رئیس انجمن علمی جراحان عمومی ایران مطرح کرد

شکایت قاتلین از پزشکان/کاهش زیرمیزی با داغ و درفش

رئیس انجمن علمی جراحان عمومی ایران با اشاره به اینکه به دلیل ضعف قوانین برخی قاتلین از پزشکان شکایت می‌کنند،از کاهش نسبی زیرمیزی با بهره‌گیری از داغ و درفش خبر داد و گفت: تا سرانه درمان ایرانیان افزایش نیابد و بیمه‌ها قوی نشوند،حال سلامت خوب نمی‌شود.
کد خبر: ۸۶۴۸۱۰۲
|
۱۸ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۴:۲۲

به گزارش خبرگزاری بسیج، بهزاد رحمانی در نشست خبری یازدهمین کنگره سالیانه انجمن علمی جراحان عمومی ایران با پرداختن به موضوع زیرمیزی در کشور اظهار داشت: واقعاً کدام ایرانی باهوش با وجود یک بیمه مناسب حاضر است به بخش خصوصی برود تا خدمت دریافت کند و این درحالی است که وزیر بهداشت و دولتمردان همگی میزان و علت اصلی زیرمیزی در کشور را می‌دانند.

وی ادامه داد: امروز باید یک فرد بیمار باید با افتخار با یک دفترچه بیمه مناسب، خدمات درمانی دریافت کنند و پزشکان زیرمیزی بگیر نیز به دنبال بیمار بگردند. ولی هم اکنون مردم از شرایط استیصال به بخش خصوصی مراجعه می‌کنند و از آن طرف نیز با داغ و درفش بالای سر پزشک می‌ایستند تا زیرمیزی نگیرد که اصلاً مناسب نیست زیرا حل مشکل زیرمیزی در بحث افزایش سرانه درمان ایرانیان است.

رحمانی ادامه داد: با مطرح کردن این سئوال که چرا تأمین اجتماعی باید به عنوان بزرگترین بنگاه اقتصادی این مملکت به کارهای غیراز درمانی بپردازد، گفت: دولت باید نگاهش به سرانه درمان ایرانیان را تغییر دهد زیرا وضعیت سرانه درمان ایرانیان نسبت به کشورهای دیگر؛ حتی کشورهای منطقه وضعیت مناسبی ندارد.

رئیس انجمن علمی جراحان عمومی ایران با بیان اینکه بیماران بدحال هم اکنون در این مملکت سرگردان مطلق هستند به مصادیق آن پرداخت و افزود: بیماری داشتیم که جهت مشاوره به 9 نفر مراجعه کرد ولی هیچ کدام مشاوره را نپذیرفتند زیرا معتقد بودند مرگ بیمار حتمی است و دلیل عدم مشاوره نیز به خاطر دیه و وکلای جوانی است که به دنبال مرگ‌های چنین بیمارانی هستند تا از پزشکان شکایت کنند.

رحمانی با تشریح برخی از این شکایت‌ها عنوان کرد: مثلاً مراجعه کننده‌ای داشتیم که مورد ضرب و شتم قرار گرفته بود و در نهایت در حین جراحی فوت کرد حال قاتل که در زندان است از پزشک شکایت کرده که به دلیل قصور و کم کاری پزشکان این فرد مرده است و من قاتل نیستم و باید پزشک مربوطه برای خدمتی که ارائه کرده است سالها در راهروهای دادگاه‌ها باشد.

وی در پاسخ به این پرسش که دنیا درباره چنین مشکلاتی چه راه حل‌هایی ارائه کرده است، توضیح داد: دنیا این مسئله را حل کرده است زیرا در ایران یک بیمار به راحتی می‌تواند از پزشک شکایت کند و روند رسیدگی به این شکایت نیز یک سال طول می‌کشد تا پزشک تبرئه شود درحالیکه پزشک پس از تبرئه شدن نمی‌تواند از شخص شکایت کننده به دلیل اعاده حیثیت شکایت کند زیرا چنین پزشکانی یک سال به دلیل قتل غیرعمد مورد اتهام و مشکلات عدیده‌ای قرار می‌گیرند یعنی در ایران شکایت از پزشک مانند سنگ مفت گنجشک مفت است.

رئیس انجمن علمی جراحان عمومی ایران همچنین در ادامه با بیان اینکه مسائل مالی بسیاری از اخلاقیات امروز جامعه را زیر سئوال برده است، گفت: پزشکان نیز مستثنا از مردم و دیگر صنوف نیستند، و واقعاً عدم اخلاقیات در ایران به دلیل نبود کدهای اخلاقی است که باعث شده جامعه دچار نزول اخلاقیات شود کما اینکه از جامعه پزشکی انتظار بیشتری می‌رود. زیرا مردم مطالبه می‌کنند که پزشکان قسم خورده‌اندف در حالیکه این قسم‌ها باید به کدهای اخلاقی باشد.

وی در توضیح مزایای کدهای اخلاقی که در ایران وجود ندارد، گفت: به طور مثال سه رئیس اصلی فیفا به دلیل مشکلاتی برکنار شدند و این برکناری و تعلیق فعالیت آنها با حکم کمیته اخلاق فیفا صورت پذیرفت یعنی کمیته و کدهای اخلاقی فراتر از قانون هستند و هر جا حیطه قانون تمام می‌شود حیطه کوتاهی اخلاقی ورود می‌کند و این درحالی است که 150 سال است که دنیا با کدهای اخلاقی اداره می‌شود ولی در ایران نه این کدها را شنیده‌ایم و نه وجود دارد و فقط هم معطوف به پزشکان نیست بلکه صنوف مختلف از جمله وکلا، قضات، روحانیت و رسانه‌ها را در برمی‌گیرد و هر کدام باید کدهای اخلاقی خود را داشته باشند.

رحمانی در تشریح بیشتر کدهای اخلاقی در حوزه پزشکی عنوان کرد: کدهای اخلاقی به یک پزشک می‌گوید که از صبح تا شب چگونه رفتار کند و با بیماران خود چه برخوردها و دستورالعمل‌هایی ارائه دهد تا امروز دیگر شاهد مریض فروشی و پورسانت گرفتن در حوزه سلامت نباشیم، زیرا با گوش خود شنیدم تکنیسین اورژانسی در داخل آمبولانس به بیمارستانی عنوان می‌کرد دو کله و پا دارد و ما به خوبی می‌دانیم این جمله چه معنایی دارد که همان مبحث بیمار فروشی است. 

وی عنوان کرد: کدهای اخلاقی آنقدر مهم هستند که اگر کسی این کدها را در کشوری اجرا نکند باید آن کشور را ترک کند و این درحالی است که ما در کشورمان عنوان می‌کنیم که سیاست پدر و مادر ندارد و این باعث می‌شود سیاستمداران ما نیز بی پدر و مادر عمل کنند.

رئیس انجمن علمی جراحان عمومی ایران همچنین در ادامه پاسخ به پرسش خبرنگاران با رد اینکه عنوان می‌شود ایران بهشت پزشکان است، گفت: نمی‌توانم بپذیرم چون اسناد مقایسه‌ای درآمد پزشکان ایرانی و خارجی وجود دارد مثلاً در آمریکا یک متخصص قلب به طور متوسط سالانه 500 هزار دلار درآمد دارد و می‌تواند به 750 دلار نیز افزایش یابد.

رحمانی با بیان اینکه سرانه درآمد در ایران به هیچ عنوان شرافتمندانه نیست، گفت: زیرمیزی یک معلول است و باید علت پایین بودن خدمات دولتی در حوزه سلامت و کم ارزش بودن دفترچه‌های بیمه را پیگیری کرد. به واقع باید سراغ کسانی رفت که زیرمیزی می‌دهند زیرا اگر دفترچه‌های بیمه ارزش بالایی برخوردار بود دیگر اصلاً صحبت زیرمیزی مطرح نمی‌شد.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا گام سوم طرح تحول سلامت با اصلاح تعرفه‌ها به کاهش زیرمیزی کمک کرد، پاسخ داد: خیر، زیر برخلاف اظهارنظرهایی که عنوان می‌شد اصلاح تعرفه‌های زیرمیزی باعث ریختن پول در جیب پزشکان شد باید عنوان کرد که این افزایش تعرفه‌ها و اصطلاح K پزشکی برای عدالت درون حرفه‌ای پزشکان بود. اصلاً کمتر کشوری مانند ایران مشکل زیرمیزی در آن وجود دارد.

ارسال نظرات