تعاونی‌ها نقش مهمی در اشتغال بر عهده دارند/ فعالیت 2 هزار و 106 تعاونی در استان

مدیر کل تعاون تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان کردستان گفت: 322 هزار و 537 نفر اعضای تعاونی های استان می باشد که برای 22 هزار و 15 نفر شغل ایجاد کرده است.
کد خبر: ۸۵۶۳۳۰۸
|
۱۰ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۳:۲۸

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج از کردستان، احمد رشیدی مدیر کل تعاون تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان کردستان ظهر امروز در نشست خبری به مناسبت فرارسیدن هفته تعاون اظهار داشت: هدف از گرامیداشت هفته تعاون ترویج فرهنگ کار گروهی و تاثیرپذیری شیوه ی تعاون بر توسعه ی کشور ، فرصتی برای تقدیر از تعاونگران و ایجاد روحیه ی کار و کارآفرینی در میان آحاد مردم است.

وی فراهم کردن شرایطی برای جوانان تحصیلکرده و جویای کار در قالب تشکل های تعاونی از جمله وظایف بخش تعاون عنوان کرد و افزود: بخش تعاون به عنوان یک بخش اقتصادی کشور اهدافی از جمله ایجاد و تامین شرایط و امکانات کار به منظور رسیدن به اشتغال کامل، در اختیار قرار دادن وسایل و امکانات کار برای همه، جلوگیری از تمرکز ثروت در گروه های خاص و تحقق عدالت اجتماعی، و جلوگیری از کارفرما شدن مطلق دولت و واگذاری کار به بخش خصوصی و مردم را دنبال می کند.

وی ادامه داد: قرار گرفتن مدیریت و سرمایه در اختیار نیروی کار، توسعه و تحکیم مشارکت عمومی کمک به تامین عدالت اجتماعی، استفاده موثر از قابلیت های بخش تعاونی در استقرار عدالت اجتماعی و توزیع عادلانه درآمدها از طریق گسترش مالکیت عامه مردم در فعالیت‌های اقتصادی، ارتقاء رقابت‌پذیری بنگاههای اقتصادی کوچک و متوسط از دیگر اهداف کلی و راهبردهای توسعه بخش تعاونی است که امیدواریم تک تک آنها محقق شود.

رشیدی در ادامه گفت: در سال های گذشته بخش تعاون غریب مانده است و نیازمند بازنگری کلی است لذا وزارت کار 7 راهبرد اساسی با 49 برنامه را برای تحول این بخش تعریف کرده است که در سطح کشور در حال اجرایی شدن است.

وی با اشاره به اینکه بخش تعاون دومین رکن نظام اقتصادی کشور است بیان داشت: تامین شرایط و امکانات کار برای همه در قالب تعاونی ها از طرق وام و یا هر راه مشروع دیگر از انتظاراتی است که در برنامه ها و سیاست های دولت به این نکته توجه می شود.

وی اظهار داشت: برای توسعه بخش تعاونی اولویت های نیز برای تعاونی ها از جمله تسهیلات و امکانات، شرکت در مزاید و مناقصه ها، بهرمندی از معافیت های مالیاتی، تخفیفات بیمه ای و صندوق حمایت از سرمایه گذاری تعاون در نظر گرفته شده است.

مدیر کل تعاون تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان کردستان به ویژگی و اهمیت تعاونی ها پرداخت و گفت: تعاونی ها برابر عدالت، همبستگی و همیاری بنا شده است و مسئولیت پذیری،احترام به نظر آرا، عضویت آزاد و داوطلبانه متقاضیان عضویت و بهره‌مندی آنها از خدمات و تسهیلات تعاونی در جهت رفع نیازها و اهداف مشترک، کنترل تعاونی توسط حضور دمکراتیک اعضا (حاکمیت اعضا)؛ مشارکت اقتصادی اعضا، خودگردانی و استقلال تعاونی (خود اتکایی و عدم تأثیر پذیری از مراکز قدرت غیر)؛ آموزش، کارورزی و اطلاع رسانی در تعاونی (توانمندسازی مستمر)؛ همکاری تعاونی‌ها با هم (یکپارچگی و خوداتکایی بخش تعاونی) از جمله ویژگی های مهم آن می باشد.

وی خاطر نشان کرد: تشکیل تعاونی ها به صورت گروهی و با ویژگی هایی که ذکر شد عامل مهمی در جهت رفع بیکاری افزایش تولید بویژه برای استان های محروم می باشد.

رشیدی گفت: 2 هزار و 106 تعاونی با 18 اتحادیه در استان کردستان در بخش های مختلف حمل و نقل؛ مسکن، معدن خدمات کشاورزی و.. فعالیت می کنند و همواره توسعه و ترویج تعاون نیازمند همکاری کلیه ی سازمانها می باشد.

مدیر کل تعاون تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان تصریح کرد: 322 هزار و 537 نفر اعضای تعاونی های استان کردستان می باشد که برای 22 هزار و 15 نفر شغل ایجاد کرده است .

وی به برنامه های هفته ی تعاون اشاره کرد و افزود: افتتاح مسابقه ی تنیس روی میز بانوان ، دیدار تعاونگران با نماینده ولی فقیه، گردهمایی ترویجی در روستای گاوشله و دزلی، غباررویی و عطرافشانی از مزار شهدا با حضور تعاونگران، راهپیمایی خانوادگی کارکنان مدیریت ، همایش تقدیر از تعاونی های برتر استان کردستان و مسابقه ی نقاشی کودکان از جمله ی این برنامه هاست .

ارسال نظرات