معاون دانشگاه علوم پزشکی یزد:

سرانه مصرف نمک در یزد دو برابر استاندارد است

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد با بیان اینکه حد استاندارد بهداشتی مصرف نمک روزانه پنج گرم است وگفت: در حالیکه در این استان روزانه دو برابر استاندارد نمک مصرف می شود.
کد خبر: ۸۶۱۹۴۷۲
|
۲۱ دی ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۲

به گزارش خبرگزاری بسیج از یزد: محمد حسن لطفی افزود: متاسفانه در این استان روزانه 9 تا 10 گرم نمک مصرف می شود.

وی با بیان اینکه میزان مصرف نمک در کشور نیز 2 تا 2.5 برابر استاندار است اظهار کرد: روزانه بین 10 تا 12 گرم نمک در کشور مورد استفاده قرار می گیرد که این جای تاسف دارد.
لطفی با بیان اینکه 50 درصد میزان نمک در نان و پنیر است افزود: این دو از اقلامی هستند که از نمک بالایی برخوردار هستند.
وی از مردم خواست از غذاهای شور و پر نمک پرهیز و نمک را از سر سفره ها حتما حذف کنند.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد گفت: باید الگوی غذایی روزانه به گونه ای باشد که بیش از پنج گرم نمک مصرف نشود
این مسئول با بیان اینکه مصرف زیاد نمک موجب افزایش فشار خون می شود خاطرنشان کرد: متاسفانه 30 درصد مرگ و میر و بیماریهای غیر واگیردار منشاء آنها فشار خون است.
وی با بیان اینکه این رقم عدد قابل توجهی است تصریح کرد: مهم این است که مردم میزان مصرف نمک خود را کاهش داده زیرا مصرف زیاد آن تهدیدی جدی برای سلامت افراد بشمار می رود.
لطفی یادآور شد: بررسی نشان داده مصرف زیاد نمک ارتباط مستقیمی با سرطان دستگاه گوارش و معده دارد و کسانی که غذاهای پرنمک و شور استفاده می کنند آسیب جدی به سیستم گوارش خود وارد می کنند.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی افزود: یکی محورهای نظام سلامت کاهش مصرف نمک است و در برنامه پنج ساله ششم به طور جدی به آن پرداخته است.
سرانه مصرف نمک هر ایرانی در سال را 6 کیلوگرم اعلام شده است این در حالی است که میانگین جهانی مصرف این ماده غذایی سه کیلو گرم است.
امروزه با توجه به شیوع بالای بیماری های قلبی و عروقی و پرفشاری خون، مصرف زیاد نمک به عنوان یکی از مهم ترین عوامل خطر در بروز این بیماری ها شناخته شده است.
نتایج مطالعات صورت گرفته نشان می دهد ضریب ابتلا به سرطان در کسانی که روزانه 12 تا 15 گرم نمک مصرف می کند بیشتر است.
در صورتی که افراد تنها سه گرم از مصرف روزانه نمک خود را کاهش دهند، حدود 50
درصد از بیماری های قلبی عروقی کاهش خواهد یافت
از 29 آذر تا 30 دیماه بسیج اطلاع رسانی تغذیه سالم با محوریت کاهش نمک، چربی ، قند و شکر نامگذاری شده است.

ایرنا/

 

ارسال نظرات