جنگ 8 ساله به کشور یک هزار و 190 میلیارد دلار خسارت زد

معاون بسیج و امور استان‌های پدافند غیرعامل کشور گفت: یک هزار و 190 میلیارد دلار در جنگ هشت ساله به نظام جمهوری اسلامی خسارت وارد شد.
کد خبر: ۸۶۲۸۷۳۹
|
۱۱ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۵:۱۷



به گزارش خبرگزاری بسیج مازندران، غلامعلی حیدری در سومین جلسه شورای پدافند غیرعامل مازندران که در استانداری برگزار شد با بیان اینکه در طول تاریخ تمدن بشری 14 هزار جنگ خانمان‌سوز رخ داده‌است، اظهار کرد: در قرن 20 حدود 220 جنگ به وقوع پیوست که نشان می‌‌دهد پدیده جنگ از ابتدایی‌ترین مراحل پیدایش زندگی با انسان بوده‌است.

وی افزود: در جنگ جهانی اول 10 میلیون نفر کشته شدند که این امر نشان‌‌دهنده این بوده‌است برای نخستین بار از سلاح شیمیایی استفاده شد و مناطق غیرنظامی مورد هدف جنگجویان بوده‌است و در جنگ جهانی دوم 50 تا 70 درصد تلفات صورت گرفته‌است که آمار بسیار بالایی بوده ‌است و نشان‌دهنده عدم آمادگی در مقابل متجاوزان و جنگ جویان است.

معاون بسیج و امور استان‌های پدافند غیرعامل کشور ادامه داد: در جنگ جهانی دوم 100 بمب بر کشور آلمان حمله کرد و 36 تلفات داشت اما همین تعداد بمب برای کشور ژاپن انجام شد که 500 تلفات داشت و نشان می‌دهد کشور آلمان از نظر پدافندی آمادگی کافی داشته‌است.

حیدری با بیان اینکه یک هزار و 190 میلیارد دلار در جنگ هشت ساله ایران و عراق به نظام جمهوری اسلامی خسارت وارد کرد گفت: در طول هشت سال جنگ تحمیلی عراق علیه ایران 6 شهر خرمشهر، سومار، مهران، نفت شهر و هویزه به میزان صد در صد تخریب شدند و 17 شهر دیگر بین 15 تا 85 درصد براثر حملات توپخانه‌ای، هوایی و موشکی دشمن تخریب شد.

حیدری خاطرنشان کرد: دفاع یک مفهوم یکپارچه است که شامل دو بخش دفاع عامل و دفاع غیرعامل است و تمامی طرح‌ریزی‌ها و اقدامات دفاعی است که مستلزم به‌کارگیری سلاح و تجهیزات جنگی است.

معاون بسیج و امور استان‌های پدافند غیرعامل کشور اضافه کرد: اقدامات غیرمسلحانه سبب افزایش بازدارندگی، کاهش آسیب‌پذیری، تداوم فعالیت‌های ضروری، ارتقای پایداری ملی و تسهیل مدیریت بحران در مقابل تهدیدات و اقدامات نظامی دشمن می‌شود.

وی اهداف پدافند غیرعامل را سرمایه انسانی، زیرساختی و فیزیکی و سایبری عنوان کرد،گفت: تولید آمادگی، کاهش آسیب‌پذیری‌ها، مصون‌سازی، تحلیل ریسک و شناسایی آسیب‌پذیری‌ها از چرخه اقدامات پدافند غیرعامل است.

معاون بسیج و امور استان‌های پدافند غیرعامل کشور افزود: تهدیدات سایبری، زیستی، پرتوی، شیمیایی، کالبدی، اقتصادی و مردم‌محور از انواع تهدیدات موجود است.

وی با بیان اینکه برخی بیماری‌ها مانند ایدز و آنفلوانزا ساخته دست انسان‌ها و از بیرون است، گفت: تهدیدات پیچیده شده و کارگروه‌ها با تقسیم کار برنامه‌های پدافندی را به طور جدی پیگیری کنند.

ارسال نظرات
پر بیننده ها