خبرهای داغ:

با پول شهرداری چه کار می توان کرد؟

با مقایسه بودجه شهرداری و بودجه کل استان، بیراه نگفته است اگر کسی شهرداری ها را قدرتمندتر از دولت بداند!
کد خبر: ۸۶۹۱۰۴۲
|
۱۹ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۰:۵۷
به گزارش خبرگزاری بسیج آذربایجان غربی، شهرداری ها را در ایران از لحاظ تامین مالی می توان با دولت مقایسه کرد. وابستگی دولت به فروش نفت خام مانند وابستگی شهرداری ها به فروش تراکم و خرید تخلف است و همانگونه که اتکا اقتصاد دولت به نفت آثار سوئی در پی داشته، وابستگی بودجه شهرداری ها به تراکم فروشی و جریمه های ناشی از تخلف نیز به معضلی اساسی در اقتصاد شهری بدل شده است.

محدودیت های موجود در بودجه های شهری، انتظارات مردم و هزینه های شهر از جمله عوامل سوق پیدا کردن شهرداری ها به سمت این دست منابع درآمد محسوب می شوند و درآمدهای پایدار سهم ناچیزی را در تامین بودجه شهرداری های کشور به خود اختصاص داده است.

هر چند اتکا به این درآمدهای ناپایدار می تواند در آینده، بودجه شهرداری ها را تحت تاثیر قرار دهد، اما در مجموع این نهادها همواره از پتانسیل های بالایی برای گرهگشایی از مشکلات اقتصادی و اجتماعی برخوردار هستند و خواهند بود.

کافی است مقایسه ساده ای داشته باشیم بین بودجه شهرداری ارومیه و کل بودجه آذربایجان غربی. طبق گفته یکی از اعضای شورای شهر بودجه سال 95 شهرداری ارومیه مبلغی بالغ بر 12 هزار ریال است که از این میزان 10 هزار میلیارد ریال آن را بودجه عمرانی به خود اختصاص می دهد.

این در حالی است که کل بودجه آذربایجان غربی در سال گذشته به گفته رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان برابر با 7 هزار 779 میلیارد ریال بود. یکی از معاونین استاندار نیز بودجه عمرانی را 4 هزار میلیارد ریال اعلام کرده است.

این یعنی بودجه شهرداری ارومیه تقریبا یک و نیم برابر بودجه ای است که دولت با وجود تمام درآمدهای مالیاتی و نفتی و... و تمام هزینه هایی که موظف است تامین کند به کل آذربایجان غربی اختصاص داده.

یک تقسیم ساده نیز نشان می دهد بودجه عمرانی شهرداری ارومیه دو و نیم برابر کل بودجه عمرانی استان است.

پس با این حساب بیراه نگفته است اگر کسی شهرداری ها را قدرتمندتر از دولت بداند و اگر در این میان شهرداری هم برهه های به جای اولویت قرار دادن مدیریت شهری هوای تاثیرگذاری و ورود به عرصه های سیاسی را بکند نباید خیلی تعجب کرد!

حال این پرسش به میان می آید که با این پول به جز ساخت پل و صرف کردن آن برای زیباسازی چه کار می توان کرد؟

با در نظر گرفتن مبلغ حدود 50 میلیون تومان برای ایجاد یک شغل خرد و با یک ضرب و تقسیم ساده می توان به این نتیجه رسید شهرداری تنها با صرف 30 درصد از بودجه سالانه خود برای اشتغال زایی می تواند در سال بیش از 7 هزار شغل ایجاد کند و در میان مدت بخش عمده ای از معضل بیکاری را در این شهر رفع کرد.

سرمایه گذاری که از یکسو بازگشت سرمایه مناسبی را در پی خواهد داشت و از سوی دیگر به کاهش آسیب و معضلات اجتماعی در شهر می انجامد.

البته این مثال صرفا در رابطه با معضل بیکاری زده شد و بدیهی است که می توان آن را به سایر حوزه های اقتصادی نیز تعمیم داد و خون تازه ای به رگ های این حوزه ها تزریق کرد.

ارسال نظرات