برنامه جامع مبارزه با مواد مخدر بازنگري شود

عضو كميسيون اصل 90 مجلس شوراي اسلامي گفت: برنامه جامع مبارزه با مواد مخدر بايد بازنگري شود و ايرادات آن در جهت مبارزه اجتماعي با اعتياد برطرف شود.
کد خبر: ۸۵۹۲۱۱۱
|
۱۹ آبان ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۲

به گزارش خبرگزاری بسیج به نقل ازستاد مبارزه با مواد مخدر، حسين آذين با بيان اينكه وزارت آموزش و پرورش ما در جهت مقابله با اعتياد و آسيب هاي ناشي از آن بسيار ضعيف عمل مي‌كند، افزود: اين سيستم آموزشي فقط كارش آن است كه به دانش آموزان فشار بياورد درس بخوانند و در كنكور شركت كنند، و از لحاظ آموزش مهارت هاي زندگي ، اجتماعي، آشنايي آنان با آسيب هاي اجتماعي ، انواع مواد مخدر ، چگونگي مقابله با آن و غيره بسيار ضعيف است .


وي اظهار داشت: اجتماعي شدن مبارزه با مواد مخدر نياز به فرهنگ سازي دارد ، در حال حاضر براي مقابله با اعتياد اقدامات سلبي و ايجابي دارد اما همچنان شاهد افزايش مصرف كنندگان مواد مخدر و دسترس قرار گرفتن آسان مواد در ميان برخي افراد جامعه هستيم .

نماينده مردم رفسنجان در مجلس شوراي اسلامي ادامه داد: اگر خلا قانوني در بحث مبارزه با مواد مخدر وجود دارد، نمايندگان مجلس آمادگي رسيدگي به آن را دارند و از هر گونه تلاشي در اين جهت دريغ نمي كنند.

آذين با اشاره به اينكه انجام اقداماتي در جهت شناسايي عاملان توليد و توزيع مواد مخدر و روان گردانها نيز در جهت مقابله با اعتياد مفيد است ، اضافه كرد: بايد در اين زمينه برنامه اي سازمان يافته طراحي شود تا مواد مخدر صنعتي و روان گردانها به راحتي در دسترس همگان قرار نگيرند.

عضو كميسيون اصل 90 مجلس شوراي اسلامي ، مبارزه فيزيكي را در برابر مواد مخدر موثر ندانست و گفت : مي دانيم كه مواد مخدر از افغانستان به كشور وارد مي شود، براي توزيع در تهران ، مسيري را طي مي كند كه بايد با ابزارهاي نظارتي و ارزيابي اين مسير ها شناسايي شده و از پخش و عرضه آن ميان مردم بويژه نوجوانان و جوانان جلوگيري شود.

آذين در ادامه، اختلافات خانواگي، بيكاري، افسردگي، نبودن تفريحات سالم و غيره را از عوامل زمينه ساز براي گرايش به مصرف مواد مخدر صنعتي و روان گردانها بيان كرد و اظهار داشت : مطالعات نشان مي دهد كه مخدرهايي مانند كراك ، شيشه و غيره اثرات مخرب كننده و ماندگاري بر روي مغز داشته و فرد را به مرز مرگ مي كشاند.

نماينده مردم رفسنجان در مجلس شوراي اسلامي با اشاره به اينكه مصرف مواد مخدر صنعتي و روان گردانها ميان اقشار مرفه جامعه بيشتر ديده مي شود، ادامه داد: يكي از معضلات جامعه ما آن است كه مردم تصور غلط از مواد مخدر دارند و وقتي فردي به بيماري‌هايي مانند فشار خون، ناتواني جنسي و غيره مبتلا است ، اطرافيان بدون آگاهي به آن مصرف مواد مخدر را پيشنهاد مي‌كنند كه هيچ پايه و اساس علمي ندارد.

آذين تصريح كرد: اين مسئله گوياي آن است كه در بحث آموزش نيز ضعيف هستيم و مردم دانش و آگاهي كافي را ندارند كه به مصرف مواد مخدر و روان گردانها براي درمان بيماري و يا بيداري شب در فصل امتحانات ، زيبايي و غيره روي مي آورند.

به گقته وي ، قشرهاي مختلف مردم در امر مقابله با اعتياد نياز به آموزش وسيع و گسترده از طرق مختلف دارند و اين وظيفه مسوولان و دست اندكاران امر را دو چندان مي كند.

ارسال نظرات