ناقوس مرگ دریاچه خزر به صدا در آمد

دبیر کمیته علمی سمن‌های محیط زیست و منابع طبیعی مازندران گفت: با کاهش ۱۸ سانتی‌متری تراز پهنه آبی خزر و ادامه آن تا ۱۰ سال دیگر باید از خلیج میانکاله برای همیشه خداحافظی کنیم.
کد خبر: ۸۶۷۴۶۲۵
|
۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۲

به گزارش خبرگزاری بسیج،  داریوش عبادی دبیر کمیته سمن‌های محیط زیست و منابع طبیعی مازندران، در خصوص کاهش منفی آب دریای خزر، اظهار داشت: اگرچه پیش‌بینی‌ها تا سال 2020 حاکی از افزایش 70 تا 80 سانتی‌متری آب دریای خزر بوده اما هم اینک با کاهش شدید و منفی آب دریا روبرو هستیم.

 
وی با بیان اینکه کشورها تأمین‌کننده کمتر از 10 درصد از میزان آب دریای خزر هستند، تصریح کرد: احداث تعداد کثیری از سدها بر روی سرشاخه‌های آب دریای خزر و انتقال آب رودخانه‌های منتهی به این دریا از مسیر طبیعی خود به سایر نقاط باعث کاهش 3 تا 5 سانتی متر تراز آب دریا شده است.
 
 
کارشناس منابع طبیعی بیان کرد: در نواحی جنوبی دریای خزر کاهش تراز آب تا حدود 18 سانتی‌متر مشاهده شد که این امر باعث پسروی آب خلیج میانکاله، افزایش میزان شوری و خشکی این منطقه شده است.
 
 
عبادی ادامه داد: اگر روند انتقال آب سرشاخه‌های منتهی به خزر ادامه یابد و طرح انتقال آب دریا به فلات مرکزی (سمنان) محقق شود مطمئنا تا 10 سال آینده خلیج میانکاله که در واقع پسروی آب این دریا به ساحل محسوب می‌شود خشک شده و کاهش تراز نگین فیروزه‌ای شمال کشور ادامه خواهد یافت.
 
 
وی افزود: انتقال آب خزر به سمنان ارزیابی‌های اجتماعی، فرهنگی و زیست‌محیطی را نداشته و از نظر اقتصادی نیز مقرون به صرفه نیست.
 
 
 
دبیر کمیته علمی سمن‌های محیط زیست و منابع طبیعی مازندران با بیان اینکه کنوانسیون تهران در جهت حفظ اکوسیستم و دریای خزر برپا شده بود، گفت: انتقال آب این دریا مغایر با تعهدات بین‌المللی خواهد بود.
 
 
عبادی در خصوص تبعات انتقال آب خزر، تصریح کرد: انتقال آب نه تنها باعث افزایش شوری و تغییر دمای این دریا می‌شود، بلکه با تخریب زیستگاه‌ها و زیست‌بوم‌های این پهنه آبی، زنجیره حیاتی انسان نیز لطمه می‌بیند.
 
 
وی در پایان گفت: هزاران صیاد و تشکلی که از حاشیه دریای خزر امرارمعاش می‌کنند این روزها بسیار نگرانند چرا که با تحقق انتقال آب این دریا، معیشت آنها از بین خواهد رفت.
 
ارسال نظرات