خبرهای داغ:
رئیس اداره حفاظت محیط زیست خوی اعلام کرد

تشدید حراست از منطقه حفاظت‌شده مراکان خوی

رئیس اداره حفاظت محیط زیست خوی از تشدید گشت و کنترل شبانه ماموران یگان حفاظت منطقه حفاظت شده مراکان خوی به منظور جلوگیری از شیوع بیماری تب برفکی در بین حیات وحش این منطقه خبر داد.
کد خبر: ۸۶۸۵۵۱۴
|
۰۹ خرداد ۱۳۹۵ - ۲۰:۵۲
به گزارش خبرگزاری بسیج آذربایجان غربی، جبرائیل قلی‌پور گفت: به منظور جلوگیری از سرایت تب برفکی و با توجه به فصل زادآوری و حساس بودن گونه‌های شکار بره‌ها و بزغاله‌ها تازه متولد شده، تشدید گشت و کنترل شبانه در دستور کار یگان اداره حفاظت محیط زیست خوی و منطقه حفاظت شده مراکان قرار گرفت.

وی افزود: این برنامه به صورت ماموریت‌های فشرده در ارتفاعات منطقه مراکان و ایستگاه‌های ایست و بازرسی شبانه در حوزه‌های منتهی به منطقه، اکیپی سیار متشکل از یگان حفاظت، منطقه حفاظت شده مراکان، به صورت شبانه‌روزی مناطق حساس و آسیب‌پذیر را تحت پوشش حفاظتی شبانه خود قرار می‌دهند.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست خوی ادامه داد: از آغاز شروع بیماری تب برفکی در میان دام‌های استان ماموران یگان حفاظت محیط زیست این شهرستان به طور شبانه‌روزی اقدام به پایش منطقه حفاظت مراکان خوی کرده‌اند.

این مسؤول با بیان اینکه 30 چشمه در منطقه حفاظت‌شده مراکان خوی تامین‌کننده آب آشامیدنی وحش این منطقه هستند، خاطرنشان کرد: ماموران یگان حفاظت محیط زیست این شهرستان به طور مستمر اقدام به ضدعفونی این چشمه‌ها به منظور مقابله با بیماری تب برفکی می‌کنند.

قلی‌پور افزود: منطقه حفاظت شده مراکان خوی به عنوان مهم‌ترین و زیباترین منطقه اکوتوریسم با 103 هزار و 983 هکتار مساحت از قدیمی‌ترین مناطق چهارگانه سازمان حفاظت محیط زیست بوده که 28 گونه از 12 خانواده در پنج راسته پستانداران در این منطقه زندگی می‌کنند.

وی با اشاره به تلاش شبانه‌روزی ماموران یگان حفاظت محیط زیست خوی در حفاظت از منطقه حفاظت شده مراکان خوی، خاطرنشان کرد: با توجه به تلاش ماموران یگان حفاظت محیط زیست این شهرستان، تاکنون موردی مشکوک از بیماری تب برفکی در حیات وحش منطقه مشاهده نشده است.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست خوی درخصوص بیماری تب برفکی، گفت: تب برفکی یک نوع بیماری عفونی و گاهی کشنده ویروسی است که موجب بیمار شدن حیوانات زوج سم از جمله گاو اهلی و اعضای خانواده گاوسانان می‌شود.

این مسؤول به حیواناتی که امکان مبتلا شدن آنان به بیماری تب برفکی وجود دارد، اشاره کرد و ادامه داد: گاو، گاو میش، گوسفند، بز، خوک، گوزن و آهو، فیل، جوجه تیغی و لاما نسبت به بیماری مقاومت بیشتری داشته و در صورت ابتلا علایم خفیف بروز داده و بیماری رابه حیوانات دیگر منتقل نمی‌کنند.

قلی‌پور ادامه داد: تب برفکی به عنوان مهم‌ترین بیماری واگیر دام‌ها محسوب شده و باعث مرگ و میر در دام‌های جوان و بروز خسارات اقتصادی سنگین به دامداری‌ها می‌شود.

ویروس عامل بیماری پس از ورود به بدن دام حساس طی یک دوره کوتاه پنج تا هفت روزه (دوره نهفتگی یا کمون بیماری) و تکثیر در سلول‌های پوششی به خون وارد می‌شود، این بیماری مهلک در طول 9 ماه گذشته 18 هزار دام سبک و سنگین در این استان دچار این بیماری شده و 4 هزار از مبتلایان تلف شدند.

ارسال نظرات