سوالی بی‌جواب در خوزستان که سه سال قدمت دارد

بارش باران این روزهای خوزستان با فرود آلودگی‌های خاکستری و نفس‌گیرش تاکنون 24 هزار و 800 تن را راهی مراکز درمانی این استان کرده است.
کد خبر: ۸۵۹۳۵۰۷
|
۲۳ آبان ۱۳۹۴ - ۱۰:۲۷

به گزارش خبرگزاری بسیج،  حدود 2 هفته‌ای می‌شود که بارش باران در خوزستان نفس مردم این دیار را به تنگ آورده و راهی مراکز درمانی کرده ظاهرا رایگان بودن هزینه‌های درمان این معضل را نادیده گرفته است. هر چند با مراجعه به مراکز درمانی هزینه‌های اقدامات پزشکی و تجهیزاتشان را دریافت می‌کنند. با این وجود بارانی که هنوز دلیل نفس‌گیر بودنش از جانب کارشناسان و متخصصان امر مشخص نشده، همچنان اسب خود را در خوزستان می‌تازد.


* آمار بی‌سابقه جهانی بیماران خوزستان

آمار و سابقه بحران‌های علوم پزشکی نشان می‌دهد که در هیچ جای دنیا در یک فاصله زمانی کوتاه مراجعه‌ای به تعداد مراجعه‌کنندگان بیماران تنفسی ناشی از آلودگی هوا پس از باران در خوزستان به ثبت نرسیده است و این یعنی مراجعه خوزستانی‌ها به دلیل مشکل تنفسی یک رکورد جهانی است.

ایرج نظری معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز در این باره می‌گوید: از ابتدای بارندگی‌های پاییزی تا روز سه‌شنبه 19 آبان آخرین سرشماری بیماران ناشی از مشکل تنفسی آلودگی هوای بارانی به حدود 24 هزار و800 تن رسیده است.

* دلیل همچنان پشت پرده باقی است

ابتدا گفتند باران اسیدی است و حالا می‌گویند ناشی از گیاه کنوکارپوس است و با تشکیل کارگروه در حال بررسی و تحقیق هستیم ولی تاکنون نتیجه نهایی از جانب آن‌ها مشخص نشده است.

حسین آخانی سنجابی کارشناس محیط زیست و گیاه شناس در این خصوص می‌گوید: احتمال ایجاد این مشکل که ناشی از دانه‌های گرده گیاه کنوکارپوس باشد، بسیار ضعیف است  و به نظر می‌رسد این اتفاق بیشتر توسط مواد شیمیایی که در اثر باران قدرت حل‌شدگی دارد، روی داده باشد.

وی در خصوص رد کنوکارپوس و مقصر بودنش در آلودگی تنفسی مردم خوزستان معتقد است: با اینکه کشت این گیاه در مقیاس وسیع کار درستی نبوده اما اینکه می گویند این گیاه باعث بروز حادثه تنفسی شده باشد باید مردم تمام شهرهای استان را درگیر می‌کرد در حالی که مردم بسیاری از شهرها از این اتفاق درامان مانده اند و این گزینه جز آخرین دلایل بروز مشکل تنفسی مردم به شمار می‌رود.

* قوی‌ترین دلیل احتمالی

حالا که گیاه کنوکارپوس طبق گفته کارشناس گیاه‌شناسی رد شده و در اولویت آخر قرار گرفته پس نزدیکترین و قوی‌ترین دلیل چیست؟

وی در این باره می‌گوید: بیشتر باید روی مواد و گازهای شیمیایی ناشی از پتروشیمی‌ها، پالایشگاه‌ها و صنایع حاکم دیگر در این مناطق بررسی و تحقیق شود چرا که مواد شیمیایی در اثر باران قدرت حل‌شدگی دارد.

حشمت‌اله توکل عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی جندی‌‌شاپور اهواز نیز در این باره می‌گوید: اهواز شهری صنعتی است و پیش از این صنایع در خارج از شهر بودند ولی متاسفانه هم اکنون بسیاری از صنایع به داخل شهر منتقل شده‌اند و احتمال نقش آلودگی‌های صنعتی در مشکلات تنفسی دور از انتظار نیست.

* کودکان و بیماری تنفسی

با اینکه رشد بیماری آسم در دانش‌آموزان استان خوزستان در سه سال گذشته صددرصد بوده ولی امسال با بررسی‌های مربیان بهداشت اوضاع بسیار نگران‌کننده است.

امید مقیمی‌پور رئیس اداره سلامت اداره کل آموزش‌و پرورش استان خوزستان در این خصوص می‌گوید: امسال با بررسی‌های انجام شده بین دانش‌آموزان استان خوزستان متوجه شدیم که بیماری آسم و مشکلات تنفسی نسبت به سه سال گذشته 2 برابر شده و افزایش این رشد سالانه برای ما بسیار نگران‌کننده است.

* داستان دنباله‌داری که ادامه دارد

در سال 92 از ابتدای بارندگی‌های پاییزی تا پایان سال، در مجموع 23 هزار بیمار با علائم مشکلات تنفسی به بیمارستان‌های خوزستان مراجعه کردند و در همین بازه زمانی در سال 93، آمار بیماران به 18 هزار تن رسید و امسال نیز به آمار رکورد شکننده جهانی، 24 هزار و 800 تن و از آن زمان تاکنون با وجود به صدا درآمدن بحران هنوز مسئولان هیچ اقدامی جهت کاهش و کنترل این امر نکرده‌اند، چرا که از آن زمان تاکنون دلیل یک اتفاق یکسان مشخص نشده است و سوال اینجاست آیا کودکان و مردم خوزستان محکوم به بیماری تنفسی و محروم از طراوت و پاکی باران هستند؟
ارسال نظرات