در جلسه شورای اسلامی شهر ابرکوه:

کرباسی، پاسخگوی سوالات اعضای شورای اسلامی شهر ابرکوه شد

کرباسی رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ابرکوه، در جلسه شورای شهر در پاسخ به سوالات اعضای حاضر در راستای مشکلات اداره مذکور اظهار کرد: مشکلات و کاستی هایی در زمینه میراث فرهنگی و صنعت گردشگری شهرستان وجود دارد، که مربوط به حال نمی باشد.
کد خبر: ۸۶۷۳۰۵۴
|
۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۰۶:۱۳

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج از ابرکوه، رئیس اداره میراث فرهنگی و صنایع دستی و گردشگری ابرکوه گفت: از زمانی که مسئولیت مدیریت اداره میراث ابرکوه به بنده محول شده است، فعالیت هایی جهت بهبود وضعیت میراث شهرستان انجام داده ام. به عنوان مثال مجوز چندین هتل رستوران سنتی و بوم گردی مناطق مختلف، صادر شده است تا با همکاری بخش خصوصی بتوانیم، اقامتگاهی جهت جذب گردشگران در ابرکوه ایجاد کنیم.
رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ابرکوه، افزود: همچنین جهت رفع مشکل متروک شدن هتل پویا؛ تنها هتل اقامتی شهرستان با مسئولان استانی رایزنی هایی شده و در حال پیگیری می باشد.
کرباسی در رابطه با کتابچه ای که در زمینه معرفی آثار و جاذبه های گردشگری ابرکوه چاپ و منتشر شده است، تصریح کرد: اعتبار مالی میراث و یا اعتبارات دولتی در آن حد نیست، که بتواند در این زمینه هزینه کند، بله باید بیشتر از بخش خصوصی کمک گرفت.
وی همچنین ادامه داد: باید در جلسه ای با حضور فرماندار موضوع تخصیص اعتباراتی که از استان جذب می شود، بررسی تا مشخص شود سهم اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در آن چقدر است.
این مقام مسئول در بحث مرمت بعضی بناهای تاریخی همچون مسجد بیرون، محله پشت آسیاب و... که نیمه تمام مانده اند، بیان کرد: طرح آنها آماده می باشد، اگر اعتباری هم به آن تخصیص داده شود با مشارکت شهرداری و امضاء تفاهم نامه اجرا می شود. کماکان که قبلا هم از این موارد پیش آمده که اعتبار این پروژه ها اختصاص نیافته است.
وی خاطر نشان کرد: در راستای معرفی آثار و جاذبه های گردشگری ابرکوه، قبلا هیچ اقدام خاصی صورت نگرفته است، ولی اکنون با صدور مجوزهای هتل رستوران و بوم گردی ها و همچنین تهیه مستنداتی به صورت CD ، در حال فعال کردن این بخش می باشیم. برای توسعه صنعت گردشگری در ابرکوه، زمینه های زیادی برای کار وجود دارد.
کرباسی ضمن اشاره به کمبود نیروی انسانی در اداره میراث فرهنگی، گفت: بنده شخصا باید در زمینه فرهنگی و فنی، سرکشی و بازدید، برنامه های سطح شهر و... شرکت کرده و همه موارد را تحت کنترل و نظارت داشته باشم، که کار دشواری می باشد. لذا نیروی متخصص در این زمینه بسیار موثر و کارساز خواهد بود.
وی در خصوص مالکان بناهای قدیمی که درصدد تخریب آن هستند، متذکر شد: این افراد برای تخریب یا تغییر کاربری بنای خود باید مجوز لازم از اداره مربوطه را دریافت کنند.
حسین حاتمی شهردار ابرکوه، در ادامه جلسه، اظهار کرد: تجربه نشان داده است که مشارکت و همکاری، در هر برنامه ای موثر و جوابگو می باشد و در زمینه میراث هم بی شک مفید خواهد بود.
حاتمی افزود: باید نشست ها و همایش هایی در این زمینه برگزار شود، تا حساسیت موضوع برای عموم مردم و خصوصأ مسئولان روشن شود.
محمود فلاح زاده رئیس شورای شهر نیز از رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خواست، تا تدابیری برای خانه های موجود در محلات قدیمی شهرستان، که مسکونی هم هست، ارائه شود.
وی افزود: چرا که این خانه های مسکونی یا در حال تخریب هستند و باید مرمت شوند و یا کوچه های آن چنان باریک می باشد، که محل عبور وسایل نقلیه نیست. همچنین ساکنین آن قدرت مالی ساخت خانه در محلات جدید را ندارند.
رضا ربانی عضو شورای عالی شورای استان یزد، از جانب اعضای شورای شهر جهت رفع مشکلات و توسعه ابرکوه، اعلام آمادگی کرد.

ارسال نظرات