امام جمعه بخش مرکزی یزد:

استان یزد با بیش از 12 هزار موقوفه جایگاه خوبی از لحاظ درآمدی ندارد

امام جمعه بخش مرکزی یزد گفت: استان یزد بیش از 12 هزار موقوفه دارد و بر حسب تعداد موقوفه نیز استان یزد مقام سوم کشور را دارد اما از لحاظ درآمدی رتبه خوبی نداریم و باید برای این مشکل راهکاری اندیشیده شود.
کد خبر: ۸۶۰۶۸۲۴
|
۲۴ آذر ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۵

به گزارش خبرگزاری بسیج از یزد: حجت‌الاسلام سیدمحمدکاظم مدرسی، عصر دیروز در همایش و نشست تخصصی وقف، خدمات متقابل موقوفات و توسعه امور شهری با حضور شهرداران و روسای شورای اسلامی سراسر استان یزد اظهار داشت: میراث وقف سابقه اسلامی دارد و از صدر اسلام تاکنون وقف در فرهنگ دینی ما وجود داشته است.

وی افزود: پیامبر اکرم (ص) و حضرت علی (ع) و دیگر ائمه و صالحان از واقفان بودند و همواره تاکید داشتند که این سنت حسنه زنده بماند.

مدرسی ادامه داد: در طول تاریخ همواره وقف مورد بی‌مهری قرار گرفته است اما اکنون در حکومت اسلامی قرار گرفته‌ایم و باید به گونه‌ای عمل شود که نقایص گذشته نیز برطرف شود.

استاد حوزه و دانشگاه عنوان کرد: امکان احیای وقف در حمایت‌های قانونی از اوقاف محقق می‌شود و باید همواره مورد توجه قرار گیرد که در این رابطه شهرداران و شوراهای اسلامی شهر و روستا نیز نقش تعیین‌کننده و اثرگذاری دارند.

مدرسی افزود: اگر گاهی در مسیر ساخت و سازهای شهری، زمینی وقفی وجود داشت باید ضمن تشکیل کارگروهی این موانع برطرف شده و با اجازه شرعی نسبت به جایگزینی و تامین نظر واقف و همچنین رفع مشکل اقدام شود.

وی ادامه داد: باید با رکود وقف مقابله شود یعنی اینکه باید وقف جدید افزایش یابد همچنین برای احیای وقف‌های قدیمی تلاش بیشتری صورت گیرد.

امام جمعه بخش مرکزی یزد گفت: استان یزد بیش از 12 هزار موقوفه دارد و بر حسب تعداد موقوفه نیز استان یزد مقام سوم کشور را دارد اما از لحاظ درآمدی رتبه خوبی نداریم و باید برای این مشکل راهکاری اندیشیده شود.

مدرسی افزود: اینکه در طول سال فقط 40 وقف جدید انجام شود، نشانه رکود است و این تعداد قابل دفاع نیست بنابراین باید موانع موجود رفع و اعتماد مردم نیز بیشتر جلب شود.

وی ادامه داد: اینکه قسمتی از وقف غصب شود، یکی از عوامل رکود خواهد بود زیرا شخص و یا نهادی که این کار را انجام می‌دهد، باعث بدبین شدن مردم می‌شود.

استاد حوزه و دانشگاه یزد خاطر نشان کرد: متاسفانه گاهی شهرداری‌ها طرح‌های غیراقتصادی خود را در زمین‌های وقفی اجرا می‌کنند و ساختمان‌هایی همچون آتش‌نشانی یا انبار یا حتی پارک را در این زمین‌ها تعریف کرده‌اند که هیچگونه درآمدی ندارد در حالی که برخی از این زمین‌ها در کنار بلوار و محل بسیار خوبی قرار دارد.

مدرسی ادامه داد: این عمل مانع شدن برای ادامه وقف است و باعث رکود وقف می‌شود و مسئولان جامعه اسلامی باید با آن مبارزه کنند ضمن اینکه مسئولان نیز توجه داشته باشند که همیشه در سمت‌ها خود باقی نمی‌مانند و به طور قطع روزی از این سمت کنار خواهند رفت اما در صورت دست‌درازی به زمین و موارد متعلق به وقف، برای خود تا ابد عذاب الهی را خریده‌اند زیرا مانع وقف شده‌اند.

وی با اشاره به اینکه در یزد و برخی شهرستان‌ها برخی از ادارات دولتی در زمین‌های وقفی قرار گرفته‌اند، گفت: برخی از درآمدهای موقوفه مرحوم رشتی برای چاپ و نشر قرآن و نشر فرهنگ اسلامی مشخص شده اما اکنون اداره‌ای در این زمین قرار گرفته و بلاتکلیف هستیم که این اقدام باید چگونه انجام شود.

امام جمعه بخش مرکزی یزد گفت: از زمانی که شهرداری وارد زمین وقفی می‌شود، شهردار و شورای شهر ضامن منافع وقف هستند و منافع وقف را رعایت کنند در غیر این صورت در این دنیا و جهان آخرت ضامن هستند و حق وقف به گردن آنها خواهد بود و در سایر موارد نهادهای دولتی هم همینگونه است و مسئولان جامعه و حکومت اسلامی باید حافظ منافع وقف باشند.

 

ارسال نظرات