منصوری‌لاریجانی در همایش «بررسی آراء آیت‌الله جوادی آملی»:

حکمت و حریت از مهمترین ویژگی‌های آیت‌الله جوادی است

استاد عرفان و فلسفه دانشگاه اهل بیت(ع) گفت: آیت‌الله جوادی تنها مرجع تقلید نیست، بلکه مرجع تحقیق هم هست و آثار زیادی دارد که می‌تواند منبع غنی علوم انسانی باشد، نباید امروز بعد از این همه سال بگوییم، چرا علوم ما اسلامی نیست!
کد خبر: ۸۶۰۹۶۹۹
|
۳۰ آذر ۱۳۹۴ - ۱۵:۲۸
به گزارش خبرگزاری بسیج،  همایش «بررسی آرا و اندیشه‌های حکمی و تفسیری آیت‌الله جوادی آملی از منظر پژوهشگران» صبح امروز (دوشنبه، 30 آذر ماه) با حضور جمعی از اندیشمندان حوزه و دانشگاه در دانشگاه تهران برگزار شد.

همچنین در این مراسم اسماعیل منصوری لاریجانی با ابراز مسرت از یاد نام آیت‌الله جوادی آملی در دانشگاه تهران گفت: کتاب «ایقاظ النائمین» اثر ملاصدرا و تحریر آیت‌الله جوادی آملی است، این اثر بسیار خاص و ویژه به دلیل پختگی خاص ملاصدرا و اسرار مکاشفات باطنی ایشان است.

وی با اشاره به اینکه برای فهم این اثر باید تأمل کرد تا راز و رمز آن هویدا شود، افزود: این نوشتار ساحتی از عرفان آیت‌الله جوادی را هویدا می‌کند، بسیاری از ساحت‌های ایشان هنوز پنهان است، آیت‌الله جوادی آملی خرمنی از معارف جمع شده هستند که چهره نورانیش وجودشان در این کتاب مشخص است.

وی در ادامه سخنانش می‌گوید: ملاصدرا در این اثر مطرح می‌کند که اگر برهان داشته باشی اما نور نباشد، فایده‌ای ندارد و آن هم شعله ملکوتی است که البته این شعله را علامه طباطبایی نور حکمت و آیت الله جوادی مصباح علوی می‌نامند، ایشان حتی می‌گویند که اگر این نور را نداری،‌ جای تأسف است!

منصوری لاریجانی با بیان اینکه پس از سی و اندی سال از انقلاب هنوز علوم انسانی ما غربی است، گفت: آیت‌الله جوادی تنها مرجع تقلید نیست، بلکه مرجع تحقیق هم هست و آثار زیادی دارد که می‌تواند منبع غنی علوم انسانی باشد نباید امروز بعد از این همه سال بگوییم چرا علوم ما اسلامی نیست!

وی همچنین اظهار داشت: فلسفه، حکمت و حریت از مهمترین ویژگی‌های آیت الله جوادی آملی مشترک با استاد دینانی است، وجه ممیزه فیلسوف اسلامی حکمت‌گرایی است، متأسفانه امروز دانشجویان ما هگل و هایدگر را بیش از دینانی و ملاصدرا می‌شناسند، البته منظورم این نیست که نباید به فلسفه غرب توجه کنیم، خیر! بلکه باید شخصیت‌های فلسفی خود را نیز بشناسیم.

منصوری در پایان گفت: دنیا تشنه حکمت است، ما هم این حکمت را در اختیار داریم ایدئولوژی ما ترویج حکمت علوی و گفتمان مهدوی است و کتابی که از استاد جوادی معرفی کردم در این مسیر راهگشای ماست.

ارسال نظرات