در گفتگو با تعدادی از چهره های هنری و سینمایی کشور مطرح شد

حق مطلب در سینمای دفاع مقدس ادا نشده است

معرفی دفاع مقدس با زبان هنر، بازگویی خاطرات دوران دفاع مقدس، تکیه بر شعار ایستادگی و مقاومت برای پیشرفت کشور، معرفی راهیان نور به عنوان مسیری برای آشنایی جوانان با دفاع مقدس و ادا نشدن حق مطلب در خصوص سینمای دفاع مقدس و ... از جمله مطالبی بود که تعدادی از بازیگران سینما و تلویزیون و خواننده های کشورمان به آن تاکید کردند.
کد خبر: ۸۵۷۵۶۶۶
|
۰۸ مهر ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۲
به گزارش سرویس راهیان نور خبرگزاری بسیج،  پای کلام تعدادی از بازیگران سینما و تلویزیون و خواننده های کشورمان نشستیم و به جای مصاحبه با آنها در خصوص فعالیت و حرفه شان، دفاع مقدس را سوژه کلام کنیم. گپ و گفتگو در خصوص دفاع مقدس برای ما و چهره هایی مانند شهرام عبدلی، مجید مظفری، امیر تاجیک، مجید اخشابی، حسن اسدی جالب بود و باعث شد که ما را به دوران هشت سال دفاع مقدس ببرند.در این گزارش سعی کردیم یادی هم از زنده یاد "انوشیروان ارجمند" کنیم و آخرین گفتگویمان با این هنرمند عزیز کشورمان را هم در گزارش بگنجانیم که خواندنش خالی از لطف نیست.

 

شهرام عبدلی: ایستادگی و مقاومت رمز پیروزی ما در دفاع مقدس بود

 

بازیگر سریال تکیه بر باد در گفتگو با خبرنگار کوله بار با اشاره به دوران دفاع مقدس گفت: در دوران جنگ، پدر و عمویم علاقه خاصی برای رفتن به جبهه داشتند. پدرم هر چند وقت یکبار از طرف اداره اش داوطلب می شد تا به جبهه برود. عمویم جزو افرادی است که در زمان جنگ حضور فعالی در جبهه داشت. گاهی که خانواده اش با رفتنش مخالفت می کردند، بی آنکه خبری به آنها بدهد، مخفیانه ساکش را برمی داشت و می رفت.

وی ادامه داد:عید یا فصل مدارس که می رسید، پدرم چون در جبهه بود، هیچ کس نبود تا برایمان پیراهن و لوازم مورد نیاز بخرد. چیزی که بیشتر از آن روزها به یاد دارم، بمباران هوایی تهران است. در آن روزها ما در خانی آباد(جنوب تهران) زندگی می کردیم که به دلیل خطر بمباران ها، مدارس در یک دوره ای تعطیل شده بود و گاهی تلویزیون برنامه های آموزشی کتاب درسی می گذاشت و از این طریق درس می آموختیم. خیلی شرایط سختی بود.

 

این بازیگر سینما و تلویزیون با اشاره به فعالیت های پدرش در جبهه افزود:  گاهی پدرم از جبهه به خانه بر می گشت، از خاطرات جبهه برایمان می گفت. شهید" فکوری" فرمانده شان بود که هر بار که پدرم نامش را به زبان می آورد، بغض می کرد و چشمانش نم دار می شد. پدرم علاوه بر اینکه به خط مقدم جبهه می رفت، گاهی در بخش حمل ونقل وارسال کمک های مردمی به جبهه ها فعالیت می کرد. در آن روزها همه دست به دست هم می می دادند تا در مقابل عراق ایستادگی کنیم وبه پیروزی برسیم و اگر این همت و غیرت نبود، الان وضعیت کشورمان همانند عراق، افغانستان و... وضعیت نابسامانی داشت.

 

امیر تاجیک: ماجرای اعزام 36 دانش آموز به جبهه

این خواننده کشورمان در ابتدای سخنانش اشاره ای به دوران دفاع مقدس و اعزامش به جبهه کرد و گفت : سال 64 در هنرستان درس می خواندم که تصمیم گرفتم به جبهه بروم. یک روز با همکلاسی هایم در مدرسه مشغول خواندن آواز بودیم که مدیرمان آقای "نامدار" به کلاس آمد و گفت که هم سن و سالان شما در جبهه هستند و با جان و دل می جنگند و شما در حال خواندن آواز هستید. 36 نفر در کلاس بودیم که همگی تصمیم گرفتیم به جبهه برویم.


امیرتاجیک ادامه داد: اکثر ما 17 ساله بودیم که از طریق بسیج دانش آموزی وارد اهواز شدیم و در آنجا با بچه های تهران آشنا شدیم. در تقسسیمات انجام شده من و تعدادی از دوستانم را به قرارگاه خاتم الانبیا(ص) فرستادند و دوره نظامی را در آنجا گذراندم.

 

وی با بیان اینکه در قسمت پشتیبانی جبهه مشغول به فعالیت بوده است، افزود:  در قسمت پشتیبانی فعالیت می کردم و تخصصم نارنجک بود. اگر در جبهه نیاز به نیرو داشتند، ما کار اعزام را انجام می دادیم. بعضی از  بستگانمان هم در جبهه بودند مثل پسر عمه ام شهید"جعفر تاجیک". حتی مدت کوتاهی با هم همرزم بودیم که سرانجام همان سال در نزدیک اروند کنار به شهادت رسید. او یک سال از من بزرگتر بود و خبر شهادتش را زمانی که به تهران آمدم، شنیدم.

 
خواننده کشورمان با اشاره به بعضی از خاطراتش در دوران دفاع مقدس گفت:وقتی وارد بستان شدیم، با تویوتا به مدرسه ای رفتیم. صبح که از خواب بیدار شدیم نخل هایی نزدیک مدرسه، آتش گرفته بود. بستان تازه آزاد شده بود و شرایط سخت جنگ را آنجا به چشم دیدم.

 

وی در ادامه  شهادت همکلاسی هایش در جبهه را یادآور شد و گفت: بعد از مدتی وقتی به مرخصی برگشتیم، از روی پارچه های مشکلی که روی مدرسه مان نصب شده بود، فهمیدیم که شش نفر از دوستانمان به شهادت رسیده اند. کسانی که با هم در یک مدرسه درس می خواندیم و با هم تصمیم گرفتیم به مدرسه برویم. آن روزها هرگز از یادم فراموش نمی شود، چون لحظه به لحظه های آن روزها برایم خاطره برانگیز است. بعد از اینکه کار خوانندگی را به طور جدی شروع کردم، "خاک خوب" را به یاد خرمشهر و دلاوری های تمام شهدای دفاع مقدس خواندم.

 

مجید مظفری: اجرای نمایش تئاتر در جبهه

 
بازیگر سریال روزهای زندگی با بیان اینکه ایمان، رمز پیروزی ما در هشت سال دفاع مقدس بود، ابراز داشت: در زمان جنگ، من کار تئاتر انجام می دادم. سال 63 بود که به اتفاق همکارانم، برای اجرای تئاتر نمایشی به جنوب رفتیم تا برای رزمنده ها اجرای نمایش کنیم. عنوان نمایشی " بارس گل گل " بود که موفق شدیم آن را در شهرهایی مثل قصر شیرین، اسلام آباد و... اجرا کنیم.

وی ادامه داد:وقتی نخستین بار وارد جبهه شدیم، حس و حال عجیبی داشتم. رزمنده ها با دیدن من و گروه نمایشی خوشحال شدند. به خاطر دارم وقتی تازه وارد قصر شیرین شده بودیم، برای استراحت شبانه مجبور بودیم در مدرسه ای بمانیم. در آنجا هیچ امکاناتی نداشت و حتی پتو نبود که شب خودمان را دور آن بپیچیم. جبهه سختی های خاص خودش را داشت.

 

این بازیگر سینما و تلویزیون خاطره اش را ادامه داد: به یاد داریم، وقتی کار اجرای برنامه نمایشی را در جبهه شروع کردیم، یکی از رزمنده ها پا برهنه از خط اول برای دیدن این نمایش آمده بود و این نشان می داد که رزمنده ها به این برنامه ها علاقمندند. در طول مدتی که در جبهه و مناطق جنگی بودم، خاطرات زیادی در خاطرم مانده است. در جنوب، شبی با یکی از دوستانم برای استراحت به مسجدی رفتیم. در آنجا دو رزمنده خوابیده بودند و ما به این دلیل با صدای بلند صحبت نمی کردیم. مشخص بود که خیلی خسته شده اند که این گونه آرام به خواب رفته بودند. صبح فردایش فهمیدیم که آن دو نفر شهید شده اند و ما خیال می کردیم که خوابند. خیی تعجب کرده بودم وهرگز تا به امروز این صحنه را از یاد نبرده ام. ما آن شب همنشین دو شهید بودیم و خودمان خبر نداشتیم.

وی تاکید کرد: باید کاری کنیم که سینمای دفاع مقدس قوت بیشتری به خودش بگیرد و معتقدم که حق مطلب در خصوص سینمای دفاع مقدس ادا نشده است. 

 
مجید اخشابی:به پسرخاله شهیدم افتخار می کنم  


این خواننده کشورمان، آزاد سازی خرمشهر را یکی از بهترین رویدادهای دفاع مقدس برشمرد و گفت: آزادی شهر خرمشهر یکی از وقایعی است که همیشه آن را به یاد دارم. روزهای جنگ، روزهای شاد وغمگینی بودند که گاهی با دلهره و نگرانی سپری می شد. من آن زمان، درک زیادی از جریانات سیاس و فرهنگی کشورنداشتم و فقط از طریق رسانه ها اخبار را می شنیدم و در آن شرایط حساس، شنیدن خبرهایی همچون آزادی خرمشهر خیلی برایمان مهم و حیاتی بود.

 

مجید اخشابی ادامه داد:در روزهای جنگ، من و خانواده ام در شهسوار مازندران زندگی می کردیم. شهرمان زیاد در معرض بمباران های هوایی قرار نداشت. بستگان مادرم که در تهران زندگی می کردند، گاهی برای رهایی از استرس بمباران های هوایی تهران به خانه ما می آمدند. پدرم باغ بزرگی داشت که از پدرش به ارث برده  بود و آنها به آنجا می رفتند.

 

وی در ادامه با اشاره به اوضاح و احوال آن روزهای شهرشان گفت: در مدرسه مان، در طول سال با همکلاسی هایی مواجه می شدیم که تازه از شهرستان های کشور یا تهران آمده بودند. شرایط  طوری بود که از شهرهای دیگر به شهر ما می آمدند و خودشان را با فرهنگ ما وقف می دادند و همه این ها به دلیل رهایی از استرس بمباران های هوایی بود.

 
این خواننده کشورمان با بیان اینکه پسرخاله اش را در دوران دفاع مقدس از دست داده است، گفت: در طول جنگ، پسرخاله ام محسن به شهادت رسید. خانواده اش در حال آماده کردن مقدمات ازدواجش بودند و او اواخر دوره های سربازی اش را پشت سر می گذاشت که سال  67در عملیات مرصاد به شهادت رسید. ما 40 روزی از او خبری نداشتیم و نگرانش بودیم. خانواده اش می خواستند برای یافتنش به جنوب بروند که خبر شهادتش را دادند او 21سال بیشتر سن نداشت. همرزمانش می گویند که در جبهه، از همه می خواهد که به پشت جبهه بروند و خودش در خط می ماند و شهید می شود. پدرش همیشه به این شجاعت محسن افتخار می کرد و می گفت: پسرم لایق شهادت بود. به یاد دارم، یک بار از جبهه مرخصی گرفته بود و سرزده به خانه ما آمد وبا این کارش خیلی غافلگیر شدیم.


مرحوم انوشیروان ارجمند: دفاع مقدس را با زبان هنر به جوانان بشناسانیم

 

 

مرحوم انوشیروان ارجمند در آخرین گفتگویش با خبرنگار کوله بار، حرفهای زیبایی از دوران دفاع مقدس را برایمان به زبان آورد: بدون شک دفاع مقدس و دفاع از این سرزمین پهناور هرگز از اذهان دور نخواهد شد. چه ایثارگرانی بودند که به خاطر این آب و خاک و به خاطر حفظ این سرزمین و حفظ شئونات به جبهه رفتند و شهید شدند و در مقابل دشمن چنان پایداری کردند که دوست و دشمن برگی نو در حافظه خود افزود. برادران ارزشمندی بودند که اکنون در کنار ما نیستند ولی یاد و خاطره شان  فراموش نشدنی است.

بازیگر سریال امام علی (ع) در ادامه با بیان اینکه در دوران دفاع مقدس به اجرای نمایش تئاتر می پرداخته است، گفت:سال 65 نمایش "شگرد آخر" را در تئاتر شهر تهران به اجرا در آوردم. روند نمایش درباره موضوع دفاع مقدس و جبهه بود که با هدف شناخت بیشتر مسائل و مصیبت های دلاورمردانمان اجر می شد. نمایش با موفقیت اجر شد، طوری که نهاد ریاست جمهوری زمان(حضرت آیت الله خامنه ای)، در کتاب "هنر از دیدگان مقام معظم رهبری" از آن نیز سخن به میان آورده است و همان سال، دست خط ایشان به من اهدا شد.


این بازیگر سینما و تلویزیون ادامه داد: در زمان جنگ، با گروه تئاترمان برای اجرای نمایش به جنوب رفتیم. وقتی تئاتر شروع شد، خنده به لبان رزمنده ها نقش بست و همین برایمان بس بود که بدانیم در اجری نمایش موفق بوده ایم. جبهه مکانی معنوی و خاص بود. بعد از پایان اجرای نمایش رزمنده ها به میان ما می آمدند و با هم شوخی می کردیم. گویی که سالهاست همدیگر را می شناسیم.

 
ارجمند با اشاره به اینکه در طول تاریخ این مملکت هجوم های مختلفی به سمت کشورمان صورت گرفته است، گفت: در طول تاریخ، این مملکت هجوم های مختلف و ستم های بی شماری را تحمل کرده است و هرگز سر تسلیم فرود نیاورده است. در نمایش من هم این موضوع نشان داده شد که این ملت که این ملت با انگیزه و مقتدارانه در مقابل دشمن ایستادگی می کند.

 

وی معتقد بود که دفاع مقدس را باید با زبان هنر به جوانانمان بیاموزیم:به اعتقاد بنده که سال ها در تئاتر و سینما به ایفای نقش پرداخته ام، ما باید دفاع مقدس را با زبان هنر به جوانانمان نشان دهیم. اگر هنرمندانه و توصیف گرایانه بتوانیم ارزش های دفاع مقدس را بیان کنیم، به راحتی می توانیم این فرهنگ را در میان مردممان نهادینه کنیم. باید با دقت و ریز بینی این مسائل مطرح شود تا ذهنیت مردم ما درباره جنگ، مخدوش نشود.

 

حسن اسدی: راهیان نور عاملی برای معرفی دفاع مقدس


این بازیگر و کارگردان کشورمان در گفتگویی با اشاره  به برگزاری اردوهای راهیان نور اظهار داشت: اگربرنامه ریزی خوبی برای این سفرها انجام شود و از محتوای کارشناسی شده و همراه با واقعیت در جریان بازدیدها بهره جویند  قطعا اثرگذاری مناسبی را روی بازدیدکنندگان وبخصوص نسل جوان که آن دوران را ندیده اند انجام می شود.

این بازیگر تلویزیون تصریح کرد: استفاده از هنر نمایش  آن هم به طور زنده  در مناطق جنگی چون فقط با هنر نمایش است که واقعیت ها ملموس می شود برای زنده کردن آن رشادت ها و دلیری ها در نسل جدید می تواند موثر افتد.

 

وی تاکید کرد: مسئولان باید در این اردوها یک زمانی برای نمونه سازی بگذارند   برای شرایط مختلفی که وجود داشته است و یا عملیات های جنگی  دشمن تا بتواند در حد ایده آل  آن شرایط را برای بازدیدکنندگان بازسازی کنند.

 
اسدی یادآور شد: این بازسازی هر چقدر عینی تر باشد نفوذ و اثرگذاری بهتری روی ذهن زائران خواهد داشت و مسئولان را دررساندن پیام های شان به زائران موفق تر خواهد کرد.

 
به گفته این کارگردان سینما: عامل مهم دفاع مقدس و تجاوز به یک ملتی که یک دفاع جانانه کرد وپرداختن به این واقعه خود عاملی برای اقبال هرچه بیشتر مردم برای بازدید از این مناطق است.

  منبع: کوله بار

انتهای پیام/ گزارش: مصطفی قهرمانی
ارسال نظرات
آخرین اخبار