ابراهیمی دینانی در همایش بزرگداشت روز خواجه‌نصیرالدین طوسی:

خواجه نصیرالدین شیعه تمام عیار است

چهره ماندگار فلسفه ایران گفت: خواجه نصیر به جهان اسلام و تشیع خدمت زیادی کرده است ایشان تنها عالمی است که یقیناً شیعه بوده و در احاطه وی به علوم هم شکی وجود ندارد.
کد خبر: ۸۶۴۲۴۶۵
|
۰۵ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۹:۲۳

به گزارش خبرگزاری بسیج، همایش بزرگداشت روز حکیم خواجه‌ نصیرالدین طوسی عصر امروز(چهارشنبه 5 اسفند ماه) با حضور غلامحسین ابراهیمی دینانی چهره ماندگار فلسفه ایران، حجت‌الاسلام عبدالحسین خسروپناه رئیس مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران، حجت‌الاسلام محمدحسین نائیجی استاد حکمت و  فلسفه و جمع دیگری از اساتید اندیشه کشور در مؤسسه حکمت و فلسفه ایران برگزار شد.

در این مراسم ابراهیمی دینانی طی سخنانی بیان داشت: خواجه نصیر به همه علوم زمان خود سرآمد بود، امروز دیگر کسی نمی‌تواند مانند گذشته در همه علوم زمان خود تخصص داشته باشد، چرا که علوم به ضرورت تخصصی شده است، خواجه اما از کسانی است که نشان داد در علوم ریاضی، هیأت، عرفان، فلسفه و... سرآمد است.

وی با اشاره به اینکه خواجه‌ نصیر طوسی به جهان اسلام و تشیع خدمت زیادی کرده است، توضیح داد: بی‌تعارف تا قبل از خواجه علمای برجسته جهان اسلام بیشتر اهل سنت بودند، خواجه اما تنها عالمی است که یقیناً شیعه بوده و در احاطه او به علوم شکی نیست.

ابراهیمی دینانی با اشاره به اینکه خواجه‌ نصیر را دارای عقل هادی عشر دانستند، اظهار داشت: یعنی عقل وی از همه عقل‌ها بالاتر بوده است. چنین حکیمی تجسم عقلانیت است، مولود حکیم خواجه نصیر محل اختلاف است، اما به هر حال وی ایرانی است، وی با علمای متعدد سخن گفته از عارفان و ریاضی‌دانان گرفته تا فلاسفه، مکاتباتی حتی با صدرالدین قونوی در ترکیه هم داشته است البته این مکاتبات هم به زبان فارسی است.

این استاد فلسفه با بیان اینکه ضد عرب نیست، اما دلیلی هم ندارد که یک فرد فارس به زبان عربی بنویسد، ابراز داشت: البته ابن‌سینا نوشته‌هایی به زبان فارسی داشته اما الحمدلله خواجه‌نصیر بیشتر کتاب‌هایش ایرانی است، وی غیرت ایرانی داشته و پدر حکومت عباسی را درآورده است.

دینانی خاطرنشان کرد: عقل دارای سه تجلی است مرحله اول دین، مرحله دوم هنر و مرحله سوم فلسفه است، امروز پیشرفت علوم سرسام‌آور شده است 10 سال یا 50 سال دیگر من نمی‌دانم چه اتفاقی می‌افتد، هر روز درهای جدیدی به روی علم باز می‌شود، امروز دنیای فیثاغورث است، اگر ریاضیات را از دنیای امروز بگیریم، دیگر چیزی نمی‌ماند حتی جامعه‌شناسی و روانشناسی، اما من پا را فراتر می‌گذارم برخی مسائل در ریاضیات نمی‌گنجد، مثلاً خدا را نمی‌توانیم در ریاضی بیاوریم.

وی در مورد شهود و مکاشفه گفت: این روزها نمی‌دانم چرا همه از شهود و مکاشفه حرف می‌زنند، همه اهل کشفیات شده‌اند، زمانی که ما درباره شهود صحبت کنیم، دیگر شهود نیست، شهود را با زبان وحی پیامبر مطرح می‌کنند، اما من نمی‌توانم بفهمم که ایشان چطور شهود کرده‌اند، چرا که شهود میزان ندارد و الهام است، ما امروز بیش از هر چیز باید به عقلانیت توجه کنیم، حتی در خود دین، فلسفه و هنر.

عضو هیأت علمی مؤسسه حکمت و فلسفه ایران در پایان بیان داشت:‌ خواجه نصیر فیلسوف گفت‌وگو است، وی ابتدا گوش می‌داد و سپس سخن می‌گفت، خواجه اگر نبود نمی‌دانم در تاریخ تشیع چه اتفاقی می‌افتاد، هر چند ابن‌سینا و دیگر حکما هم مهم هستند، اما خواجه شیعه تمام عیار است، وی به تشیع خدمت زیادی کرده است.

ارسال نظرات