آیا تحریم سوئیفت پس از روز اجرا لغو شده است!؟

طبق برجام،قانون سوئیفت ۸ سال دیگر لغو می شود/ بانک‌های سپه، صادرات، مهر و انصار همچنان جزء تحریم سوئیفت باقی ماندند

با فرارسیدن ۲۶ دی ماه و آغاز اجرای برجام این شرکت در بیانیه‌ای اعلام کرد که بانک‌های ایرانی می‌توانند از خدمات این شرکت استفاده کنند. اما نکته جالب توجه آن است در این بیانیه نیز برخی از بانک‌های ایرانی چون بانکهای انصار، صادرات، مهر، صادرات پی ال سی، سپه و سپه اینترنشنال از لیست تحریم سوئیفت خارج نشده و همچنان قادر به استفاده از این خدمات نیستند. بیانیه سازمان سوئیفت هم تصریح دارد که خدمات سوئیفت برای بانکهایی که از لیست خارج نشده اند همچنان قطع است.
کد خبر: ۸۶۲۳۲۰۸
|
۲۸ دی ۱۳۹۴ - ۱۸:۲۵
به گزارش خبرگزاری بسیج، با فرا رسیدن روز اجرای برجام (Implementation day) و آغاز تعلیق و توقف موقت برخی از تحریم‌ها شرکت سوئیفت در اعلامیه اعلام کرده است که بانک‌های ایرانی می‌توانند از خدمات سوئیفت استفاده کنند.

بنابراین گزارش، بررسی‌های بیشتر نشان می‌دهد که این تحریم برای برخی بانک های ایرانی همچنان به طرق مختلف پابرجاست. در ادامه برای روشن تر شدن هرچه بیشتر این موضوع به توضیح تفضیلی آن می‌پردازیم.

سوئیفت یا «جامعه جهانی ارتباطات مالی بین بانکی» بستری خصوصي و غيردولتي برای تبادل اطلاعات بین بانکی است که به عنوان یک شرکت خصوصی تحت قوانین اتحادیه اروپا و به طور مشخص تحت قوانین کشور بلژیک عمل می‌کند و تسهیلات بسیار قابل توجهی برای بانک‌ها ایجاد کرده به نحوی که بخش مهمی از اطلاعات بین‌بانکی از طریق این شبکه مبادله می‌شود. امنیت، استاندارد، سرعت و ... مزایای استفاده از سوئیفت است.
در ۲۵ اسفند  ۱۳۹۰( ۱۵ مارس ۲۰۱۲ )این شرکت در بیانیه‌ای مطبوعاتی اعلام کرد: « امروز سوئیفت به پیروی از تصمیم اتحادیه اروپا تصمیم گرفته است تا ارایه خدمات ارتباطی به بانک‌ها و موسسات مالی ایرانی که موضوع تحریم اتحادیه اروپا هستند را قطع کند.» در تحریم‌های اتحادیه اروپا تمامی موسسات خدمات مالی و اعتباری از همکاری با موسسات مالی ایرانی که مورد تحریم هستند، منع شدند.

سوئیفت قطع خدمات خود را از دو روز بعد آغاز کرد در تصمیم اتحادیه اروپا، بیشتر موسسات مالی و بانک‌های ایرانی تحریم شدند. دلایلی برای تحریم این بانک‌ها ارایه شده بود، که بیشتر به درگیر بودن این بانک‌ها در فعالیت‌های هسته‌ای و موشکی اشاره شده است در واقع می‌توان گفت که تحریم سوئیفت به دلیل تحریم بانک‌های ایرانی و بانک مرکزی ایران توسط اتحادیه اروپا صورت گرفت. دلایل اعلام شده از سوی اتحادیه اروپا نیز شامل بحث هسته‌ای و بحث موشکی و دور زدن تحریم‌ها و دلایل دیگری است

با انعقاد توافق وین و بررسی متن ۱۵۹ صفحه ای  آن مشخص شد که، تضمین جدی برای لغو تحریم مرتبط با سوئیفت ارائه نشده، به نحوی که لغو قانون تحریمی آن به پایان ۸ سالی که در متن از آن به عنوان دوران انتقال یاده شده موکول شده است. به طوری که در بند ۱۶ پیوست ۵ برجام  در ارتباط با تعهدات اتحادیه اروپا می‌گوید:


    ۱۶. اتحادیه اروپایی:
    ۱۶.۱. مفاد آیین نامه اجرایی شماره ۲۰۱۲/۲۶۷ را لغو و مفاد متناظر در تصمیم شماره ۴۱۳/۲۰۱۰ شورای اتحادیه اروپایی را تعلیق خواهد نمود، به نحو مصرح در بخش های ۱.۱.۱ تا ۱.۱.۳؛ ۱.۱.۵ تا ۱.۱.۸؛ ۱.۲.۱ تا ۱.۲.۵؛ ۱.۳.۱ تا ۱.۳.۲ پیوست شماره دو (تا جاییکه به مواد ۱۶ و ۱۷ تصمیم شماره ۴۱۳/۲۰۱۰ مرتبط می شود) و به نحو مصرح در بخش های ۱.۳.۳، ۱.۴.۱ و ۱.۴.۲ و ۱.۱۰.۱.۲ پیوست شماره دو (تا جاییکه به مواد ۳۹، ۴۳، (الف)۴۳ آیین نامه اجرایی شماره ۲۰۱۲/۲۶۷ مربوط  می شود). دولت های عضو اتحادیه اروپایی در صورت لزوم اقدام به خاتمه یا اصلاح قوانین ملی اجرا کننده تصمیم و آیین نامه اجرایی فوق الذکر خواهند نمود.


با بررسی مواردی که در بالا آمده است مشخص می‌شود که در متن برجام اتحادیه اروپا متعهد تعلیق و خاتمه ، بند ۱.۱.۴ نشده است. این بند مربوط به چیست؟ با مراجعه به بند مربوطه در پیوست دوم که درباره تحریم‌هاست خواهیم دید:

۱.۱.۴: Sanctions on financial messaging services

به عبارت دیگر اتحادیه اروپا تحریم مربوط به سوئیفت را در روز اجرای توافق تعلیق یا لغو نمی‌کنند. بلکه برداشته شدن این تحریم و لغو قانون آن، به روز انتقال یعنی ۸ سال بعد موکول شده است.

با فرارسیدن ۲۶ دی ماه و آغاز اجرای برجام این شرکت در بیانیه‌ای اعلام کرد که بانک‌های ایرانی می‌توانند از خدمات این شرکت استفاده کنند. اما نکته جالب توجه آن است در این بیانیه نیز برخی از بانک‌های ایرانی چون بانکهای انصار، صادرات، مهر، صادرات پی ال سی، سپه و سپه اینترنشنال از لیست تحریم سوئیفت خارج نشده  و همچنان قادر به استفاده از این خدمات نیستند. بیانیه سازمان سوئیفت هم تصریح دارد که خدمات سوئیفت برای بانکهایی که از لیست خارج نشده اند همچنان قطع است.


The Implementing Regulation does not repeal all EU sanctions on all Iranian banks, therefore SWIFT remains prohibited from providing specialised financial messaging services to the EU-sanctioned Iranian banks that remain listed under EU Regulation


بر این اساس تنها بانکهایی که از لیست موضوع تحریم خارج شدند متصل به سوئیفت میگردند. بیانیه سازمان سوئیفت هم تصریح دارد که خدمات سوئیفت برای بانکهایی که از لیست خارج نشده اند همچنان قطع است.


گرچه تحریم سوئیفت ۸ سال بعد تعلیق میشه اما اسامی بانکهایی که موضوع این تحریم هستند از لیست اروپا به طور تعلیقی خارج شدند و همین کافیست تا خدمات سوئیفت برای آنها مجددا وصل شود. اما با بررسی لیست بانک های موضوع این تحریم در اتحادیه اروپا که ذیل تصمیم اجرایی ۴۱۳ اتحادیه اروپا منتشر و بر اساس بند ۱۵ ضمیمه ۵ برجام بروز رسانی شده است، بانک های صادرات، انصار، مهر و سپه همچنان مشمول تحریم سوئیفت بوده و امکان کار با این ابزار پیام رسان مالی را نخواهند داشت!
منبع: رجانیوز
ارسال نظرات
آخرین اخبار