مسئول عمران و شهرسازی شهرداری ابرکوه:

پدیده فرونشست زمین قبل از زلزله ابرکوه را ویران می کند

از مجموع 40 حادثه طبیعی شناخته شده در جهان، امکان وقوع 31 حادثه در ایران وجود دارد از آنجاییکه فلات ایران از جمله منابع جهان در خصوص احتمال وقوع حوادث شهری و طبیعی است تحت مدیریت حوادث غیر مترقبه در کشور ما حائز اهمیت زیادی است.
کد خبر: ۸۶۰۰۳۱۹
|
۰۴ آذر ۱۳۹۴ - ۲۱:۰۰

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج از ابرکوه، حوادث دور از ذهنی که در مناطق خاص ایران در حال خودنمایی است با مانورهای بسیاری که بر روی زلزله انجام شده است، در پس پرده باقی مانده اند.
این حوادث که در مناطق خاصی از کشور خسارات هنگفت مالی و جانی را نیز بعضا ایجاد کرده اند. حوزه های مشخصی را در کشور تحت تاثیر قرار داده اند.
خبر فرونشست های زمین که گاه و بیگاه از اقصی نقاط کشور به گوش می رسد، و حوزه مرکزی ایران را بیشت زلزله و سیلاب تهدید می کند و خبرهای نگران کننده ای از فرونشست های دشت های استان مرکزی، فارس، یزد و ... با تعداد زیاد به گوش می رسد.
خشکسالی های پی در پی و برداشت بی رویه آب های زیر سطحی عامل پدیده فرونشست در ابرکوه می باشد.
احمد رضا اسدی مسئول عمران شهرسازی شهرداری ابرکوه اظهار داشت: استان یزد نیز دچار این پدیده می باشد، شهرستان ابرکوه در جنوب غرب استان یزد مدتهاست که با پدیده فرونشست زمین به ویژه در حوزه های شمال شرق و شرق شهر ابرکوه و در بخش بهمن و در محدوده نصرت آباد و مهردشت مواجه شده است.
اسدی افزود: تحقیقات محدودی که در این زمینه توسط برخی از کارشناسان از جمله دکتر حسین مکی نژاد و خانم سمانه پورمحمدی از دشت ابرکوه انجام شده است، تاکیدی بر اهمیت لزوم توجه به این پدیده و دستیابی به علل و پیامدهای آن نیاز به بررسی های علمی و کارشناسی فیزیک زمین و نوع خاک و تعیین میزان کاهش سطح های آب های زیرزمینی منطقه دارد.
وی گفت: خشکسالی های های پی در پی چند سال اخیر و برداشت بی رویه آبهای زیرسطحی، موجب تضعیف آب خوان های (سفره آب) خاک شده و تراکم رسوبات ریزدانه در قسمت سفره آبدار، علت اصلی نشست زمین معرفی شده است.
آنچه که از بروز این پدیده قابل مشاهده است، گسیختگی در سطح زمین و بروز شکاف در مستحدثات ابنیه سطح زمین نظیر: جاده، ساختمان و تاسیسات شهری و تحت الارضی می باشد.
اسدی ادامه داد: این شکاف ها و گودال های به وجود آمده در سطح زمین بعضا بسیار عمیق می باشند و در محدوده مسیل دولت آباد تقریبا تمام آبهای جاری شده در رودخانه فصلی را در خود فرو می برند.
مسئول عمران و شهرسازی ابرکوه بیان داشت: نگرانی عمده از این وضعیت از دست رفتن سرمایه بزرگی است که کمتر به آن توجه شده است. از آنجایی که آب خوان هایی که به واسطه برداشت بی رویه آبهای زیرسطحی دچار کم آبی می شوند. داد در اثر فشار لایه های فوقانی خاک حالت اسفنجی و ذخیره شدن آب خوان ها عمدتا در سازندهای نرم و سست واقع شده اند. در پی کاهش حجم آب و فشار لایه های فوقانی ظرفیت پذیرش آب را دیگر از دست می دهند. پس اگر چنین فرضیه ای را ملاک قضاوت خود قرار دهیم باید نگران آن باشیم که مخازن ذخیره آب های کشور را پس از مدتی از دست خواهیم داد و به این معنی خواهد بود که استعداد طبیعی سرزمین ما در ذخیره آب های ناشی از بارش ها را به مرور از دست می رود.
و در صورتی که مشکل خشکسالی حل شود دیگر مخزن قابلی برای نگهداری از آب های ناشی از بارش نخواهیم داشت. و به هر دلیلی جامعه علمی ایران باید نگاه خاصی به پدیده فرونشست زمین که در فرهنگ عامه به عنوان شق زمین معروف است، داشته باشد.
اسدی گفت: شهرداری ابرکوه به عنوان متولی شهر اقداماتی را در این زمینه با هماهنگی فرمانداری آغاز کرده است، و از جمله برنامه ها، دعوت از کارشناسان زمین شناسی و کارشناسان ستاد حوادث غیر مترقبه استان برای بررسی و پیش بینی اقدامات ضروری در حوزه شهری ابرکوه می باشد.
در صورت تشخیص کارشناسان، بسیاری از محدوده های شهر ابرکوه که بروز این پدیده در آن شکل گرفته باید از برنامه توسعه آتی شهر در آن مناطق جلوگیری شود.
مطمئنا نظر نهایی را در خصوص موانع توسعه شهر می بایستی بر اساس کارشناسی های دقیق و علمی مراجع مرتبط بررسی و اعمال کرد.
مهدی غیب اللهی مدیر جهاد کشاورزی ابرکوه اظهار داشت: برداشت بی رویه آب و سوء مدیریت مصرف آب باعث این فرونشست ها می شود.
وی افزود در ابرکوه تعداد 648 حلقه چاه آب به صورت عمیق و نیمه عمیق و 13 رشته قنات فعال وجود دارد که سالیانه 110 میلیون متر مکعب در سال آب برداشت می کنند.
غیب اللهی میزان بیشترین بارندگی در طول 13 سال گذشته را در سال های 81 و 82 عنوان کرد و گفت: در این سالها میزان بارندگی حدود 5/66 میلیمتر، سال 91 و 92 با 2/4 میلمیتر کمترین میزان بارندگی را داشته است و متوسط بارندگی سالانه در شهرستان ابرکوه 8/63 میلیمتر می باشد.


گزارش: حامد اکرمی

ارسال نظرات