واکنش سفیر اسبق ایران در ایتالیا به اظهارات ظریف در گفتگو با «بسیج»:

طرح گفتگوی حقوق بشری برای خارج کردن برجام از بن بست است/حقوق بشر؛ زمینه انجام مذاکره در حوزه موشکی و منطقه

سفیر اسبق ایران در ایتالیا و افغانستان گفت: ما به دلیل تعارض پارادایمی و جوهری بین نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران و لیبرال دموکراسی حاکم بر غرب هیچ گونه نقطه توافق و تفاهمی با غرب نداریم، فقط در بحث بازدارندگی می‎توانیم کار کنیم.
کد خبر: ۸۶۶۱۷۶۰
|
۲۹ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۴:۳۷
ابوالفضل ظهره‌وند سفیر اسبق ایران در ایتالیا و افغانستان در گفتگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری بسیج در واکنش به اظهارات اخیر محمد‎جواد ظریف در نشست با فدریکا موگرینی مبنی بر اینکه آماده گفتگو درباره حقوق بشر هستیم با ابراز تاسف از عملرد کسانی که امروز در پرونده بین‎المللی ما کار می‎کنند اظهار داشت: ما به دلیل تعارض پارادایمی و جوهری بین نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران و لیبرال دموکراسی حاکم بر غرب هیچ گونه نقطه توافق و تفاهمی با غرب نداریم، فقط در بحث بازدارندگی می‎توانیم کار کنیم.

غرب ما را به عنوان بشر قبول ندارند که بخواهند در مورد حقوق بشر حرف بزند

ظهره‌وند در ادامه با بیان اینکه غرب چیزی به نام بازدارندگی نمی‎فهمد عنوان کرد: اشتون کارتر در پایگاه نظامی امریکایی‎ها می‎گوید ما برای اینکه وجود شوم جمهوری اسلامی ایران را در منطقه کنترل کنیم باید با بازدارندگی خودمان در منطقه متکی باشیم و مسیر بازدارندگی را طی کنیم؛ این یک نوع ادبیات و فهم است که غرب جز بازدارندگی مفهومی را ندارد آنها را ما را به عنوان بشر قبول ندارند که بخواهند در مورد حقوق بشر حرف بزند.
 
وی بیان کرد: حقوق بشر یک فریب است و پشت آن سیاست‎های تبشیری و فرهنگ غرب است؛ این موضوع حقوق بشرهمان نفوذی است که مقام معظم رهبری فرمودند و همین عدم شفافیت یعنی بستر نفوذ که می‎توانند این ایده‎ها، اندیشه‎ها و حرف‎های مغلغ را در رسانه‎های مختلف مطرح کنند.

سفیر اسبق ایران در ایتالیا و افغانستان تاکید کرد: لذا ما هیچ گونه بحثی با غرب در موضوع حقوق بشر نداریم چون ما آنها را حقوق بشر نمی‎دانیم چراکه آنها کافر هستند ولی ما باید خیلی شفاف صحبت کنیم که شما بیایید مسلمان شوید تا ما بتوانیم با شما صحبت کنیم.

بحث حقوق بشر ایران مسبوق به سابقه بوده است

ظهره‌وند در موضوع حقوق بشر توضیح داد: بحث حقوق بشر ایران مسبوق به سابقه بوده و به نظر بنده تجربه آن باید ما را از تکرار این مسیر و تجربه آن با خود اروپایی‎ها بی‎نیاز کند.

وی در توضیح و چرایی این موضوع بیان کرد: در دهه هفتاد پروژه حقوق بشر ابتدا تحت مذاکرات اتهامی بین ایران و اروپا کلید خورد و بعد تبدیل به مذاکرات انتقادی و بعد سازنده شد و نهایت آن هم به نتیجه نرسید؛ ما نیز کماکان در رأس اتهام قطعنامه‎هایی بودیم که در کمیته حقوق بشر آن زمان و کمیسیون حقوق بشر قرار داشت؛ در آن مقطع ما با امریکا هیچ گونه ارتباط و مذاکره‎ای نداشتیم اروپایی‎ها معتقد بودند که ما می‎توانیم از طریق شروع مذاکرات حقوق بشری راهی به درون ایران پیدا کنیم و ازاین طریق بتوانیم مسیر تغییر را در ایران بدست بیاوریم تا نهایت به تغییر رفتار و تغییر رژیم ختم می‎شد. این استراتژی اروپایی‎ها در آن زمان بود که این مذاکرات به تشدید صدور قطعنامه علیه ما و دست پیدا کردن به سوژه‎های جدیدتر برای نشاندن ایران بر کرسی متهم ختم شد.

نجات برجام از بن‎بست و بی‌‎فرجامی؛ هدف گفتگو در موضوع حقوق بشر

وی در خصوص طرح گفتگو در موضوع حقوق بشر در نگاه کسانی که از برجام حمایت می‎کنند گفت: چون اروپایی در موضوع حقوق بشر مسبوق به سابقه بودند برای اینکه بتوانند برجام را از این بن‎بست نجات دهند و این کانال دیالوگ و گفتگو بین ما و اروپایی‎ها قطع نشود و استمرار داشته باشد انجام می‎شود.

سفیر اسبق ایران در ایتالیا و افغانستان توضیح داد: این دور از گفتگوها که درحال انجام است در ارتباط با موضوع برجام بوده؛ یعنی برجام، یک فرآیند است و یک توافق نیست و این فرآیند می‎بایست در سایه تعامل ایران با غرب بتواند ادامه پیدا کند یعنی سوخت و انرژی تداوم این فرآیند، تعامل ایران با غرب است و اگر این تعامل قطع شود برجام بی‎فرجام می‎شود و این فرآیند متوقف می‎شود.

ظهره‌وند ادامه داد: در دید کسانی که برجام را تولید کردند برای اینکه برجام بتواند به حرکت خود ادامه دهد و از بن‎بست بیرون بیاید باید تعاملمان را حفظ کنیم؛ چون در گذشته در موضوع حقوق بشر تعامل و دیالوگ با غرب داشتیم الان می‎تواند این کمک کند و برجام را حرکت دهد و نگذارد بی‎فرجام شود.

وی در ادامه افزود: لذا فکر می‎کنم قطعه چهارم از این فرآیند "هسته‎ای- تروریسم- موشکی -حقوق بشر" موضوع حقوق بشری است که در پایان بوده ولی الان در قسمت دوم بعد از هسته‎ای قرار می‎گیرد چرا که از ورود به حوزه موشکی نا امید شدند؛ اگر این اتفاق بیفتد و در حوزه حقوق بشر مذاکره شود آنگاه یک سال دیگر هم این دیالوگ را با غرب داریم تا مثلا فرجی حاصل شود و آنگاه زمینه ای برای مذاکره در موضوعات دیگر مثل موشکی و منطقه‎ای ایجاد شود.
ارسال نظرات