بعد از 16 سال؛

موزه شهدای یزد تا پایان سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد

بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان پایان سال 95 را زمان بهره‌برداری از موزه شهدای استان اعلامکرده است؛ هر چند بخش‌هایی از موزه قرار است تا پایان امسال به بهره‌برداری برسد.
کد خبر: ۸۶۲۴۳۱۴
|
۳۰ دی ۱۳۹۴ - ۲۳:۳۶

به گزارشخبرگزاری بسیج از یزد: همزمان با دستور مقام معظم رهبری مبنی بر تاسیس باغ موزههای دفاع مقدس در استان‎‎ها، ساخت موزه شهدای استان در سال ۷۹ در مجاورت پارک آزادگان شهر یزد کلید خورد.

این موزه که قرار است همه اسناد، خاطرات، تصاویر و سایر وسایل و آثار رزمندگان دوران پیروزی انقلاب اسلامی و دوران ۸ سال دفاع مقدس را به تصویر بکشد، شامل یک گالری مجهز، ساختمان مرکز اسناد، کتابخانه و ساختمانی اداری است.
تاکنون نزدیک به ۷ میلیارد تومان برای ساخت این موزه مجهز هزینه شده است و مسئولان پیش‌بینی می‌کنند که ۶ میلیارد تومان دیگر برای تکمیل ساخت و سازها لازم است.
همواره انتقادی متوجه روند ساخت موزه که عمدتا ناشی از کمبود اعتبار بوده، مطرح است چرا که خانواده بسیاری از رزمندگان استان همچنان چشم‌انتظار راه‌اندازی موزه‌ای برای معرفی هر چه بیشتر ایثارگری‌های رزمندگان کشور و همچنین ترویج فرهنگ ایثار و شهادت هستند.
در کنار ساخت موزه، جمع‌آوری آثار رزمندگان استان هم اهمیت ویژه‌ای دارد؛ از این رو بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان، طرح السابقون را برای گردآوری آثار ۴۰‌هزار رزمنده یزدی آغاز کرده است.

پیشرفت ۴۵ درصدی ساختمان مرکزی موزه
مدیر کل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان از پیشرفت ۷۰ درصدی ساخت موزه شهدا در استان خبر می‌دهد و می‌گوید: البته ساختمان مرکز اسناد و کتابخانه ۹۵‌درصد پیشرفت کرده و تا پایان دی‌ماه امسال به بهره‌برداری می‌رسد.
«محمد رجبی» می‌افزاید: عملیات عمرانی مرکز اسناد و کتابخانه مجموعه به پایان رسیده و در حال نصب برق ساختمان هستیم تا این ۲ مرکز قبل از پایان سال افتتاح شود. وی ادامه می‌دهد: عملیات عمرانی ساختمان مرکزی موزه تا آخر سال آینده به پایان خواهد رسید و همزمان کار گردآوری آثار رزمندگان هم در حال انجام است تا برای تجهیز موزه، به کار برده شود.
این مسئول اظهار می‌کند: ساختمان موزه به شکل دایره‌ای در وسط مجموعه قرار داد و ۹ گالری برای آن پیش‌بینی و دیوارهایی هم برای برگزاری گالری‌های فرهنگی در آن تعبیه شده است.

نیاز به ۶ میلیارد تومان اعتبار برای تکمیل موزه
مدیر کل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان می‌افزاید: تاکنون برای ساخت موزه شهدای استان ۷ میلیارد تومان هزینه شده است و برای بهره‌برداری از موزه نیز به ۶ میلیارد تومان دیگر نیاز است.
وی با بیان این‌که گالری‌ها باید یکی بعد از دیگری تکمیل شود و مورد بهره‌برداری قرار گیرد، بیان می‌کند: ساختمان مرکزی موزه در حال حاضر ۴۵‌درصد پیشرفت فیزیکی دارد و فاز دوم آن به تازگی طراحی شده است.
رجبی می‌گوید: محوطه‌سازی‌های موزه شهدای استان هم در ۲ فاز طراحی شده که فاز اول به اتمام رسیده و فاز دوم نیز آغاز شده است.
وی ادامه می‌دهد: ساختمان مرکزی موزه شهدای استان قرار است محل نمایش اسناد و مدارک رزمندگان دوران پیروزی انقلاب اسلامی و دوران دفاع مقدس باشد.
مدیر کل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان با تاکید بر این‌که نگهداری از این اسناد به عنوان اسناد افتخار استان لازم و ضروری است، بهترین مکان برای نگهداری، نمایش و عرضه این اسناد را موزه شهدای استان برمی‌شمارد. وی با تاکید بر این‌که تاکنون اقدامی برای جمع‌آوری آثار رزمندگان استان انجام نشده است، از اجرای طرح السابقون برای جمع‌آوری آثر ۴۰ هزار رزمنده استان خبر می‌دهد.
رجبی می‌گوید: دستاوردهای استان برای گردآوری آثار رزمندگان، شامل جمع‌آوری آثار ۳ هزار رزمنده استان است که عمدتا از سرداران و مسئولان استان بودند؛ حال آنکه هنوز رزمندگانی هستند که اصلا در استان و حتی شهرشان شناسایی نشده‌اند.
وی ادامه می‌دهد: در این طرح آثار و خاطرات تمام رزمندگان گردآوری و در قالب کتاب‌های مجزایی در هر شهرستان منتشر می‌شود و قطعا مجموعه نفیس و گرانقدری در استان چاپ و منتشر خواهد شد.
مدیر کل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان یکی از بخش‌های قابل توجه اجرای طرح السابقون را گردآوری آثار رزمندگان اعضای هیات علمی و کارکنان دانشگاه‌های استان بیان می‌کند و از مشارکت این بنیاد با جهاد دانشگاهی استان یزد برای تهیه این بخش از طرح السابقون خبر می‌دهد.

اجرای طرح «دیدار با فرزانگان مجاهد»
معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی استان از اجرای طرح «دیدار با فرزانگان مجاهد» برای جمع‌آوری اطلاعات و خاطرات رزمندگان اعضای هیات علمی و کارکنان دانشگاه‌های استان خبر می‌دهد. «محمدرضا دهقانی» ادامه می‌دهد: دبیرخانه این طرح در جهاددانشگاهی استان مستقر شده و قرار است با تشکیل تیم‌های دانشجویی، به شناسایی اساتید و اعضای هیات علمی دارای سابقه حضور در جبهه و ثبت خاطرات و آثار انها اقدام کند. وی می‌افزاید: گروه‌های دانشجویی این طرح را در دانشگاه‌های مختلف استان اجرا خواهند کرد و مشارکت دانشجویان در اجرای این طرح قطعا برای آشنایی با رزمندگان و سبک زندگی آنها، کارآمد خواهد بود. این مسئول درباره بازه زمانی اجرای طرح نیز می‌گوید: بازه زمانی گردآوری آثار رزمندگان استان در طرح السابقون ۳ سال تعیین شده است و طرح دیدار با فرزانگان نیز قرار است در همین بازه زمانی اجرا و جمع‌بندی شود.

تاریخچه ساخت موزه شهدای استان
عملیات ساخت موزه شهدای استان از سال ۷۹ آغاز شده و قرار بود این موزه ۲ سال بعد به بهره‌برداری برسد، اما دلایل مختلفی از جمله کمبود اعتبار، اجرای این طرح را به درازا کشانده است.

ارسال نظرات