کمبود امکانات حمل‌و‌نقل شهری معضلی برای معلولان

نامیزان بودن سطح معابر و عدم تعبیه سیستم حمل‌و‌نقل شهری ویژه معلولان موجب محدودیت در انجام فعالیت‌های اجتماعی آن‌ها می‌شود.
کد خبر: ۸۶۰۳۲۱۶
|
۱۴ آذر ۱۳۹۴ - ۱۰:۱۳
به گزارش خبرگزاری بسیج،  معلولیت عبارت است از هر گونه اختلال و نارسایی در ساختمان و فعالیت‌های عادی بدن مثل فعالیت‌های روانی و جسمی که موجب محدودیت‌هایی برای انجام برخی کارها در فرد می‌شود.

از جمله عواملی که باعث می‌شود فردی معلول شناخته شود وجود محرومیت در یک سری توانایی‌های شخصی و نیز اختلال و ناتوانی در انجام برخی کارها است.

معمولا افرادی که به هر دلیلی دچار نقص عضو هستند و توانایی انجام بسیاری از فعالیت‌ها را همانند افراد عادی سالم ندارند به علت کمبود امکانات و شرایط نامناسب وضعیتشان از اعتماد به نفس پایینی برخوردار بوده و از مشارکت در انجام فعالیت‌های مختلف اجتماعی سرباز می‌زنند.

*اختلال در نتیجه کمبود امکانات

کمبودهایی که باعث می‌شود فرد از رفت‌و‌آمد با اطرافیان و انجام کارهای خود بیرون از منزل خودداری کند، چیزی نیست جز یک سری امکانات و ملزومات رفاهی و شهری که نبود آن‌ها زندگی عادی این افراد را مختل کرده است.

متاسفانه وجود محدودیت‌های جسمی و حرکت در شخص معلول باعث ضعف فرد در برقراری ارتباط با اطرافیان و تعامل وی با محیط اطراف می‌شود تا حدی که به راحتی نمی‌تواند با دیگران تعامل داشته باشد.

معلولیت از جمله عواملی است که فرد را در ایفای نقش عادی خود در جامعه و محیط خانواده با توجه به سن و جنس و عوامل اجتماعی و فرهنگی محدود می‌کند.این قبیل افراد مجبورند حتی برای انجام کوچک‌ترین کار خود هزینه‌های بسیاری را صرف کنند و یا از اطرافیان برای انجام آن کار کمک بگیرند.

افراد معلول اغلب به خاطر نامناسب‌بودن سطح معابر عمومی ،خیابان‌های شهر و موانع موجود در شبکه دسترسی پیاده شهری  برای رفتن به بیرون از منزل برای انجام کارهای خود با مشکلات بسیاری مراجه‌اند.

* سیستم حمل‌و‌نقلی که نامناسب است

نامیزان بودن سطح معابر و عدم تعبیه محلی مناسب برای تردد معلولان در پیاده راه‌های شهری و همچنین نبود یک سیستم حمل‌و‌نقل شهری استاندارد موجب شده تا فعالیت‌های اجتماعی قشر معلول محدود شود.

امروزه با توجه به بالارفتن سطح کیفی خدمات رفاهی در سطح شهرها اما همچنان معلولان برای حضور در اجتماع و اشتغال در آن از یک سری امکانات شهری محروم مانده‌اند. به اعتقاد برخی صاحب نظران این شهروندان نیستند که به علت نقص عضو معلول‌اند بلکه شهرها به دلیل کمبود امکانات لازم و نبود فضاهای مناسب ویژه معلولان ظرفیت مناسبی را برای پذیرش معلولان برای شرکت در فعالیت‌های اجتماعی ندارند.

با توجه به گسترش دامنه فعالیت‌ها و نیاز شدید جوامع و شهرها به سیستم حمل‌و‌نقل عمومی اما  این روزها شاهد عدم تخصیص وسایل نقلیه ویژه این قشر هستیم چرا که اغلب ماشین‌ها و اتوبوس‌های عمومی در سطح شهرها برای استفاده معلولان تعبیه نشده‌اند بلکه فقط افراد عادی توانایی استفاده از آن‌ها را دارند.

با توجه به اینکه در سال‌های اخیر به علت بروز برخی بلایای طبیعی مثل سیل و زلزله و حوادث ناگواری مثل تصادفات رانندگی بر تعداد معلولان افزوده شده است، حدود 10 تا 15 درصد جمعیت دنیا را تشکیل می‌دهند.

 اما با این وجود بسیاری در شهرهای بزرگ دنیا به علت کم توجهی ارگان‌ها و نهادهای مسئول در زمینه خدمات رسانی به قشر معلول جامعه کمبودهایی در زمینه مدیریت شهری و فراهم کردن امکانات رفاهی و حمل‌و‌نقل ویژه معلولان به چشم می‌خورد.

* چالش زندگی معلولان

نبود امکانات رفاهی مناسب و وجود برخی تبعیض‌ها در جامعه آثار زیان‌باری را برای افراد معلول چه در زندگی فردی و چه زندگی اجتماعی آن‌ها به همراه دارد و به اصلی‌ترین چالش زندگی آن‌ها تبدیل شده است.

حال قانون جامع حمایت از حقوق معلولین یکی از اصلی‌ترین و مهم‌ترین قوانین حمایت کننده از این قشر در جامعه ایران است که در موارد متعدد و با تدابیر گوناگون تصمیمات قانونی و حمایتی برای زندگی معلولان را مورد اشاره و تاکید قرار داده است.

اما تمام شواهد حاکی از عدم رعایت و اجرای صحیح این قانون در جامعه است و جای خالی بسیاری از نیازهای اولیه و ساده این قشر به خوبی احساس می‌شود.

حال باید ارگان‌های ذی‌ربط در جهت بهبود وضعیت ناوگان حمل‌و‌نقل عمومی مثل مترو،ایستگاه‌های اتوبوس برای تردد معلولان، مناسب‌سازی معابر شهری و.. همت گمارند و هر چه سریعتر اقدامات لازم را برای رفاه حال این قشر آسیب‌پذیر جامعه انجام دهند.

همچنین باید تمامی نهادهای مختلف ملی و بین‌المللی با تصویب چارچوب‌های قانونی و نظارتی، امکان دسترسی معلولان را مثل سایر افراد جامعه بر فرصت‌های مختلف اجتماعی و استفاده از همه امکانات رفاهی عمومی فراهم کنند تا این گروه از افراد جامعه نیز حق و امکان دسترسی به امکانات اجتماعی را به طور مساوی دارا باشند.

سید جعفر تشکری هاشمی رئیس سازمان حمل‌و‌نقل و ترافیک شهرداری تهران در رابطه با مناسب‌سازی سیستم حمل‌و‌نقل شهری ویژه معلولان اظهار داشت: در واقع یک شبکه حمل‌و‌نقل را برای معلولان تدارک دیده‌ایم که سعی شده است این شبکه، شبکه‌ای با هزینه پایین باشد تا معلولان بتوانند با صرف هزینه ناچیز، سفرهای خود را که با هدف آموزشی، درمانی، خرید و یا تفریحی است، انجام دهند.
ارسال نظرات