معاون آموزشی وزیر بهداشت مطرح کرد

کاهش وابستگی دانشگاه علوم پزشکی به بودجه دولتی با تحقق بسته حرکت به سوی دانشگاه‌های نسل سوم

معاون آموزشی وزیر بهداشت گفت: تحقق بسته حرکت به سوی دانشگاه‌های نسل سوم وابستگی دانشگاه علوم پزشکی به بودجه دولتی را به حداقل می‌رساند.
کد خبر: ۸۵۶۹۹۳۰
|
۲۸ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۰:۲۷

به گزارش بسیج،  باقر لاریجانی در رابطه با بسته حرکت به سوی دانشگاه‌های نسل سوم اظهار داشت: این بسته به عنوان یکی از بسته‌های تحول و نوآوری آموزش علوم پزشکی به شمار می‌رود و از مأموریت دانشگاه‌های نسل سوم نوآوری و تسهیل کارآفرینی است. همچنین بسته حرکت به سوی دانشگاه‌های نسل سوم از ملزومات تحول در آموزش علوم پزشکی محسوب می‌شود.

وی افزود: نوآوری دانشگاه‌های نسل سوم و تسهیل کارآفرینی دغدغه بسیاری از دانشگاه های بزرگ دنیا است که به باز مهندسی ساختار خود برای رسیدن به دانشگاه های هزار سوم می‌پردازند.

معاون آموزشی وزیر بهداشت ادامه داد: انتظار می‌رود در صورت تحقق بسته نسل سوم، دستاوردهایی همچون رسیدن دانشگاه‌های علوم پزشکی به دانشگاه‌های نسل سوم، تبیین جایگاه دانشگاه‌های علوم پزشکی در اقتصاد دانش کشور و به حداقل رسیدن وابستگی دانشگاه‌های علوم پزشکی به بودجه دولتی محقق شود.

لاریجانی گفت: نهادینه سازی رویکرد آموزش پاسخگو در نظام سلامت، حضور در عرصه‌های آموزشی منطقه‌ای و جهانی و تولید و بومی‌سازی شواهد معتبر علمی برای ارتقای آموزش عالی سلامت از سیاست‌های بسته حرکت به سوی دانشگاه‌های نسل سوم محسوب می‌شود.

وی بیان داشت: بازبینی و بازنگری ساختار و عملکرد دانشگاه‌های علوم پزشکی در گذار به دانشگاه‌های نسل سوم از محورهای بسته حرکت به سوی دانشگاه‌های نسل سوم به شمار می‌روند و کارآفرینی و خلق ثروت دانش‌بنیان در دانشگاه‌های علوم پزشکی در قالب نظام نوآوری همچنین استقرار و طراحی نظام تامین و تخصیص مالی پایدار، عدالت محور و بودجه‌ای آموزش عالی سلامت مبتنی بر مطالعات هزینه اثربخشی نیز از دیگر محورها است.

معاون آموزشی وزیر بهداشت اضافه کرد: اهداف محور کارآفرینی و خلق ثروت دانش‌بنیان در دانشگاه های علوم پزشکی در قالب بسته حرکت به سوی دانشگاه‌های نسل سوم، طراحی نظامی نوآوری منطقه‌ای در مناطق آمایشی مبنی بر تعامل مراکز آموزش سلامت، دانشگاه‌های وزارت علوم و بخش صنعت و خدمات در منطقه آمایشی است.

لاریجانی ادامه داد: طراحی و اجرای مدل‌های راه‌اندازی شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه آموزش عالی سلامت، راه‌اندازی مراکز رشد (انکوباتور) و پارک‌های دانش و فناوری در هریک از مناطق آمایشی، همچنین راه‌اندازی صندوق حمایت از نوآوری‌ها (سرمایه‌گذاری خطرپذیر) در هریک از مناطق آمایشی از دیگر اهداف محورکارآفرینی و خلق خلق ثروت دانش بنیان این بسته به شمار می‌رود.

وی گفت: طراحی و اجرای الگوهای کارآفرینی در حوزه سلامت به منظور ایجاد و ارتقاء جایگاه‌های شغلی دانش‌آموختگان علوم پزشکی نیز از دیگر اهداف محور کارآفرینی و خلق ثروت دانش‌بنیان در دانشگاه‌های علوم پزشکی در قالب نظام نوآوری در بسته حرکت به سوی دانشگاه‌های نسل سوم به شمار می‌رود.

معاون آموزش وزارت بهداشت خاطرنشان کرد: توسعه مدل جامع درآمدزایی دانشگاه علوم پزشکی و طاحی مدل وام‌های آموزشی از اهداف محور طراحی و استقرار نظام تامین و تخصیص مالی پایدار، عدالت محور و بودجه‌ای آموزش عالی سلامت مبتنی بر مطالعات هزینه اثربخشی، بازگشت سرمایه و افزایش بهره وری است.

ارسال نظرات