خبرهای داغ:
یادداشت/امیرحسین یزدان پناه

تناقض گویی درباره خارج کردن قلب راکتور اراک

تأیید این که «قلب رآکتور اراک خارج شده است» در حالی رخ می دهد که طی 2 روز گذشته خبرهای متناقضی درباره آن مطرح می شد و ما با شفاف سازی رسانه ای درباره این عملیات مواجه نبودیم.
کد خبر: ۸۶۲۱۱۶۰
|
۲۴ دی ۱۳۹۴ - ۱۱:۵۸
به گزارش خبرگزاری بسیج، امیرحسین یزدان پناه در یادداشتی نوشت: روز گذشته دکتر عراقچی درباره رآکتور اراک 2 خبر مهم اعلام کرد: این که «قلب رآکتور اراک خارج شده است» و این که «قرارداد اصلی ساخت رآکتور اراک با شرکت ایرانی امضا شده است».

تأیید این که «قلب رآکتور اراک خارج شده است» در حالی رخ می دهد که طی 2 روز گذشته خبرهای متناقضی درباره آن مطرح می شد و ما با شفاف سازی رسانه ای درباره این عملیات مواجه نبودیم. هر چند این موضوع مهم است اما نکته مهم تر از آن این سوال است که یک روز قبل از آن که آقای عراقچی رسماً خروج قلب رآکتور اراک را تأیید کند، روز سه شنبه علی اصغر زارعان معاون سازمان انرژی اتمی، درباره قرارداد بازطراحی این رآکتور تأکید کرده بود: «در مورد اقدامات ایران بر روی کالندریای اراک باید ابتدا قرارداد بازطراحی راکتور میان ایران و چین نهایی و امضا شود و بعد از آن کالندریا خارج شده و بتن‌ریزی صورت می‌گیرد. قطعاً تا قرارداد، نهایی نشود ما هیچ اقدام فیزیکی در این حوزه انجام نخواهیم داد.» این قرارداد نهایی برای بازطراحی رآکتور اراک باید 2 ویژگی مهم داشته باشد:

1 – طبق 2 تا 8 پیوست اول برجام، رآکتور اراک ضمن حفظ خاصیت «آب سنگین» باید از طریق یک «کمیته بین المللی و با همکاری کشورهای صاحب تکنولوژی» در این حوزه بازطراحی شود و این قرارداد باید قبل از روز اجرا امضا شود که نقشه راه بازسازی رآکتور خواهد بود و متعاقب آن قراردادهای دیگری برای پروسه ساخت باید امضا شود. این قراردادها همان قراردادهایی است که معاون سازمان انرژی اتمی 2 روز پیش در گفت و گو با خراسان اعلام کرده بود تا پیش از امضای آن اقدام فیزیکی انجام نخواهد شد.

2 – قرارداد بازسازی رآکتور اراک بر اساس برجام باید «مدرن» و «ایمن» بازسازی شدن آن را امکان پذیر کرده به نحوی که «به موقع» راه اندازی شود. مدرن سازی اراک موضوعی بود که مقامات کشورمان ازجمله دکتر صالحی از آن بارها به عنوان یکی از مزیت های تغییر در ساختار رآکتور نام برده بود. قطعاً توانایی متخصصان داخلی کشورمان در این حوزه قابل کتمان کردن نیست، اما 2 موضوع مهم که در برجام نیز به آن اشاره شده یعنی «ایمن» بودن و «مدرن» سازی اراک عملیاتی نیست که صرفاً با اتکا به شرکت های داخلی بتوان به آن دست یافت و به عنوان مثال در حوزه استانداردهای ساخت رآکتور، اگر قرار باشد تحت نظر آژانس فعالیت کند و محصولات آن به بازارهای جهانی ارسال شود، باید حتماً لایسنس (گواهی استاندارد) از مراجع بین المللی داشته باشد و لذا بازسازی مهم است که نتیجه کار در نهایت بتواند به دریافت گواهی و استانداردهای لازم چه در حوزه «ایمنی» که در برجام آمده و چه در «استاندارد محصول» منجر شود. لذا به نظر می رسد اگر چنانچه دکتر عراقچی گفته است «کار اصلی » بازسازی رآکتور اراک با شرکت ایرانی باشد، با 2 موضوع مهم مواجهیم: اول همین گواهی نامه های ضروری درباره ایمن بودن و استاندارد محصولات و دوم که بسیار مهم تر است این که بر خلاف برجام که کار بازسازی باید «توسط کمیته بین المللی با همکاری کشورهای صاحب تکنولوژی» انجام شود، عملاً طرف های خارجی آن طور که در برجام تعهد داده اند پای کار نیامده و به نوعی خلف وعده کرده اند.

این موضوعی نیست که بتوان از کنار آن به سادگی گذشت. اگر طرف های مقابل وعده ای داده اند باید پای آن بایستند، اگر مسئولان ما هم در طراحی اراک و عده مدرن سازی آن را داده و اگر بر خلاف نکات از پیش اعلام شده بدون نهایی شدن قرارداد لازم با «کشورهای صاحب تکنولوژی» (که در برجام آمده) ما قلب رآکتور را خارج کرده ایم، راهش تناقض گویی نیست، راهش این است که در صورتی که این تصمیم مطابق صلاحدید به تایید کمیسیون نظارت بر برجام رسیده است (که حکم فصل الخطابی را دارد) با اطلاع رسانی صحیح و صریح، حقایق را بیان کنیم. حقایقی که دکتر عراقچی البته شب گذشته بیان کرد ولی زمانی بیان شد که 2 روز قبل به گونه ای دیگر درباره آن اظهارنظر شده بود و دیگر به «روز اجرا» رسیده ایم و انجام تعهدات مان به پایان رسیده است.

منبع: خراسان نیوز

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار