رئیس محیط زیست شهرستان ماهنشان:

انقراض گیاهان دارویی با برداشت بی رویه در ماهنشان

عامل اصلی امروزه برای تخریب و انقراض گیاهان دارویی برداشت بی رویه آن توسط افراد سودجو و غیر بومی منطقه شهرستان ماهنشان است.
کد خبر: ۸۶۹۰۵۲۷
|
۱۸ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۰
به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج زنجان، رئیس محیط زیست شهرستان ماهنشان گفت: عامل اصلی امروزه برای تخریب و انقراض گیاهان دارویی برداشت بی رویه آن توسط افراد سودجو و غیر بومی منطقه شهرستان ماهنشان است.

محرمعلی عزیزی افزود: شهرستان ماهنشان از نظر گیاهان دارویی ظرفیت‌های فراوانی را داراست و عواملی همچون وقوع بارندگی‌های مناسب در طول سال و مساحت زیاد موجب شده تا شهرستان ماهنشان محل مناسبی برای رشد انواع گونه‌های گیاهان دارویی باشد.

وی به برخی از گونه‌های دارویی موجود این منطقه اشاره و اظهار داشت: چوبک، کاسنی، گون، کاکوتی، آویشن باریک، گوش بره، شکر تغال، بومادران کوهستانی و آویشن از جمله گونه‌های دارویی هستند که در این شهرستان رشد می‌کنند.

رئیس محیط زیست شهرستان ماهنشان با بیان اینکه گونه‌های ناشناخته مثل انواع گون در ماهنشان یافت می شود، گفت: بسیاری از گیاهان دارویی موجود در شهرستان ماهنشان نادر و خاص این منطقه هستند و گونه‌های بسیاری نیز هنوز کشف نشده‌اند.

عزیزی اظهار کرد: با بیان اینکه باید از نحوه جمع‌آوری گیاهان دارویی اطلاع پیدا کرد، تصریح کرد: در اکثر اوقات مردم بدون آگاهی از اصول جمع‌آوری گونه‌های گیاهی اقدام به بهره‌برداری از آنها می کنند که موجب تخریب این گیاهان می‌شود.

وی افزود: خارج کردن گونه‌های گیاهی از ریشه، بدون توجه به اصول بهره‌برداری آنها منجر به نابودی این گیاهان می‌شود که در این میان اطلاع رسانی می‌تواند در راستای برداشت اصولی و صحیح گونه‌های گیاهی نقش تعیین‌کننده‌ای داشته باشد.

رئیس اداره محیط زیست شهرستان ماهنشان با بیان اینکه افراد غیر بومی گروه گروه وارد مناطق ییلاقی و حفاظت شده می شوند و گیاهان دارویی را به صورت بی رویه و غیر اصولی جمع آوری می کنند خاطر نشان ساخت: در راستای حفاظت از منابع طبیعی و مناطق حفاظت شده اقدام به برگزاری کلاس‌های آموزشی در زمینه نحوه بهره‌برداری و شناساندن گونه‌های گیاهی در این شهرستان کرده ایم .

عزیزی اظهارکرد: برای توجیه افراد سود جو غیر بومی که عامل اصلی تخریب و انقراض گونه های گیاهی هستند با حضور در مناطق مأمورین حفاظتی آنها را توجیه و از این مناطق بیرون می کنند .

وی با اشاره به اهمیت این موضوع و عملکرد مأمورین حفاظتی در ماهنشان تصریح کرد: ۱۵ خرداد ۵۰ گروه از عاملان تخریب و انقراض گیاهان دارویی در مناطق ییلاقی علم کندی که در حال برداشت بی رویه بودند بیرون کردیم .

رئیس اداره محیط زیست شهرستان ماهنشان از مردم ماهنشان خواست ضمن رعایت برداشت اصولی گیاهان دارویی و حفاظت محیط زیست کسانی را که از گیاهان دارویی برداشت بی رویه دارند به اداره محیط زیست شهرستان ماهنشان و یا منابع طبیعی اطلاع دهند.

ارسال نظرات