خبرهای داغ:
وندی شرمن: کاخ سفید باید به موقعیت داخلی روحانی کمک کند

طرح مجلس ایران نیاز کاخ سفید را برآورده می‌کند

وندی شرمن، معاون سابق وزیر امورخارجه آمریکا اخیرا در گفتگویی که در دانشگاه «هاروارد» انجام داده، به نکات جالبی اشاره کرده است.
کد خبر: ۸۵۷۸۸۹۲
|
۱۸ مهر ۱۳۹۴ - ۰۹:۱۸
به گزارش خبرگزاری بسیج،زمانی که محمدجواد ظریف دستش را به سمت باراک اوباما دراز کرد و با او به خوش و بش پرداخت، کمتر کسی گمان می‌کرد برنامه مشخصی برای این نوع دیدارهای مثلا «اتفاقی» وجود داشته باشد اما حالا و با سخنانی که یکی از مقامات ارشد تیم مذاکره کننده هسته‌ای ایالات متحده بیان کرده، مشخص شد که در پشت پرده، دولت یازدهم و کاخ سفید در حال اجرای یک برنامه مشترک هر چند به صورت غیرمرتبط با هم هستند.

وندی شرمن، معاون سابق وزیر امورخارجه آمریکا اخیرا در گفتگویی که در دانشگاه «هاروارد» انجام داده، به نکات جالبی اشاره کرده که شاید مهمترین بخش آن را باید ابراز نگرانی نسبت به وضعیت سیاسی دولت یازدهم دانست؛ جایی که شرمن صراحتا از لزوم تعلیق برخی تحریم‌ها به منظور کمک به دستاوردهای اقتصادی دولت حسن روحانی صحبت می‌کند.

شرمن در بخشی از سخنانش گفته است:«آنچه بسیاری درک نمی کنند این است که در داخل ایران نیز مسائل سیاسی به صورت جدی مطرح است. ما تصور می کنیم که در ایران حکومت دینی وجود دارد و یک نفر بر کشور حاکم است. تردیدی نیست که در ایران رهبر، رهبر است. کاملا روشن است که اگر نظر وی تامین نمی شد او به هیچ وجه اجازه نمی داد برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) پیش برود اما اینطور نیست که او به خیابان برود و بگوید که همه باید با این کار همراهی کنند. باوجود این، شاهد حمایتهایی از این توافق در مجلس ایران هستیم. در مجلس ایران ، طرح فوریتی برای بررسی برجام مطرح شده است که به ایران این امکان را می دهد تا برجام را تازمانی اجرا کند که عزت ایران حفظ شود. این طرح، بخشهای دیگری هم دارد اما هیچ یک از این بخشها، مانع اجرایی شدن برنامه جامع اقدام مشترک(برجام) که مورد تاکید کاخ سفید است نمی شود. درعین حال، می دانیم که در ایران تندروهایی هم وجود دارند که در خط مقدم آنها سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران و نیروی قدس قرار دارد. آنها نه تنها می خواهند اوضاع جاری در ایران را در کنترل خودشان داشته باشند بلکه باید توجه داشت که آنها از بازار سیاه پول کلانی به دست می آورند.» گفتنی است کاخ سفید و وزارت خارجه آمریکا پیش از این نیز بارها بر اجرای قاطع برجام به عنوان نیاز امروز آمریکا تاکید کرده‌اند. تا جایی که خبرگزاری رویترز هفته پیش (9 مهر 94) خبر داد: کاخ سفید طی اطلاعیه‌ای اعلام کرده است که هر اقدامی علیه اجرای برجام را وتو خواهد کرد! همچنین در این بیانیه آمده است: هرگونه ممانعت از اجرای برجام، منافع  و امنیت ملی آمریکا را تضعیف خواهد کرد.

شرمن در ادامه، از تمایل رئیس‌جمهور ایران برای استفاده انتخاباتی از توافق هسته‌ای سخن می‌گوید و تاکید می‌کند: «این بازار سیاه به علت تحریمها به وجود آمده است. آنها کسب و کار بزرگی از این طریق به راه انداخته اند و برداشته شدن تحریمها بخشی از جریان درامدی آنها را خواهد بست. بنابراین می بینیم که در ایران نیز فضای بسیار پیچیده ای وجود دارد. قرار است در ایران هم انتخابات مجلس برگزار شود. بعد از آن نیز انتخابات ریاست جمهوری در ایران برگزار خواهد شد. انتخابات مجلس ایران در ماه مارس (اسفندماه) است. حسن روحانی رئیس جمهور ایران بسیار دوست دارد روز اجرای برنامه جامع اقدام مشترک(برجام) پیش از برگزار انتخابات مجلس باشد تا مردم ایران شاهد برداشته شدن تحریمها باشند. او امیدوار است که این مسئله بر نتایج انتخابات مجلس تاثیربگذارد. البته تاثیرگذاری این مسئله زود نخواهد بود زیرا زمان می برد که کسب و کار رونق بگیرد. درعین حال باید توجه داشت که موقعیت آمریکا در این قضیه همانند دیگر کشورهای حاضر در مذاکرات نبوده است. آمریکا تحریمهایی علیه ایران اعمال کرده است سابقه آن به سال هزار ونهصدو هفتاد و نه بازمی گردد. درنتیجه حتی اگر تحریمها برداشته شود، بغیر از تحریمهای محدود از قبیل تحریم هواپیما و پسته و خاویار و فرش، فعالان اقتصادی آمریکا اجازه نخواهند داشت با ایران تجارت داشته باشند. کشورهای اروپایی و آسیایی با ایران روابط تجاری خواهند داشت. شماری از فعالان اقتصادی ما از این مسئله راضی نیستند اما به هرحال، ما تحریمهای اولیه ای علیه ایران اعمال کرده ایم که به این زودی ها برداشته نخواهد شد.»

با توجه به این سخنان مهم خانم شرمن، به نظر می‌رسد دولت آمریکا تمایل دارد تا با انجام برخی فعالیت‌های محدود، زمینه را برای دستاوردهای حداقلی دولت یازدهم در زمینه اقتصاد فراهم کند تا ضمن کسب رضایت نسبی مردم، بتواند هم در انتخابات مجلس و هم در انتخابات ریاست جمهوری آینده پیروز باشد.

از سوی دیگر، حضور دولتی که مشاورانش صراحتا نسخه ارتباط با آمریکا را می‌پیچند، قطعا یکی از خوشایندترین دستاوردهای کاخ سفید از این معامله خواهد بود. حالا شاید بهتر بتوان ماهیت دیدار اتفاقی ظریف و اوباما را درک کرد.


ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار