رسوم عید قربان در مازندران

مازندرانیها برای اجزای حیوان قربانی به‌ویژه خون آن حرمت قائل هستند وخون قربانی را در گودالی که به این منظور حفر کرده می‌ریزند تا خوراک حیوانات نشود و برخی در مورد استخوان آن این امر را رعایت می‌کنند.
کد خبر: ۸۵۷۲۰۲۰
|
۳۱ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۵:۳۶



به گزارش خبرگزاری بسیج مازندران، دهم ذی الحجه یا همان عید قربان یکی از اعیاد مهم و بزرگ مسلمانان است که در مازندران با آداب و رسوم خاصی برگزار می‌شود.

همه مسلمانان بر خود تکلیف می‌دانند که مراسم و آیین‌های ویژه این عید بزرگ را به نحو احسن انجام دهند.

قربانی کردن در روز عید قربان یکی از سنت‌های الهی است که مردم مازندران همانند سایر مسلمانان خود را موظف به انجام آن می‌دانند.

مسئول واحد مردم‌شناسی و میراث معنوی اداره‌کل گردشگری مازندران درباره رسوم استان در روز عید قربان اظهار کرد: دهمین روز ماه ذی‌الحجه عید قربان است که در تمام مازندران گرامی داشته می‌شود.

طوبا اوصانلو با بیان اینکه قربانی کردن رسم محوری عید قربان است، گفت: نام مزبور نیز از آن گرفته شده‌ است.

وی تصریح کرد: در مازندران علاوه بر حاجیان که موظف به قربانی کردن هستند سایر مردم در صورت توانایی مالی قربانی می‌کنند.

مسئول واحد مردم‌شناسی و میراث معنوی اداره‌کل گردشگری مازندران یادآور شد: حیوان قربانی باید نر و سالم بوده و کمتر از یک‌سال نداشته باشد.

اوصانلو بیان کرد: البته گاهی چند نفر با هم شریک شده و گوسفندی قربانی می‌کنند و در صورتی‌که توانایی مالی نداشته باشند با کشتن خروسی خون قربانی را در خانه خود می‌ریزند.

این مسئول با اشاره به اینکه گوشت گوسفند قربانی شده تقسیم می‌شود، اظهار داشت: رسم بر این است که گوشت قربانی را بین هفت خانه باید تقسیم کنند.

وی با بیان اینکه در مازندران برای اجزای حیوان قربانی به‌ویژه خون آن حرمت قائل هستند، بیان کرد: خون قربانی را در گودالی که به این منظور حفر کرده می‌ریزند تا خوراک حیوانات نشود و برخی در مورد استخوان آن این امر را رعایت می‌کنند.

*سوراخ کردن گوش دختران؛ رسم رایج عید قربان در مازندران

مسئول واحد مردم‌شناسی و میراث معنوی اداره‌کل گردشگری مازندران بیان کرد: در برخی مناطق رسم بر این است که روده حیوان را خشک کرده و نگه می‌دارند و چشم راست گوسفند را نیز خشک کرده و جهت رفع بلا نگهداری می‌کنند.

اوصانلو خاطرنشان کرد: در برخی موارد برای رهایی از چشم بد یک تکه پنبه را با خون گوسفند آغشته کرده و خشک می‌کنند اگر بچه‌ای مبتلا به گلو درد شود کمی از این پنبه را در استکانی فرو می‌برند و آب رویش ریخته و با قاشق به کودک می‌دهند.

وی یادآور شد: از جمله رسوم عید قربان که در تمام نقاط مازندران رایج بوده سوراخ کردن گوش دختران در این روز است.

مسئول واحد مردم‌شناسی و میراث معنوی اداره‌کل گردشگری مازندران اظهار کرد: قربانی فرستادن برای دخترانی که نامزد شدند و پشت گوسفندی را که به خانه عروس می‌فرستند با حنا رنگ کرده، چشمانش را سرمه می‌کشند، شاخش را گل می‌زنند و برخی دستمال رنگی نیز به گردنش می‌بندند.

اوصانلو تصریح کرد: مقداری از خون قربانی را به پیشانی مریض می‌زنند و به‌دلیل اینکه معتقد هستند این خون شفابخش است و فرد بیمار از بستر بیماری نجات پیدا می‌کند.

*اجرای طرح نظارت شرعی و بهداشتی در ایام عید قربان

سخنگوی اداره‌کل دامپزشکی مازندران درباره توصیه‌های بهداشتی در روز عید قربان اظهار کرد: همه ساله به‌منظور نظارت بر ذبح شرعی و بهداشتی دام‌ برای قربانی، اداره‌کل اقدام به ساماندهی اکیپ‌های ثابت و سیار بازرسی بهداشتی می‌کند که این اکیپ‌ها طی این ایام و از اولین ساعات صبح روز عید در محل‌های تعیین شده حضور می‌یابند.

علی باکویی بیان کرد: امسال با شهرداری‌ها مذاکراتی انجام شده تا مکان‌هایی را در شهرهای استان برای نظارت بر عرضه دام اختصاص دهند.

وی خاطرنشان کرد: اکیپ‌های اداره‌کل دامپزشکی دو روز قبل از عید قربان در این مکان‌ها مستقر شده و پس از معاینه دام افراد می‌توانند دام را خریداری کنند.

سخنگوی اداره‌کل دامپزشکی مازندران به اجرای طرح نظارت شرعی و بهداشتی در ایام عید قربان اشاره کرد و افزود: روحانیون ناظر در کشتارگاه‌های دام مازندران در روز عید سعید قربان به‌منظور پاسخگویی به مسائل شرعی افراد حضور می‌یابند.

باکویی اظهار داشت: با توجه به اینکه مردم تاکید دارند دام را در منازل کشتار کنند در صورتی‌که با مورد غیرطبیعی برخورد کردند حتما به دامپزشکی اطلاع دهند تا پس از ارزیابی صحت سلامت دام آن را مصرف کنند.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه سال گذشته با بیماری خطرناک و مهلک تب کریمه‌کنگو درگیر بودیم درخواست ما از شهروندان این است که حتما گوشت قربانی را به مدت 24 تا 48 ساعت در دمای صفر تا چهار درجه در یخچال نگهداری کرده و سپس مصرف کنند.

سخنگوی اداره‌کل دامپزشکی مازندران در پایان گفت: شهروندان در هنگام خرید دام، از خریداری دام دارای ترشحات آبی و چرکی، زگیل و تاول‌های پوستی به‌شدت پرهیز کنند.

ارسال نظرات
پر بیننده ها