نادر برهانی مرند:

هشت سال مقاومت، رقم کمی در عرض و طول تاریخ بشمار نمی رود

نادر برهانی مرند معتقد است ادبیات و هنرهای نمایشی دفاع مقدس، نیازمند توجه و کار بیشتری در این حیطه است
کد خبر: ۸۶۰۲۳۸۳
|
۱۰ آذر ۱۳۹۴ - ۱۰:۱۲

نادر برهانی مرند معتقد است ادبیات و هنرهای نمایشی دفاع مقدس، نیازمند توجه و کار بیشتری در این حیطه است.

به گزارش ستاد خبری پانزدهمین جشنواره سراسری تئاتر مقاومت، نادر برهانی مرند یکی از اعضا هیئت انتخاب متون نمایش های صحنه ای این دوره از جشنواره، با تاکید بر جایگاه و ضرورت پرداخت به تئاتر مقاومت گفت: «از جمله افرادی هستم که اعتقاد دارم باید به دفاع مقدس و جنگ توجه خاصی داشت و در این حوزه کار کرد. کارهایی که تاکنون صورت گرفته، هنوز تا رسیدن به جایگاه اصلی خود فاصله دارد».

او ادامه داد: «هشت سال جنگ و مقاومت، رقم کمی در عرض و طول تاریخ بشمار نمی رود، بر این اساس چرا ادبیات و هنرهای نمایشی ما به آن اندازه که شایسته است به آن نپرداخته است؟ اگر این جشنواره بتواند در اندازه کوچک خود نیز، این انگیزه های کم فروغ را افزایش و این جایگاه و موضوعات نهفته در آن را روشن تر کند، هدف بزرگی است. هرچند انگیزه های انفرادی و خودجوش بهتر از کارهای سفارشی و جشنواره ای است».

این کارگردان تئاتر، بابیان اینکه آسیب شناسی در حوزه تئاتر مقاومت و دفاع مقدس ضروری است اظهار کرد: «اکنون زمانی است که باید نگاه متفاوتی به این حوزه داشت. یکی از آسیب هایی که با آن روبه روئیم، آثار هم شکل و هم پوشانند. در ادبیات و اجرا برای برون رفت از این انسداد خواسته و ناخواسته، نیازمند تشویق و حمایت با شکل و شمایل های متفاوت هستیم. هرچقدر قوی تر و نوتر به این مفاهیم بپردازیم، موفق تر خواهیم بود. اکنون مخاطبان در معرض انواع رسانه های تصویری، شنیداری و نوشتاری اند، این موضوع نشان دهنده ضرورت پرداخت به چنین موضوعی است».

برهانی مرند در پایان سخنان خود، در رابطه با کیفیت آثار ارسال شده به این دوره از جشنواره بیان کرد: «طی این سال ها افت محسوسی در حوزه نمایشنامه نویسی کشور داشته ایم و این مسئله به بدنه اصلی تئاتر بازمی گردد و تنها منحصر به تئاتر مقاومت نیست. به هرحال تعدادی از آثار قابل توجه هستند».

پانزدهمین جشنواره سراسری تئاتر مقاومت به همت انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس و بنیاد فرهنگی روایت با دبیری حسین پارسایی در قالب رپرتوار آثار منتخب تهران و سایر شهرهای ایران از 31 شهریور تا 7 آذر ماه 1394 برگزار خواهد شد.

ارسال نظرات