گزارش«بسیج» از تبعات انفعال دولت در قبال آمریکا

آقای روحانی عقب‎گرد علمی را چگونه توجیه می کنید؟ نخبگان و جوانان انگیزه پیشرفت خود را از دست داده اند

باید پرسید تا وقتی که وادادگی دولت در برابر آمریکا به همین منوال پیش رود و چشم نخبگان علمی و دانشگاهی کشور به خارج باشد دیگر چیزی از آن عزتی که آقای روحانی از آن حرف می زد برای جوانان ما باقی می ماند؟
کد خبر: ۸۶۷۰۵۷۷
|
۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۳

خبرگزاری بسیج- سرویس فرهنگ و جامعه: جمله "بازگشت عزت و غرور ملی ایران" یکی از شعارهایی بود که حسن روحانی در ایام تبلیغات ریاست جمهوری خود از آن سخن به میان آورد وانتظارات مردم را در عملی کردن این شعاربالا برد؛ اما با گذشت 33 ماه از عمر دولت یازدهم شاهد سکوت و انفعال بیش از حد دولت در مقابل استکبار مخصوصاً آمریکا هستیم.

واضح است که در چنين فضايي، یعنی اوج انفعال دولت تدبیر و امید، توقع افزايش رشد علمي كشور، بيشتر به طنز شبیه است تا به يك خواسته.

در حال حاضر، كاهش شتاب رشد علمي يكي از نگرانی های مقام معظم رهبری، دانشمندان و نخبگان کشور ماست؛ ايران در سال ۲۰۱۱ميلادي رتبه اول جهاني در رشد توليد علم و رتبه نوزدهم جهاني از نظر كميت توليد علم را به دست آورده بود، توليدات علمي ايران در سال 2014 نسبت به سال 2012 به ميزان 1/51 افت داشته که این آمار نشان می دهد كشور طي این دو سال مذكور علاوه بر از دست دادن شتاب علمی دچار عقبگرد نیز شده و همچنان هم این معضل در حال افزایش است.

حالا باید پرسید تا وقتی که وادادگی دولت در برابر آمریکا به همین منوال پیش رود و چشم نخبگان علمی و دانشگاهی کشور به خارج باشد دیگر چیزی از آن عزتی که آقای روحانی از آن حرف می زد برای جوانان ما باقی می ماند تا شاهد پیشرفت علمی باشیم؟

باید اذعان کرد رویکرد غالب و همیشگی استکبار خصوصاً آمریکا خصومت و دشمنی بوده و هست و با این سیاست منفعلانه و نگاه به شدت خوش بینانه ای که دولت در قبال آمریکا دارد نباید انتظار داشت مردم ما مخصوصاً جامعه دانشگاهی از این دولت راضی باشند.

نخبگان علمی، اساتید دانشگاه ها، صاحب نظران و نمایندگان مجلس نیز در این‌باره نسبت به رویکرد انفعالی دولت معترض هستند و انفعال دولت را عامل لکه دار شدن غرور و تعصب ملی و به تبع آن گستاخی هر چه بیشتر آمریکا در برابر ایران می‌دانند.

*دلسردی و ناامیدی دانشمندان کشور

در این رابطه محسن ذوالفقاری استاد دانشگاه در گفتگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری بسیج گفت: با توجه به برخوردهای منفعلانه دولت یازدهم در قبال آمریکا، این مسئله به وضوح روشن شده که دانشمندان کشور ما دلسرد  و ناامید شده اند؛ نگاه اساتید دانشگاه، به رویکرد فعلی و تعامل دولت با آمریکا نگاه مثبتی نیست، متأسفانه بسیاری از پایگاه های علمی ما در داخل کشور در حال از دست رفتن است.

*نارضایتی مردم از رویکرد منفعلانه دولت یازدهم

این استاد دانشگاه در ادامه اظهار داشت: مردم ما از قدیم الایام تعصب خاصی روی ایرانیت و اسلامیت خود داشته و دارند و این دو را همیشه درکنار هم می بینند؛ باید گفت حس ملی و جامعه ما، نگاه خوبی به این نوع رویکرد دولت در قبال آمریکا ندارد.

*نخبگان، انگیزه علمی خود را از دست داده اند

احمدرضا بسیج استاد دانشگاه در گفتگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری بسیج گفت: انفعال دولت یازدهم در مقابل آمریکا فرصتی را برای نفوذ افکار و اندیشه های غرب در بین جوانان کشور را فراهم و علم و فناوری را هم متوقف کرده است؛ با این نوع تعامل و سیاست دولت در مقابل آمریکا دانشجویان به جای اندیشیدن در مباحث علمی و آموزشی مربوط به خود مشغول سیاست و کارهای سیاسی برخی احزاب شده اند، این آفت ها در نهایت موجب توقف علم و فناوری و از بین رفتن شور و انگیزه که همواره از نگرانی های مقام معظم رهبری نیز هست، خواهد شد.

*کندی شتاب علمی؛ نتیجه سیاست منفعلانه دولت در قبال استکبار

همچنین محمد اسماعیل سعیدی عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری بسیج کندی شتاب علمی در کشور، سست شدن انگیزه های جوانان در جهت خودباوری آنان و دستیابی به ابتکارات و اختراعات علمی را از تبعات منفی انفعال دولت در مقابل استکبار مخصوصاً آمریکا دانست.

*عدم موضع گیری دولت در برابر آمریکا احساس ضعف را در جامعه القا می کند

رضا کیانی نژاد استاد دانشگاه در گفتگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری بسیج اظهار داشت: عدم موضع گیری صحیح دولت در مقابل استکبار به ویژه آمریکا، احساس ضعف و ناتوانی را در فضای جامعه القاء می کند؛ اینکه رئیس جمهور کشور ما حالت منعطفانه ای را در قبال آمریکا دارد برای غرور ملی جالب نبوده و باعث نارضایتی مردم شده است.

این استاد دانشگاه در توضیح این مطلب افزود: مسئولان دانشگاه ها و مراکز آموزشی، در طی این چند سال از فعالیت های علمی در مدارس و دانشگاه ها غافل شده و به نوعی وادادگی و رویکردی که نسبت به غرب داشته اند را به جوانان القا کرده که این مسئله آسیب و ضرر بسیار زیادی را متوجه دانشگاه های کشور کرده است.

مسئله پیشرفت علمی یکی از مولفه های قدرت جمهوری اسلامی است؛ پر واضح است که با روندی که حسن روحانی، رئیس جمهور فعلی، در رابطه با زیاده خواهی و دست درازی های آمریکا در پیش گرفته همچنان باید شاهد کم رنگ شدن و حتی نابودی کامل این مولفه قدرت باشیم؛ باید گفت پیشرفت علمی و ایجاد انگیزه در نخبگان با خوش بینی دولت به آمریکا و وعده و وعید میسر نخواهد شد.

امیدواریم در این مدت زمان باقی مانده از ریاست جمهوری حسن روحانی، دولتمردان کمی در رویکردشان به آمریکا،دشمن سرسخت و همیشگی انقلاب اسلامی ایران، تجدید نظر کرده و بدانند آنها فقط وابستگی و خفت ملت ایران را می خواهند.

اگرچه ملت ایران همواره با فراز و نشیب ها و رویکرد مختلف دولت ها مواجه بوده اما همچنان بر سر آرمان های انقلاب که همان روحیه استکبار ستیزی است باقی خواهد ماند.


گزارش: مریم علیم آبادی

ارسال نظرات