کریمی قدوسی در گفتگوی اختصاصی با بسیج:

جمع آوری سانتریفیوژها خارج از چارچوب نامه مقام معظم رهبری است

عضو کمیسیون امنیت ملی در مجلس تصریح کرد: دستور شخصی جناب رئیس جمهور یا به تنهایی سازمان انرژی اتمی با دستور آقای رئیس جمهور برای ورود به انجام اقدامات خلاف دستور مقام معظم رهبری است و در این زمینه آقای صالحی حتما باید توضیح بدهند.
کد خبر: ۸۵۸۸۷۱۲
|
۱۲ آبان ۱۳۹۴ - ۱۵:۳۹
جوادکریمی قدوسی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در گفتگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری بسیج در واکنش به مصاحبه رئیس سازمان انرژی اتمی با خبرگزاری کیودو مبنی بر جمع‌آوری شماری از سانتریفیوژهای خود در تاسیسات هسته‌ای نطنز اظهار داشت: بنده و 20 نماینده دیگر در نامه ای به آقای رئیس جمهور بابت اقدام توام با تعجیل ایشان به وی تذکر دادیم.

کریمی قدوسی در توضیح این مطلب افزود: با تحقیق و بررسی که انجام دادیم متوجه شدیم با فشار آقای رئیس جمهور به آقای صالحی از 2روز قبل تیمی برای جمع آوری سانتریفیوژها به فردو اعزام شده و شروع به جمع آوری کردند.

نماینده مردم مشهد درمجلس به جلسه یکشنبه صحن بهارستان و دعوت کمیسیون امنیت ملی ازآقای عراقچی و کمالوندی معاون سازمان انرژی اتمی، اشاره و بیان کرد: بنده از ایشان سوال کردم که آیا دست به جمع آوری سانتریفیوژها زدید یا نه؟ گفتند که" نه ما این اقدام را انجام ندادیم و مقدماتش را داریم فراهم می کنیم"

وی در ادامه تاکید کرد: با بررسی که امروز صورت گرفت مشخص شد اظهارات آقای عراقچی خلاف واقع است و جمع آوری سانتریفیوژها آغاز شده و بخشی از اقدامات را هم انجام داده اند.

بحث توافق برجام بایستی با سه سند بایستی تطبیق پیدا کند

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در ادامه تصریح کرد: استدلال ما در کمیسیون امنیت ملی با عراقچی این بود که بحث توافق برجام با سه سند بایستی تطبیق پیدا کند؛ یک سند، منشور و نامه رهبر معطم انقلاب به آقای روحانی است، سند دوم مصوبات ده گانه شورای عالی امنیت ملی و سند سوم هم قانونگذاریی است که مجلس شورای اسلامی انجام داده است.


وی تاکید کرد: در نامه مقام معظم رهبری که خیلی شفاف بود دو اقدام مهم را موکول به بستن به پرونده پی ام دی کرده است؛ یکی بحث تغییر طراحی، تغییر راکتور سنگین اراک و همچنین قراردادهای مطمئن و با تضمین برای این تغییر یا فروش و ..

نماینده مردم مشهد در مجلس بیان کرد: دراین نامه، مقام معظم رهبری فرمودند هیچ کدام از این اقدامات انجام نمی شود مگر اینکه این تضمین ها صورت بگیرد ودر بند1 بحث نوشتن نامه اوباما و اتحادیه اروپا مطرح است که تا این نامه نوشته نشود این اقدامات نباید صورت بگیرد. 

نامه قرائت شده اوباما در صحن، 16 مهر نوشته شده و نامه مقام معظم رهبری به رئیس جمهور در 19 مهر!

کریمی قدوسی در توضیح این مطلب افزود: آقای عراقچی معتقد بودند اوباما نامه ای که نوشته کفایت می کند و این نامه اوباما دیروز یکشنبه در کمیسیون امنیت قرائت شد و کاملا برای همه محرز بود که منظور مقام معظم رهبری از نوشتن نامه اوباما نامه ای نیست که اوباما در 16 مهر نوشته در حالیکه نامه مقام معظم رهبری به رئیس جمهور در 19 مهر است! 

وی تاکید نمود: بنابراین براساس اسنادی که موجود است به خصوص نامه مقام معظم رهبری که در رأس، مسئله لغو تحریم ها  پایه اصلی آغاز اجرای تعهدهاست است، تا نوشته شدن این نامه نباید هیچ اقدامی صورت گیرد. 

جمع آوری سانتریفیوژها خارج از چارچوب بیان شده است

نماینده مردم مشهد درمجلس خاطر نشان کرد: براین اساس از نظر ما جمع آوری سانتریفیوژها خارج از چارچوب بیان شده است چرا که جمع آوری آن برای جمهوری اسلامی خیلی پرهزینه است و این در حالی است که هنوز شروط لازم محقق نشده است.  

وی به تذکر به آقای روحانی طی نامه اشاره کرد و گفت: در این نامه از رئیس جمهور خواسته شده تا دستور توقف این کار را بدهند و براساس بند9 از شروط نه گانه مقام معظم رهبری،که باید یک هیئت قوی، هوشمند و آگاه زیر نظر شورای عالی امنیت ملی تشکیل شود همه اقدامات موکول به تصمیم آن هیئت است، حالا ترکیب این هیئت می تواند متشکل از وزارت خارجه ، نیروهای مسلح، سازمان انرژی اتمی، نیروهای امنیتی و اقتصادی باشد و این را شورای عالی امنیت ملی باید جمع بندی کند و این تذکر به ایشان داده شد که اقدامات بعد از این در قضایا موکول به اراده جمع می شود که تجمیع همه تخصص ها در عین حال قدرت، هوشمندی و آگاهی است.

دستور آقای رئیس جمهور برای ورود به انجام اقدامات، خلاف دستور مقام معظم رهبری است

کریمی قدوسی تصریح کرد: بنابراین به نظر ما دستور شخصی جناب رئیس جمهور یا به تنهایی سازمان انرژی اتمی با دستور آقای رئیس جمهور برای ورود به انجام اقدامات خلاف دستور مقام معظم رهبری است و در این زمینه که بحث فنی است آقای صالحی حتما باید توضیح بدهند. 

وی بیان کرد: بعد از تذکر امروز دستور توقف موقت صادر شد ولی ممکن است هرلحظه دوباره این کار شروع بشود.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس  یادآورشد: ما معتقدیم که اگر، فقط چارچوب منشور نامه مقام معظم رهبری دقیق اجرا شود منافع ملی به خطر نخواهد افتاد و برجام هم هر ظرفیت مثبتی داشته باشد مدیریت و جلوی ضعف های این توافق گرفته می شود و تهدیدها هم تبدیل به فرصت می شود.
 
دولت نباید از این چارچوب ذکرشده عدول کند

نماینده مردم مشهد درمجلس خاطرنشان کرد: دولت نباید از این چارچوب ذکرشده عدول کند و بعد از تصویب برجام نیز تعیین تکلیف شده است حتی ساز و کار و تضمین ها هم در نامه مقام معظم رهبری دیده شده لذا هیچ کس نباید دغدغه داشته باشد و همه باید موظف باشیم چارجوب را رعایت کنیم و اگراین تخلف بخواهد ادامه پیدا کند ما قطعا ورود پیدا می کنیم و از مسئولان مربوطه سوال و پیگیری می کنیم. 

وی در خاتمه در خصوص تشکیل کمیته نظارت بر اجرای برجام یادآور شد: این کار به عهده شورای عالی امنیت ملی است و بخشی از وظایف این کمیته رصد و بررسی و تحقق آنچه که در شروط ذکرشده رهبری است می باشد و هر اقدامی در توافقات انجامی  را این هیئت مورد بررسی قرار می دهد و اگر خواسته های نظام تحقق پیدا کرد اینها اجازه اقدام خواهند داد و تضمین های کافی را این کمیته اجرایی بایستی پیگیری کند که ملت ایران هیچ دغدغه ای نداشته باشد. 
ارسال نظرات
آخرین اخبار