درمان اعتياد بايد در سه بعد جسماني، روانشناختي و اجتماعي باشد/ لزوم فراهم كردن بستر شادي‌هاي مشروع جهت پيشگيري از اعتياد

عضو كميسيون اجتماعي مجلس با تاكيد بر لزوم افزايش آموزش‌هاي پيشگيري از اعتياد گفت: درمان اعتياد جهت جلوگيري از بازگشت مجدد معتادان به چرخه اعتياد بايد در سه بعد جسماني، روانشناختي و اجتماعي باشد.
کد خبر: ۸۵۸۶۱۲۳
|
۰۶ آبان ۱۳۹۴ - ۰۹:۱۹

به گزارش خبرگزاری بسیج به نقل از ستاد مبارزه با مواد مخدر، عباس قائدرحمت  اظهار داشت: وزير كشور و دبير كل ستاد مبارزه با مواد مخدر از زماني كه عهده دار مسئوليت در حوزه مبارزه با مواد مخدر شده‌اند تلاش‌هاي بسياري داشته كه مبارزه با اعتياد و درمان اين معضل مهم اجتماعي و ساير مشكلا مربوط به آن را مديريت كند؛ بر همين اساس جلسات زيادي با مداحان، ورزشكاران، هنرمندان و به طور كلي افرادي كه وجه اجتماعي دارند براي پيشگيري و مبارزه با اعتياد برگزار كرده‌ است.

نماینده مردم شریف دورود و ازنا افزود: نگاه وزير كشور به مساله مواد مخدر اجتماعي است كه به نظرم رويكرد ايشان بسيار مناسب بوده و نتايج مطلوبي را به همراه دارد. ما نيز همچون وزير كشور در مجلس موافق رويكرد اجتماعي هستيم و معتقديم بايد از همه ظرفيت‌هاي اجتماعي در اين زمينه بايد بهره‌مند شد.

وي ادامه داد: اعتياد و مبارزه و پيشگيري از آن يك مساله فرادستگاهي است و همه بايد مشاركت در اين زمينه داشته باشند. اعتياد فقط مربوط به گذشته، حال يا آينده نيست و هميشه وجود داشته است. البته در حال حاضر از مصرف مواد به صورت سنتي به سمت صنعتي پيش رفته‌ايم و متاسفانه شاهد اعتياد افراد به انواع مواد مخدر شيميايي همچون شيشه، كراك، حشيش، و انواع روانگردان‌ها هستيم.

عضو كميسيون اجتماعي مجلس بيان داشت: مواد مخدر صنعتي و شيميايي گاهي ظاهر آن شبيه مواد مخدر نيست و بسياري از افراد به ويژه جوانان و نوجوانان ناآگاهانه و از روي نداشتن اطلاع و دانش به سمت مصرف اين مواد سوق داده مي‌شوند. همچنين مواد مخدر صنعتي استفاده در خفا را سهل كرده و بسياري ناآگاهانه با اين مواد معتاد شده و راه گريز براي بازگشت به زندگي سالم بسيار برايشان مشكل مي‌شود.

قائدرحمت با تاكيد بر اينكه بايد تلاش كنيم تقاضاي مواد مخدر در كشور كاهش يابد، افزود: همچنين همه سعي ما بايد پيشگيري از توزيع مواد مخدر باشد. ترانزيت مواد مخدر براي افرادي با سودسرشار همراه است و از طرفي كشور ما در مسير ترانزيت مواد مخدر قرارگرفته است و اين مساله چالش در حوزه مواد مخدر را بيشتر مي‌كند.

اين نماينده مجلس تاكيد كرد: براي كاهش تقاضاي مواد مخدر بايد از افراد صاحبنظر و ذي‌نفوذ در حوزه‌هاي مختلف اجتماعي و فرهنگي بهره‌مند شويم و براي ارائه آموزش‌هاي پيشگيرانه نيز برنامه‌ها را از زمان مهدكودك آغاز كنيم. بسياري از افراد جامعه تبعات و عوارض مصرف مواد مخدر به ويژه از نوع صنعتي را نمي‌دانند بنابراين بايد اطلاع‌رساني‌‌ها گسترده و در وسعت زياد باشد تا حتي با وجود مواد مخدر مردم بدانند كه اعتياد همچون سم است و علاوه بر فروپاشي نهاد خانواده، سبب از دست رفتن فرصت‌هاي شغلي و ايجاد بيماري‌هاي مهلك مي‌شود.

وي بيان داشت: افراد در صورت داشتن آگاهي بر اساس منطق و عقل رفتار كرده و در صورت وجود مواد مخدر خودجوش آن را مصرف نمي‌كنند ولي در صورت عدم آگاهي براي كسب لذت و تفريح ممكن است به سمت اين مواد روي آورند. همچنين وجود حساسيت اجتماعي و قبح نسبت به مساله مواد مخدر و سيگار سبب كاهش گرايش مصرف اين مواد در كشور مي‌شود.

نماینده مردم شریف دورود و ازنا با اشاره به اينكه متاسفانه درمان اعتياد در كشور به درستي مورد توجه قرار نگرفته است، گفت: درمان اعتياد بايد در سه بعد جسماني، روانشناختي و اجتماعي باشد. چرا كه با انجام درمان به اين صورت مي‌توان مانع از بازگشت معتاد به چرخه اعتياد شد. براي درمان و مبارزه با اعتياد بايد به صورت سيستمي عمل كرد و همه جوانب را باهم سنجيد و براي رفع آن اقدام كرد.

عضو كميسيون اجتماعي مجلس در رابطه با تاثير كمبود شادي و اعتياد گفت: در كشور جمهوري اسلامي ايران تابع مقررات شرع مقدس اسلام هستيم. همه بايد قانون كشور را رعايت كنند و تبعييت از فرهنگ ناب اسلامي ـ ايراني را مورد توجه قرار دهند. اين مسائل هيچكدام با شادي منافات ندارد و مامي‌توانيم شادترين كشور دنيا باشيم. مذهب و دين ما با شادي منافات ندارد ولي با اين وجود گاهي شادي مشروع از مردم دريغ شده است.

قائدرحمت با اشاره به سوء تدبيرهاي انجام گرفته در حوزه شادي تصريح كرد: بستر شادي در گذشته و حال به درستي فراهم نشده است. ما كشوري جوان هستيم و شادي بايد در آن بروز داشته باشد. در صورت نبود شادي صحيح، گاهي افراد يا به سمت شادي زيرزميني يا شادي كاذب رفته و اين موضوع سبب بروز بزهكاري و ناهنجاري در جامعه همچون ايجاد اعتياد مي‌شود. بعضي‌ها گاهي از اعتدال خارج شده و تصميم‌هايي مي‌گيرند كه انگار دين اسلام با شادي زاويه دارد.

وي در پايان خاطر نشان كرد: تندروي‌ها سبب مي‌شود، بزهكاري اجتماعي در خفا شكل گيرد. بنابراين براي پيشگيري از اين مساله و بروز اعتياد بايد بستر را بيشتر براي گسترش شادي‌هاي مشروع فراهم كرد.

ارسال نظرات