معاون اول قوه قضائیه:

دولتمردان، حکام آل سعود را تحت فشار قرار دهند

معاون اول قوه قضائیه گفت: از دولتمردان می‌خواهیم با قدرت، عزت و پیگیری مجدانه از همه ظرفیت‌های قانونی، سیاسی و دیپلماتیک خود استفاده کنند و حکام آل سعود را تحت فشار قرار دهند.
کد خبر: ۸۵۷۵۸۳۱
|
۰۸ مهر ۱۳۹۴ - ۱۵:۴۹

به گزارش خبرگزاری بسیج، حجةالاسلام والمسلمین غلامحسین محسنی اژه‌ای در گردهمایی بسیجیان قوه قضائیه تحت عنوان «رهروان ولایت، عاشقان شهادت» به فاجعه کشته و مجروح شدن حجاج در منا اشاره کرد و گفت: درباره فاجعه‌ای که در سرزمین وحی که امن‌ترین نقطه زمین است رخ داد، نمی‌توان به سادگی گذشت و حکام آل سعود نمی‌توانند از بار سنگین این مسئولیت شانه خالی کنند.

معاون اول قوه قضائیه تأکید کرد: حکام آل سعود باید نسبت به آنچه که در روز منا رخ داد  پاسخگو باشند. باید برای مسببان اصلی این جنایت مجازات مناسب و عاجل بیندیشند و همه خسارت‌های مادی و معنوی و تالماتی که برای جهان اسلام و مسلمین به ویژه خانواده‌های داغدار ایجاد شد را جبران کنند.

اژه‌ای ادامه داد: سرزمین مکه سرزمینی است که باید امنیت و آرامش کامل در آن حاکم باشد و حکام آل سعود نمی‌توانند این مسئولیت عظیمی که بر دوش‌شان نهادینه شده را با فرافکنی و توجیهات غیرمسموع از خود رد کنند. 

وی افزود: در یک روز و در یک ساعت و یا ساعاتی بیش از چند هزار نفر مرد و زن مسلمان که در حال احرام و عبادت بودند، به خاک و خون کشیده شدند و جان باختند. چه کسی باید پاسخگوی این ناامنی باشد. 

این مقام عالی قضایی تأکید کرد: حکام آل سعود به جهات مختلف باید مورد تعقیب و پیگیری قرار بگیرند. آنها موظف بودند تمهیداتی بیندیشند که این اتفاق نیفتد و چند هزار جان‌باخته و مجروح و مصدوم نداشته باشیم. در روز و محلی که مسلمانان برای رمی جمرات می‌رفتند باید تمهیدات لازم پیش‌بینی می‌شد تا چنین واقعه هولناک و جان‌خراشی به وجود نیاید. 

اژه‌ای ادامه داد: حتی اگر فرض کنیم که این حادثه به صورت اتفاقی و غیرقابل سازماندهی شده بوده است، باز هم حکام آل سعود در قبال جانباختگان و جراحات وارده بر مجروحان و مصدومان مسئول هستند. کسانی که سبب شدند حرمت مکه و حرمت نقطه امن روی زمین شکسته و ناامنی ایجاد شود شرعا و قانوناً مسئولیت دارند. 

معاون اول قوه قضائیه افزود: بعد از وقوع حادثه چرا اقدامات مناسب و مقتضی برای نجات کسانی که در این گرما و فشار وجود داشتند اندیشیده نشد؟ اگر فقط آب به روی مجروحان می‌پاشیدند و سریع‌تر آن‌ها را از روی هم بلند می‌کردند بسیاری از آن‌ها جانشان را از دست نمی‌دادند و حکام آل سعود از این بابت هم مقصرند.

وی ادامه داد: آن‌ها که بی‌کفایت و بی‌لیاقت بودند و تمهیدات لازم را نیندیشیدند و نتوانستند چنین فاجعه‌ای را پیش‌بینی کنند و در زمان وقوع حادثه از تلفات جلوگیری کنند، چرا اجازه ندادند دیگران وارد میدان شوند و به کمک مجروحان و جان‌باختگان بشتابند. حکام آل سعود از این جهت هم مقصر و مسئول هستند. 

اژه‌ای اضافه کرد: آنها بعد از وقوع فاجعه نه تنها به دیگران اجازه کمک ندادند بلکه آثار جرم خود را نیز مخفی و پوشاندند. دوربین‌ها را جمع کردند و اجازه ندادند کسی فیلم و عکس تهیه کند. 

معاون اول قوه قضائیه تصریح کرد: اگر به گفته آن نابخرد مسئله اتفاقی و قضا و قدر بود، از مردم عذرخواهی می‌کردند و کمک می‌گرفتند و اجازه می‌دادند علل و عوامل این حادثه بررسی شود. چرا اجازه نمی‌دهند مجروحان به سرعت درمان شوند. چرا اجازه نمی‌دهند اجساد شناسایی شوند؟ 

وی تأکید کرد: مردم عزیز ایران و خانواده‌های مفقودان امروز چقدر دلهره دارند و چقدر از خانواده‌ها هنوز نمی‌دانند که عزیزان‌شان زنده هستند و یا از دنیا رفته‌اند. چرا اجازه نمی‌دهند مردم، مسئولان و زائران برای شناسایی اجساد حتی با رعایت مقررات آنها بروند. 

اژه‌ای ادامه داد: حکام آل سعود از باب حقوق بین‌الملل، شرع،  عقل و وجدان مقصر هستند. از همه کشورهای اسلامی می‌خواهیم که برای آینده اداره حرمین شریفین و اداره امور حجاج همفکری کنند و نباید فقط و فقط به حکام آل سعود اکتفا کرد. چنانکه پیش از این اکتفا شد و فجایع متعددی رخ داد. 

معاون اول قوه قضائیه تأکید کرد: از دولتمردان می‌خواهیم با قدرت، عزت و پیگیری مجدانه از همه ظرفیت‌های قانونی، سیاسی و دیپلماتیک استفاده کنند و حکام آل سعود را تحت فشار قرار دهند زیرا طبق قوانین بین‌المللی اینها مسئول هستند.

وی در پایان افزود: همه کسانی که تریبون، قلم و کرسی به دست دارند باید مدعیان طرفدار حقوق بشر را رسوا کنند که در قبال چنین فاجعه هولناکی که بیش از 4 هزار نفر جان باختند و تعداد کثیری از مردم مجروح و مصدوم شدند سکوت کردند. چرا مدافعان به اصطلاح دفاع از حقوق بشر برای کشته شدگان و مجروحان حادثه منا سخنی نمی‌گویند آیا اینها بشر نیستند.

ارسال نظرات