دبیر انجمن صنفی مدیران رسانه:

دولتی شدن نشان و جایزه ایثار و رسانه یک آفت است

جایزه ایثار و رسانه باعث می شود که رسانه ها هم برای نمایان کردن مصادیق ایثار تشویق شوند و چه خوب است که دولت هم در تقدیر از رسانه هایی که مخلصانه در جهت ترویج فرهنگ ایثار حرکت می کنند، بدون اغراض سیاسی به میدان بیاید.
کد خبر: ۸۵۸۹۷۶۲
|
۱۳ آبان ۱۳۹۴ - ۰۹:۵۲

به گزارش خبرگزاری بسیج به نقل از پایگاه اطلاع رسانی خانه فرهنگ ایثار و مقاومت، محمد حیدری دبیر انجمن صنفی مدیران رسانه با اشاره به «نشان و جایزه ایثار و رسانه» اظهار داشت: این حرکت می تواند تأثیر بسیاری در جامعه رسانه‌ای کشور بوجود آورد و قاعدتاً می‌تواند دوستاً رسانه‌ای ما را به جنب و جوش وا دارد.

وی با تأکید بر اثر گذاری طرح جایزه ایثار و رسانه در ترویج فرهنگ ایثار در جامعه، افزود: مصادیق ایثار و فداکاری از آتش نشانی که جان انسان های گرفتار در حوادث مختلف را نجات می دهند تا معلمان و مبلغان دینی که در دورافتاده ترین نقاط کشور به علم آموزی می پردازند را شامل می‌شود و باید به ایثار و فداکاری در همه حوزه ها پرداخت.

دبیر انجمن صنفی مدیران رسانه با بیان اینکه نباید در معرفی ایثارگران به صورت مستمر به یک چهره پرداخت، تصریح کرد: بسیاری از خبرنگاران ما ایثار را به صورت تخصصی در حوزه‌های محیط زیست، جامعه، سیاست و حتی ورزش هم دنبال می‌کنند و مخلصانه در حال فعالیت هستند که باید از این افراد قدردانی به عمل آورد. قدردانی از این افراد باید منجربه ایجاد یک تحول در رسانه‌های کشور شود و صرفا نباید به اهدا یک لوح تقدیر اکتفا کرد.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا پیش از این طرح نیز برنامه ای شبیه به نشان جایزه ایثار برای رسانه های کشور وجود داشته یا خیر؟ گفت: پیش از این ما جشنواره مطبوعات را داشتیم اما این جشنواره صرفا عملکرد حرفه ای افراد را مدنظر داشت و البته دارای نواقص بسیاری بود. دولتی بودن جشنواره مطبوعات مهمترین آسیبی بود که این جشنواره با خود به همراه داشت، ماحصل جشنواره مطبوعات تنها معرفی چند خبرنگار و رسانه برتر بود که نهایتا اثری مطلوب هم در جامعه بوجود نمی آورد.

حیدری دولتی شدن جشنواره های مرتبط با رسانه ها را یک آفت خواند و خاطرنشان کرد: در نمایشگاه مطبوعات سال گذشته روزنامه صمت به عنوان بهترین غرفه ارائه دهنده خدمات رسانه ای انتخاب شد که دولت در نمایشگاه سال جاری در تقدیر از تلاش های روزنامه صمت، در بدترین نقطه نمایشگاه غرفه این روزنامه را در نظر گرفته است! و این یعنی بدسلیقگی در برخورد با رسانه های پویا.

وی جایزه ایثار و رسانه را حرکتی بسیار ضروری در جهت ترویج روحیه ایثار دانست و افزود: امروز انجیوهای بسیاری در کشور وجود دارند که به طریق مختلف ایثار و فداکاری می کنند، اگر خبرنگاری باشد که حرکت ارزشمند این انجیوها را رسانه ای کند و برای عموم مردم به نمایش بگذارد، قطعا فرهنگ ایثار گسترش می یابد، رسانه ای شدن این فعالیت ها قطعا در جامعه تحرک ایجاد می کند و روحیه ایثارگری در بین مردم بوجود می آورد.

وی ادامه داد: جایزه ایثار و رسانه باعث می شود که رسانه ها هم برای نمایان کردن مصادیق ایثار تشویق شوند و چه خوب است که دولت هم در تقدیر از رسانه هایی که مخلصانه در جهت ترویج فرهنگ ایثار حرکت می کنند، بدون اغراض سیاسی به میدان بیاید.

دبیر انجمن صنفی مدیران رسانه در ادامه اظهار داشت: در یک جامعه علاوه بر اینکه برای ناهنجاری ها و رفتارهای نادرست تنبیه و جریمه در نظر گرفته می شود، باید برای حرکات خوب هم مشوق هایی اعمال گردد. اگر بخواهیم در زمینه های مختلف اثرات مثبتی دریافت کنیم باید همزمان با تنبیه و جریمه، تشویق هم ایجاد کرد.

وی گفت: یکی از دوستان من که از فعالان رسانه ای است توانست با قدرت قلم و گزارشات خود مانع نابودی محیط زیست در نقطه ای از جنگل های شمال کشور شد و همچنین توانست تقاص خون به ناحق ریخته یکی از جنگلبانان شجاع و ایثارگر کشور را بازپس بگیرد و این مصداق ایثار در حوزه رسانه است که تقدیر از آن بسیار ضروریست.

حیدری در خصوص حمایت انجمن مدیران رسانه از « جایزه ایثار و رسانه» اذغان کرد: ما در کشور 4 الی 5 انجمن مطبوعاتی داریم که اگر این طرح به خوبی برای این انجمن ها و رسانه های کشور بیان شود قطعا مورد استقبال قرار خواهد گرفت.

وی در بیان پیشنهاداتی برای اجرای بهتر جشنواره جایزه ایثار و رسانه گفت: قاعدتا چنین طرحی برای اجرایی شدن نیاز به حمایت های مادی دولت دارد، اما خواسته بنده این است که تا حد امکان از سیاسی شدن و دولتی شدن این طرح پرهیز شود. هرچه طرح جایزه ایثار و رسانه به سمت دولتی شدن حرکت کند امکان دارد به سرنوشت جشنواره مطبوعات دچار شود.

دبیر انجمن صنفی مدیران رسانه در پایان با تأکید بر لزوم شفاف سازی در بخش داوری، بیان کرد: لازم است شاخصه های داوری هیأت داوران برای خبرنگاران و رسانه ها مشخص شود و از برخورد سلیقه ای برای داوری آثار تا حد امکان پرهیز کرد. باید تمهیداتی در نظر گرفته شود که اگر آثار یک خبرنگار پذیرفته نشد، بتواند به سایت جشنواره مراجعه کرده و میزان رتبه و دلایل عدم پذیرش طرح خود را مشاهده کند تا شبهه ای بوجود نیاید.

ارسال نظرات