گزارش/خاتم

عشایر، میراث ماندگار شهرستان خاتم

عشایر میراثی ماندگار که در فرهنگ خاتم گره خورده و میراثی ارزشمند برای مردمان گذشته و آینده در این سرزمین کهن شده است.
کد خبر: ۸۶۲۱۱۲۶
|
۲۴ دی ۱۳۹۴ - ۱۰:۳۸

خبرگزاری بسیج گزارش می دهد:

عشایر؛ مردمی که هنوز فرهنگ ها ، علایق ، آداب و رسوم سنن خودرا فراموش نکرده اند و قدمتش را پاس داشته اند.

خاتم سرزمینی که در روستاهای اطراف مردمانی را در خود جای داده است که با سخت کوشی و تلاش نیاز های روزانه خود را با دست رنج و مشقت به دست می آورند.

اینجا خبری از دود و دم و سیاست و سیاست زدگی و اقتصاد نیست اینجا دل مردمانش مهر است و جایگاه مهربانی و سادگی و سفره شان دست رنج خودشان است و پاکی نیت هایشان و زلالی نگاهشان.

مأمن عشایر در خاتم روستاهای کندرباغ معدن، چالمه و بختیاری است ؛ کوچ نشینی کهن ترین شیوه زیست بشر است که پا برجا بودن آن تا عصر حاضر، از بزرگترین جاذبه های این شیوه زندگی است و همین شیوه خاص زندگی سبب شده است که زندگی ایلات و عشایر برای حاضران در عصر تکنولوزی دیدنی و بکر به نظر برسد و توجه بسیار ی از مردم خسته از زندگی ماشینی را جلب کند.

با توجه به سبک زندگی امروز و پیشرفت صنعت و تکنولوژی زندگی در دامان طبیعت می تواند برای بسیاری از مردم جالب و دیدنی باشد.

از آن‌جا که زندگی عشایری در بسیاری از کشورها از بین رفته، خود این موضوع کنجکاوی بسیاری از گردشگران را جلب می‌کند تا با این نوع زندگی آشنا شوند.

زندگی عشایری دنیایی هیجان انگیز و پر مشقت دارد. آنها شیر می‌دوشند‌، جاجیم و قالی می‌بافند و روغن می‌گیرند و مشک می زنند و نی می نوازند.دامداری شغل اصلی شان است و درآمدشان فروش لبنیات حاصل از گله و دام.

زندگی سراسر مشقت و سختی عشایر در عین سادگی خود یک جاذبه مهم گردشگری برای مردم شهرهاست چراکه با کمترین امکانات بیشترین تلاشها را در زندگی انجام می دهند و گاهی حتی گله ای کوچک نیز بر زبان نمی آورند.

خاتم شهرستان این غیور مردان و غیور زنان با افتخار این میراث را در دل خود جای داده است، زندگی در درون چادرهای سیاه و در میان کانون پر مهر خانواده،

بخشدار مرکزی گفت: شهرستان خاتم با جمعیتی در حدود 850 خانوار و بيش از 5000 نفر يكي از شهرستان هاي مهم عشايري استان يزد به شمار مي رود .ايجاد و راه اندازي اداره امور عشايري در شهرستان يكي از نيازهاي ضروري عشاير جهت بررسي مسائل و مشكلات اين قشر مي باشد.

جواد میربهبودی اعلام داشت: بيشتر عشاير اين شهرستان در حوزه بخش مركزي ودرروستاهاي کندر، باغ معدن ، چالمه و بختیاری ساكن هستند كه در حال حاضر مسائل و مشكلات آنها از طريق اداره امور دام جهاد كشاورزي و دامپزشكي شهرستان پيگيري مي شود.

وی همچنين دیگر نیازهای این قشر را اختصاص یک حلقه چاه جهت تامین آب دامداران در فصل چرا، ارائه تسهیلات کم بهره ،تامین علوفه يارانه اي ، تانکر ذخیره آب ، سهميه آرد عشايري ، تسطيح و مرمت راه هاي عشايري و نيز خريد تضمیني فرآورده های دامی آنان و حذف دلالان را از عمده ترین نیازهای آنها برشمرد.

وی اجرای طرح های انرژی نو برای تامین روشنایی در مناطق عشایری را مهم خواند وافزود: این طرح در تامین روشنایی برای عشایر در زمانهای مختلف سال كمك شاياني مي كند.

بخشدار مرکزی خاتم بیان داشت: با توجه به اینکه عشایر در مکانهاي مختلف ساکن هستند لذا تامين کامیون تانکردار درحدكافي جهت آبرسانی در فصل بهار در مراتع یک ضرورت می باشد.

جواد میربهبودی این روستاها را یکی از مکان های مهم در حوزه گردشگری دانست و اذعان داشت: امید داریم با تخصيص اعتبارات گردشگري با همكاري اداره میراث فرهنگی، صنايع دستي و گردشگري استان تدابیر مهمی براي اين مكانها اندیشیده شود.

ارسال نظرات