شناسایی مسیر و اهداف شهدا معرفت به شهداست

باقرزاده با توجه به این نکته که هر معرفتی علم است و هر علمی معرفت نیست، اظهار کرد: معرفت به شهدا مستلزم توجه به دو نکته شناختن اهداف شهدا و شناسایی مسیر آنهاست.
کد خبر: ۸۶۷۲۷۷۵
|
۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۴:۴۸



خبرگزاری بسیج مازندران، مسؤول کمیته جست‌وجوی مفقودین و شهدای گمنام دفاع مقدس جای کانون فرهنگی دفاع مقدس را در دانشگاه‌ها خالی دانست و گفت: هر دانشجو با هر سلیقه سیاسی با راهنمایی اساتید باید در مباحث دفاع مقدس نقش داشته باشد.

سردار سید محمد باقرزاده در بازدید از واحدقائم‌شهر و جانمایی از بارگاه شهدای گمنام، اظهار کرد: ورود شهدا به محیط دانشگاه علاوه بر فضای معنوی یک فرصت مناسب پژوهشی عرصه دفاع مقدس برای دانشجویان و اساتید است.

وی با تعریف کوتاهی از علم که انسان نسبت به حقایقی از عالم آگاهی پیدا می‌کندرابطه بین علم و عمل را یک امر ارادی عنوان کرد و افزود: عمل در حقیقت از علم نشأت می‌گیرد و علم جایگاهی متعالی در قلب دارد و هر چه قدر معرفت بالاتر برود کشش نسبت به عمل نیز بالاتر می‌رود.

مسؤول کمیته جست‌وجوی مفقودین و شهدای گمنام دفاع مقدس علم، عمل و معرفت را سه اصل معنوی در دنیا به تعبیر ملاصدرا عنوان کرد و ادامه داد: شهدا با داشتن این سه اصل توانستند به این مقام معنوی دست پیدا کنند هر چند که خیلی از شهدا وارد دانشگاه نشده بودند اما با داشتن معرفت علمی که خداوند به آنها عنایت کرد توانستند در پرتو آن هدایت شوند.

این مسؤول رابطه شهدا با دانشگاه را در مرحله نخست یک تذکر معنوی دانست و گفت: وجود شهدا به عنوان یک شاخص و ستاره‌های هدایت است که زمانی کارکردهایش ظهور پیدا می‌کند که انسان بتواند از آن بهره ببرد و نسبت به آنها معرفت پیدا کند.

باقرزاده با توجه به این نکته که هر معرفتی علم است و هر علمی معرفت نیست، اظهار کرد: معرفت به شهدا مستلزم توجه به دو نکته شناختن اهداف شهدا و شناسایی مسیر آنهاست.

وی بیان کرد: هنوز نگاه به دفاع مقدس یک نگاه احساسی است نه تحلیلی و عالمانه و لذا در این خصوصدانشگاه‌ها می‌توانند درباره مرور فرهنگ دفاع مقدس و حضور پیکر شهدا فرصت زیادی داشته باشند.

مسؤول کمیته جست‌وجوی مفقودین و شهدای گمنام دفاع مقدس کم‌توجهی به مباحث دفاع مقدس را در دانشگاه‌ها یک آفت بزرگ دانست و افزود: رویکرد به مباحث دفاع مقدس عموماً مقطعی و مناسبتی است در حالی که در دانشگاه‌ها تمامی جوانب جنگ تحمیلی در تمامی دوره‌ها می‌تواند به‌عنوان مباحث مدیریت بحران بررسی شود.

این مسؤول از اساتید و دانشجویان خواست تا 80 عملیات مهم دوران دفاع مقدس را در ابعاد مختلف مورد بررسی قرار دهند.

باقرزاده با اشاره به استقبال دانشگاه‌ها در امر تدفین شهدا ابراز امیدواری کرد کهدانشجویان با هر گرایش و سلیقه سیاسی نسبت به شهدا احساس دین می‌کنند.

وی جای کانون فرهنگی دفاع مقدس را در دانشگاه‌ها خالی دانست و گفت: هر دانشجو با هر سلیقه سیاسی با راهنمایی اساتید باید در مباحث دفاع مقدس نقش داشته باشد.

مسؤول کمیته جست‌وجوی مفقودین و شهدای گمنام دفاع مقدس بازکاوی نبردها، شب‌های خاطره، شب شعر دفاع مقدس، نقد و بررسی کتاب‌های دفاع مقدس، موضوعات مختلف برای پایان‌نامه‌های تحصیلی را از برنامه‌های فرهنگی کانون مطرح کرد.

باقرزاده با اشاره به اینکه جریان دفاع مقدس توانست بین نسل‌ها منتقل شود و پدیده مدافعان حرم را یکی از این موارد است، گفت: اشتیاق جوانان امروز کمتر از زمان دفاع مقدس نیست.

ارسال نظرات
پر بیننده ها