در آستانه 9 دی؛

مروری بر سابقه فتنه گری در دانشگاهها پس از پیروزی انقلاب اسلامی

اگر فتنه را اختلاط حق و باطل و از بین رفتن قابلیت تشخیص میان آنها بدانیم؛سه دوره اصلی را می توان در سوابق دانشگاه ها شناسایی کرد.
کد خبر: ۸۶۱۳۷۱۴
|
۰۹ دی ۱۳۹۴ - ۱۶:۱۳
 پایگاه اطلاع رسانی سازمان بسیج دانشجویی-مرتضی داودوندی*: از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی، ظرفیت هایی که منجر به مشخص شدن نقش دانشگاه ها و جنبش دانشجویی در پیروزی انقلاب شکوهمند انقلاب اسلامی شده است ، بر همگان آشکار است. اما برخی مواقع تحت تأثیر عوامل مختلفی چون عدم بهینه سازی میان این مرکز مهم با حوزه های علمیه، احزاب و سایر سازمان ها پس از پیروزی انقلاب اسلامی باعث به فراموشی سپردن رسالت اصلی دانشگاه که عبارت است از فرآیند تولید علم همزمان با سیاست ورزی نه سیاسی کاری شده است  و همچنین باعث ایجاد این فکر در ذهن معاندان و منافقان برای یافتن مأمنی برای رژه دادن افکار بیهوده و عنادانه شان در این نهاد شده است. در برهه هایی از تاریخ سی و چند ساله انقلاب اسلامی ایران، شاید بتوان معنی صحیح فتنه را در فراز و فرود های سیاسی، اجتماعی ، فرهنگی و علمی دانشگاه ها و سایر مراکز نظاره کرد.

اگر فتنه را اختلاط حق و باطل و از بین رفتن قابلیت تشخیص میان آنها بدانیم؛سه دوره اصلی را می توان در سوابق دانشگاه ها شناسایی کرد:

نخستین دوره؛فتنه سال ۵۹

به موازات رخداد عظیمی چون انقلاب اسلامی در سال ۵۷، هنوز اقشار ، نهاد ها و گروه های معاند در دانشگاه ها باقی مانده بودند که امیال و آرمان های پوچ آنها اجازه همراهی با اکثریت را به آنها نمی داد. لذا فتنه انگیزی و تفرقه افکنی را سر لوحه کارهای خویش قرار دادند.

در ۲۶ فروردین ۵۹ ،آقای هاشمی رفسنجانی برای سخنرانی در تالار اجتماعات دانشکده پزشکی دانشگاه تبریز حضور یافت. که گروهی از دانشجویان هوادار مجاهدین و کمونیست ها به طرح مسائلی در مخالفت با انقلاب پرداختند و جلسه را به تشنج کشیدند، که باعث نیمه تمام ماندن سخنان هاشمی و زد و خورد و شکسته شدن درب های تالار شد. موج مخالفت با این گروهک های معاند در روحانیون و دانشگاهیان و بازاریان تبریز به راه افتاد. که در پی این موضوع راهپیمایی هایی و تجمع هایی شکل گرفت. 

همچنین درگیری ها و موضوعاتی در دانشگاه های مختلف همچون علم و صنعت و تربیت معلم به وجود آمد. در روزهای بعد مسئله دانشگاه مسئله ای ملی شد و پس از به تصویب رسیدن شورای انقلاب و تأیید امام روح الله قرار شد تمام دانشگاه ها از ۱۵خرداد تعطیل شوند تا به وضعیت آنها رسیدگی شود. طبق این اطلاعیه، ستاد های عملیاتی گروه های گوناگون ، دفترهای فعالیت و نظایر اینها که در دانشگاه ها، دانشکده ها و موسسات آموزش عالی مستقر شده اند، ظرف سه روز از صبح روز شنبه تا پایان روز دوشنبه بر چیده شوند و اگر تا پایان این سه روز این تأسیسات برچیده نشوند، شورای انقلاب مصمم است که همه با هم یعنی رئیس جمهور و اعضا شورا و مردم را فراخوانند و همراه مردم در دانشگاه ها حاضر شوند و کانون های اختلاف را برچینند. در پی این موضوعات امام فرمان مهمی مبنی بر تشکیل شورای انقلاب فرهنگی دادند، برای اینکه زمینه های تحول و اسلامی شدن دانشگاه ها ایجاد شود. و باید این شورا مشکلات سیاسی دانشگاه را از میان بردارد تا دانشگاه ها و سایر مراکز مأمنی برای توطئه در دست گروه های فرصت طلب نباشد.

دومین دوره؛فتنه تیرماه ۷۸

حوادث تیر ماه سال ۷۸ سبب ظاهری آن اصلاحیه قانون مطبوعات و اعتراض ها به این موضوع بوده است، اما دلیل اصلی آن همان جریاناتی است که در دوره اول، انقلاب و حاکمیت موازین اسلامی را به نحو اصولی تاب نمی آوردند، این بار با پشتوانه هایی تازه و در پوشش هایی ظاهرا دانشجو محور فضای دانشگاه را به طور موقتی به تشنج کشیدند. در پی این اصلاحیه مجمع روحانیون مبارز با صدور اعلامیه ای در روزنامه ایران۱۲ تیر ۷۸ یعنی یک روز مانده به مطرح شدن اصلاحیه در صحن علنی مجلس، موسوی خوئینی ها مدیر مسئول روزنامه سلام، اقدام به انتشار سند محرمانه منتسب به وزارت اطلاعات در این روزنامه نمود. که موسوی خوئینی ها با هدف ایجاد هزینه ای غیر قابل پرداخت و در نتیجه عدم تصویب اصلاحیه قانون مطبوعات این کار را کرد.با شکایت وزارت اطلاعات و تعدادی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی، پرونده اتهامی وی به دادگاه ویژه روحانیت ارجاع داده شد و روزنامه سلام تا تعیین تکلیف نهایی تعطیل شد. جریان دوم خردادی با اعلام حکم توقیف روزنامه سلام، غافل گیر شدند و به هشدار و تهدید روی آوردند.

روزنامه های زنجیره ای در اقدامی هماهنگ تعطیلی سلام را به عنوان مهم ترین سوژه خود قرار دادند و از آن به اقدامی غیرقانونی ، مقابله با دولت و مخالفت با توسعه سیاسی یاد کردند.( ۷۸/۴/۱۷ )که همگی نشان از آن داشت که یک تیم پشت پرده، هدایت این جریان را بر عهده داشته.همچنین اولین تجمع ساعت ۲۱ در مقابل خوابگاه دانشگاه تهران برای اعتراض به توقیف این روزنامه صورت می گیرد که بعدها پس از دستگیری عوامل این تجمع، کمک های مالی و ارتباطشان با عناصر خارجی لو می رود. این تجمع با شعارهای تحریک آمیز و پلاکاردهایی از پیش تعیین شده به خیابان کارگر ادامه پیدا کرد. در این میان افرادی مشکوک  با شعارهای تحریک کننده و ضد ارزش های الهی نظام و پرتاب سنگ جو را ملتهب می کنند، همه این اعمال در برابر عوامل انتظامی صورت گرفت.  طبق این سناریو افراد و تیم های پشت پرده خواستار واکنش از عوامل انتظامی بودند که الحمدا... عوامل انتظامی تن به این سناریو ندادند.  در پی این درگیری ها که تا صبح ادامه یافت، به شورش ضد امنیتی تبدیل شد که بسیاری از اموال بیت المال از جمله اتاق ها، میز ها، تخت خواب ها، کیوسک های مطبوعاتی، در و پنجره خوابگاه ها تخریب شدند.  که سرانجام با درایت امام خامنه ای (مد ظله العالی) با بیانات تاریخی خود در ۲۲ تیر به صراحت از پدیده فتنه که پشت مه پنهان شده بود، پرده برداشتند. و حساب معاندین و موج سواران را از فریب خوردگان جدا ساختند که این قائله سرانجام با تظاهرات تاریخی مردم در ۲۳ تیر ماه ۷۸نقش بر آب شد.

سومین دوره؛فتنه ۸۸

این بار آتش فتنه از دانشگاه شعله ور نشد. سناریو تقلب و اعتراض به آنچه که آنها خوانش نا صحیح رأی مردم می خواندند و از مدت ها پیش در راستای برنامه های از پیش تعیین شده در روزنامه های زنجیره ای آن زمان و محافل سیاسی اصلاح طلبان و معاندین داخلی و خارجی و نیز دانشگاه ها طرح ریزی می کردند. که سرانجام با سخنرانی تاریخی امام خامنه ای( مد ظله العالی) در نماز جمعه و راهپیمایی خودجوش مردمی  در9  دی ماه این قائله پایان یافت. 

اگر دوره اول فتنه عملا محدود به دانشگاه ها و دوره دوم را تا حدی فراتر از آن بدانیم، در دوره سوم دیگر فتنه گران، تنها به دانشگاه و فضای دانشجویی رضایت ندادند و فقط از دانشجو به عنوان ابزار روی آسفالت سرد خیابان استفاده کردند. 

باید این نکته را باید به معاندین داخلی و خارجی متذکر شویم، مملکتی که منتسب به حضرت بقیة ا... اعظم(عج) هست و سایه نایب بر حقش پا بر جاست و حمایت مردم بصیر در هرجایی پشت سرش هست، هیچ وقت این انقلاب چه از عوامل خارجی و چه از عوامل داخلی و نفوذ پذیرانشان دچار کوچکترین خدشه نمی گردد. اینجاست که باید سخن امام روح الله در گوشمان زمزمه شود.
«پشتیبان ولایت فقیه باشد تا به مملکتتان آسیب نرسد .»

ارسال نظرات