به مناسبت اربعین حسینی؛

تعزیه نبض رهایی در بهاباد اجرا شد +تصاویر

به مناسبت اربعین حسینی تعزیه نبض رهائی کاری از گروه تعزیه بهاباد به کارگردانی صادق رزاقی در مجموعه ورزشی امام علی (ع) شهرستان بهاباد به روی صحنه رفت و مورد استقبال تماشاگران زیادی قرارگرفت.
کد خبر: ۸۶۰۲۸۷۱
|
۱۲ آذر ۱۳۹۴ - ۱۰:۲۸

به گزارش خبرگزاری بسیج از بهاباد: به مناسبت اربعین سید و سالار شهیدان کربلا حضرت ابی عبدالله الحسین  علیه السلام تعزیه نبض رهائی کاری از گروه تعزیه امید بهاباد به کارگردانی صادق رزاقی در مجموعه ورزشی  امام علی (ع) شهرستان بهاباد روی صحنه رفت.

رزاقی کارگردان این تعزیه به تشریح واقعه این تعزیه پرداخت و گفت : حربن یزید ریاحی از خاندان معروف عراق و از رؤسای قبایل کوفیان بود که به ‌درخواست ابن زیاد، برای مبارزه با امام حسین (ع) فراخوانده شد. او به سرکردگی هزار سوار برگزیده گشت؛ گفته‌اند وقتی از دارالاماره کوفه، با مأموریت بستن راه بر حسین بیرون آمد، ندایی شنید که: «ای حر! مژده باد تو را بهشت ...» در کربلا ، حر با سپاهش در منزل «قصر بنی مقاتل» یا «شراف»، راه را بر حسین بست و مانع از حرکت او به سوی کوفه شد و کاروان حسین را همراهی کرد تا به کربلا رسیدند و حسین در آنجا فرود آمد. حر وقتی فهمید کار جنگ با حسین بن علی (ع) جدی است، صبح عاشورا به بهانه آب دادن اسب خویش، از اردوگاه عمر سعد جدا شد و به کاروان امام حسین (ع) پیوست.

 توبه کنان کنار خیمه‌های امام حسین (ع) آمد و اظهار پشیمانی کرد، سپس اذن میدان طلبید. ظاهراً حر با اذن امام حسین (ع) اولین فردی است که به میدان رفت و در خطابهای مؤثر، سپاه کوفه را به خاطر جنگیدن با حسین توبیخ کرد.

چیزی نمانده بود که سخنان او، گروهی از سربازان عمر سعد را تحت تأثیر قرار داده از جنگ با حسین منصرف سازد که سپاه عمر سعد، او را هدف تیرها قرار داد. حر بن یزید ریاحی نزد امام حسین (ع) بازگشت و پس از لحظاتی دوباره به میدان رفت و با رجزخوانی، به مبارزه پرداخت و شهید شد. رجز او چنین بود:

انی انا الحر و ماوی الضیف             اضرب فی اعناقکم بالسیف

عن خیر من حل بارض الخیف                      اضربکم و لا اری من حیف

که حاکی از شجاعت او در شمشیرزنی در دفاع از امام حسین (ع) و حق دانستن این راه بود.حسین بن علی (ع) بر بالین حر رفت و به او گفت: تو همان‌گونه که مادرت نامت را «حر» گذاشته است، حر و آزاده‌ای، آزاد در دنیا و سعادتمند در آخرت!پس از عاشورا بنی‌تمیم بدن مطهر حر را در فاصله یک مایلی از امام حسین (ع) دفن کردند، همانجا که قبر کنونی اوست، بیرون کربلا در جایی که در قدیم به آن «نواویس» می‌گفته‌اند.

گفتنی است تماشاگران زیادی برای دیدن این تعزیه به ورزشگاه امام علی آمده بودند که تمام سکوها پر شده بود و مردم مجبور شدند روی زمین ورزشگاه بنشینند و از نزدیک تماشا کنند.

 نند.


ارسال نظرات