خبرهای داغ:
شرمن:

ايراني ها سانتريفيوژهايشان را تخریب کرده اند!

شرمن که پس از حصول توافق برجام، از مسئوليت خود در وزارت خارجه امريکا کنار رفته است، روز گذشته با حضور در برنامه پربيننده چارلي رز از شبکه بلومبرگ امريکا در حضور ولي نصر و ديگر کارشناسان امريکايي، بازهم از بي اعتمادي به ايرانيان سخن گفته، ضمن جانبداري از عربستان، ايران را عامل بي ثباتي در منطقه معرفي کرده و البته در نهايت هم اين خبر را داده است که عليرغم اعلام مسئولان، سانتريفيوژهاي ايراني کنار گذاشته نشده بلکه تخريب و از هم جداسازي شده است.
کد خبر: ۸۶۱۹۱۲۲
|
۲۰ دی ۱۳۹۴ - ۲۰:۰۱
به گزارش خبرگزاری بسیج، وندي شرمن، ديپلمات امريکاي حاضر در مذاکرات هسته‏اي ايران و ۱+۵ از جمله ديپلمات‏هايي است که همزمان با برگزاري مذاکرات هسته‏اي با توهين به مردم ايران، اعلام کرده بود که که «فريبکاري بخشي از ژن ايرانيان است.»

شرمن که پس از حصول توافق برجام، از مسئوليت خود در وزارت خارجه امريکا کنار رفته است، روز گذشته با حضور در برنامه پربيننده چارلي رز از شبکه بلومبرگ امريکا در حضور ولي نصر و ديگر کارشناسان امريکايي، بازهم از بي اعتمادي به ايرانيان سخن گفته، ضمن جانبداري از عربستان، ايران را عامل بي ثباتي در منطقه معرفي کرده و البته در نهايت هم اين خبر را داده است که عليرغم اعلام مسئولان، سانتريفيوژهاي ايراني کنار گذاشته نشده بلکه تخريب و از هم جداسازي شده است.

سخنان شرمن از آن جهت حائز اهميت است که وي به عنوان يک امريکايي، بيشترين زمان را در گفتگو با ديپلمات هاي ايراني سپري کرده است و با اين وجود همچنان به بدبينانه ترين شکل و الفاظ نسبت به ايرانيان و رويکردهاي سياسي ايران سخن مي گويد.

شرمن در اين گفتگو اعلام کرده است: «… البته ایرانی‌ها می‌گویند که سانتریفیوژهایشان را «کنار گذاشته اند» [پوزخند] ولی آنها سانتریفیوژهایشان را از اساس برچيده اند».

شرمن ادامه مي‏دهد:  انتخابات آتي براي دولت روحاني اهميت بسياري دارد و اميدوار است با اجراي برجام و برداشته شدن تحريم ها، بخش هاي بسيار تندروي سياست ايران امکان عرض اندام نداشته باشند.

شرمن درباره تنش هاي ايجاد شده در روابط ايران و عربستان سعودي گفت مشکل اساسي در اين ميان اينجاست که داعش از شکاف ايجاد شده و رقابت (بين ايران و عربستان) بيشترين سود را مي برد. از يک سو شاهديم که استفان دي ميستورا، نماينده ويژه سازمان ملل که امروز در رياض بود بعد از نشست (با مقامات سعودي) گفت عربستان سعودي همچنان مي خواهد فرايندي را که در وين شروع شده بود، دنبال کند تا ببينيم آيا مي توان راه حلي صلح آميز از توافق دسامبر شوراي امنيت سازمان ملل به دست مي آيد يا نه.

شرمن اما باز هم فلش ها را به سمت ايران نشانه رفته و گفت: به نظر من ايران اوضاع را وخيم تر کرده است و نقشي بي ثبات کننده در منطقه بازي مي کند و شکي در اين موضوع نيست ولي اگر اين کشور به سلاح اتمي دست مي يافت، بازيگري به مراتب بدتر در منطقه مي شد.

وي تصريح کرد هر چند که سعودي ها دل خوشي از اين توافق (توافق هسته اي ايران و پنج بعلاوه يک) نداشتند ولي اين را درک مي کنند که براي مهار کردن ايران مسلح سلاح اتمي مي بايست نيروي بيشتري صرف مي شد. ايران در درون خود نيز در ميانه يک فرايند پيچيده سياسي است. آنها در اواخر فوريه انتخابات برگزار مي کنند که هم براي مجلس و هم براي آنچه که مجلس خبرگان خوانده مي شود.

شرمن گفت از اين رو مساله مهمي براي اين کشور است، زيرا در متن گروه هاي تندرو نيز تندروهايي  وجود دارد. فکر مي کنيم که در ايران حکومت تک رأيي روي کار است ولي سياستي واقعي در اين کشور هست که البته هيچکدام از گروه هاي سياسي در اين کشور، با تعريف هاي ما اصلاح طلب به شمار نمي آيند ولي در مقايسه با تندروها، اصلاح طلب تر هستند، هر چند که ما تندروهاي تندروها را نيز داريم.

اين ديپلمات امريکايي درباره اظهارات مجري برنامه در مورد تفاوت لحن رهبر معظم انقلاب با رئيس جمهور اسلامي ايران گفت: انتخابات پارلماني براي رئيس جمهور روحاني بسيار اهميت دارد، وي در آستانه اجراي برجام است که به معني خارج شدن ذخاير اورانيوم غني شده ايران است، سانتريفوژهاي خود را از مدار خارج مي کند و به بازرسان آژانس بين المللي انرژي اتمي اجازه مي دهد به واقع، آنچه را که (در تاسيسات اتمي اين کشور) روي مي دهد تحت نظارت و راستي آزمايي قرار بدهند و اطمينان يابند برنامه اتمي اين کشور، در ماهيت خود صلح آميز است و هرگز به سلاح اتمي دست نمي يابند.

وي افزود روحاني باور دارد که با برداشته شدن تحريم ها مي تواند اميدوار باشد در انتخابات بيست و ششم فوريه، افرادي که چندان تندرو نيستند بتوانند خودي نشان بدهند. با اين حال سياست دشواري در ايران جريان دارد و فقط بارقه اندکي از اميد از اين وضعيت دشوار مي توان ديد. مسائل زيادي در پس پرده جريان مي يابد، گفتگوها ادامه مي يابد، آنها (سران منطقه) مي خواهند که تنش ها کاهش يابد.

اين در حالي است که روزنامه  لس‌آنجلس تایمز در روز ۶  آبان‌ماه سال ۱۳۹۲ به نقل از وندي شرمن که در آن زمان معاون وزير امور خارجه امريکا و مسئول مذاکره با ايران بود، نوشت: ما می‌دانیم فریبکاری بخشی از "ژن” ایرانیان است...ما باید تاریخ طولانی فریبکاری ایرانیان را در رابطه با برنامه هسته ای اش را به یاد داشته باشیم.

در ادامه نيز سناتور کریستوفر کوون به سخنان "شرمن” در مورد حقیقت  DNA  ايرانيان اشاره کرده و گفت: همانطور که گفتید فریبکاری جزئی از ژن آنهاست…  و شرمن هم با حرکت سر اين سخن وي را تاييد کرده و ادامه داد: ما به طور دقيق رفتار تيم مذاكره‌كننده ايراني را زير نظر مي‌گيرم و بعد از مذاكرات درباره روش‌ها و تحريم‌هاي بعدي بحث خواهيم كرد.

منبع: رجانیوز
ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار