دیدار با عارف خبرساز شد

توضیحات فقهی دفتر آیت الله جوادی آملی درباره تعبیر "دیوث سیاسی"

وی گفت: با وجود این منابع غنی در کشور، واردات برخی کالاها که در کشور امکان تولید دارند، دلیلی جز سوءمدیریت و در برخی موارد بی‌غیرتی ندارد.
کد خبر: ۸۶۷۳۴۶۴
|
۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۲:۱۰
به گزارش خبرگزاری بسیج، دفتر آیت الله جوادی آملی پیرامون عبارتی فقهی کلمه "دیوث سیاسی" که در دیدار وی با عارف خبرساز شده بود، توضیحاتی را صادر کرد.

متن کامل توضیحات دفتر این استاد حوزه علمیه قم بدین شرح است:

بسمه تعالی

در دیدار روز یکشنبه  ۱۹ اردیبهشت دکتر عارف نماینده منتخب مردم تهران و جمع دیگری از نمایندگان منتخب مجلس شورای اسلامی با حضرت آیت‌الله العظمی جوادی آملی (دام ظله)، مطالب ارزشمندی در سه محور کلی نقش مردم در جامعه، وظایف مسئولان و جایگاه رهبری مطرح گردید که تفصیل آن در پایگاه اطلاع رسانی رسمی  بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء به آدرس  news.esra.ir منعکس شده و مناسب است علاقه مندان و کاربران محترم اخبار مربوط به دیدارها و سخنان حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی را از آدرس فوق پیگیری نمایند.

در این دیدار به کارگیری واژه ای خاص موجب برداشت ناصوابی گشته که امید این توضیح در جهت رفع این ابهام مؤثر و مفید باشد.

یکی از واژه ها و مفاهیمی که در فقه کاربرد رسمی دارد واژه (دیاثت) است آنچه در فهم درست رهنمودهای حضرت استاد حائز اهمیت است، کاربرد اصطلاح «دیاثت» در دانش فقه و اخلاق است که با کاربرد عرفی آن، تفاوت زیادی دارد.

توضیح اینکه فقیهان شیعه، در ابواب قضاء، حدود و شهادات، بر اساس روایات معتبر امامان معصوم (علیهم السلام) احکام متعددی برای «دیوث» و «دیاثت» مطرح کرده اند. همانطور که در کتاب شریف مجمع البحرین آمده در اصطلاح ایشان، «دیوث» به مرد بى غيرتی گفته می شود كه مردان بیگانه را بر همسرش وارد مى‌كند. دياثت از گناهان كبيره است به گونه ای که در روايتی از وجود مقدس رسول اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) آمده است که ديوث بوى بهشت را استشمام نمى‌كند. امام صادق (علیه السلام) نیز مى‌فرماید: «بهشت بر دیوث حرام است». از این رو شهادت ديوث نیز در محاکم شرعی پذيرفته نيست.

آیت الله العظمی جوادی آملی (دام ظله) با تبیین معنای غیرت در فرهنگ اسلامی اذعان داشتند: در فرهنگ قرآنی غیرت را معرفت هویت و غیرزدایی  تشکیل می دهد و غیرزدایی هم به این معنا است که اولا اجازه ندهیم بیگانه به حریم ما نفوذ کند و ثانیا خودمان هم در کار دیگران تجسس نکنیم. بیگانه را در حریم خود راه دادن و وارد حریم غیرشدن با غیرت سازگار نیست. براساس چنین معنای فقهی و اخلاقی معظم له با بیان اینکه کشور ما، کشوری غنی و برخوردار از نعمات و مواهب الهی است، اظهار داشتند: با وجود این همه منابع غنی در داخل کشور، واردات برخی کالاها که در کشور امکان تولید آن وجود دارد، دلیلی جز سوءمدیریت و در برخی موارد بی غیرتی ندارد.

حضرت استاد (دام ظله) در چنین فضایی بحث غیرت دینی را مطرح نموده و با توسعه مفهومی نسبت به کلمه دیاثت و دیوث فرمودند کسانی که راه نفوذ بیگانگان را در فضای اقتصادی و یا سیاسی به روی کشور می گشایند از غیرت اقتصادی و یا سیاسی برخوردار نبوده و دیوث هستند.
ارسال نظرات
آخرین اخبار