امام‌جمعه شاهدیه:

غربی‌ها؛فرهنگ و هویت ایرانی را نشانه رفته‌اند/ضرورت اتحاد و تلاش حوزه و دانشگاه در مقوله های فرهنگی

امام‌جمعه شاهدیه بابیان ضرورت اتحاد حوزه و دانشگاه تأکید کرد: غربی‌ها به دنبال ایجاد یک نوع بی‌هویتی در بین مردم در جمهوری اسلامی ایرانی هستند که مردم را نسبت به دین و آداب بی‌توجه کنند.
کد خبر: ۸۵۶۲۲۲۷
|
۰۸ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۸:۰۰

به گزارش خبرگزاری بسیج از یزد، امام جمعه شاهدیه با اشاره به بیانات رهبر معظم انقلاب در دیدار با هیئت دولت در خصوص ضرورت مراقبت از تولیدات فرهنگی و جلوگیری از تولید کالاهای مضر فرهنگی، اظهار داشت: فرهنگ؛ آداب و رفتار مردم بوده و نیازی به دارا بودن سواد کافی در این مسئله نیست،چراکه افراد مختلف جامعه، با توجه به فرهنگ خاص خود زندگی را دنبال می‌کنند.

حجت‌الاسلام علی‌اکبر ابراهیمی بشکانی ادامه داد: فرهنگ «پرسه» که همان مراسم عزاداری در غم از دست دادن عزیزی است از فرهنگ زرتشتیان گرفته‌شده و حضرت علی (ع) نیز از این فرهنگ ایرانی الگو گرفته و در غم حضرت زهرا (س) به سوگ نشستند و این موضوع نشان از اهمیت موضوع فرهنگ و تأثیرپذیری آن حتی در زمان‌های گذشته و سالیان دراز دارد.

حجت الاسلام بشکانی  بابیان این مطلب که فرهنگ حدومرز ندارد تأکید کرد: غربی‌ها به دنبال ایجاد یک نوع بی‌هویتی در بین مردم در جمهوری اسلامی ایرانی هستند که مردم را نسبت به دین و آداب بی‌توجه کنند.

وی در ادامه به فروش بالای محصولات و کالاهای مختلف که نماد شخصیت‌های برجسته کارتونی دارند اشاره کرد و گفت: فرزندان امروز ایران اسلامی باید باشخصیت‌ها و نمادهای ایرانی - اسلامی آشنایی بیشتری پیداکرده و در عرصه‌های گوناگون نیز از این مهم، استفاده‌های بهینه و تأثیرپذیری را انجام دهند.

خطیب جمعه شاهدیه با حیاتی دانستن فرهنگ‌سازی درهمه حوزه‌ها خاطرنشان کرد: یکی از خصوصیت‌های فرهنگ، تبادل پذیری آن بوده  که بسیار موضوع بااهمیتی به شمار می‌رود چراکه فرهنگ‌ها ازهرجهت مثبت یا منفی به‌سرعت می‌توانند جایگزین شوند.

وی پیروی مردم از مدگرایی را یک نوع فرهنگ القایی تلقی کرده و تشریح کرد: متأسفانه، مدگرایی؛ نوعی  فرهنگ فاقد مکتب است که امروزه در اغلب اجناس مشاهده‌شده و این امر مردم را به نمادهای دیگری سوق می‌دهد.

بشکانی با اشاره به تولید پارچ و لیوان‌هایی که در دوران طاغوت از آن به‌عنوان ظروف شرب خمر، مورداستفاده قرار می‌گرفته گفت: افرادی تولید بیش‌ازپیش این اقلام را در دستور کار خود قرار داده  که مردم ، باید بسیار با بصیرت عمل کرده و خود را بافرهنگ بدون اساس غرب ادغام نکنند.

وی به شاخصه‌های ارزشمند فرهنگی که بر پایه ایرانی و دینی بودن استوار است اشاره‌ کرده و تصریح کرد: مقام معظم رهبری در سخنان گذشته خود در مورد فرهنگ متذکر شده بودند که اگر فرهنگ غرب را انتخاب می‌کنید باید دارای ریسک‌پذیری و خطرپذیری نیز باشید. 

حجت الاسلام بشکانی ادامه داد: محصولات و کالاهای فرهنگی امروزه کشور، باید روح استقلال‌طلبی را در فرزندان جامعه زنده نگه دارد به‌طوری‌که شخصیت‌های داستانی، سینمایی و کارتونی تولیدشده در کشور نیز دارای همین خصوصیت باشد که حس خودباوری، جمع نگری و استقلال‌طلبی را در نسل امروز به اجرا بگذارد لذا باید فعالین در عرصه فرهنگ به تشکل‌های قدرتمند روی بیاورند و در حد امکان از مسائل فردی خودداری کنند.

کارشناس برجسته فرهنگی استان،با تاکید بر موضوع اتحاد بین قشرهای فرهنگی جامعه و بخصوص دانشگاه و حوزه بیان داشت: اگر اصول فرهنگی در کشوربه همین روال خود یعنی مدگرایی و الگوبرداری از فرهنگ غرب ادامه پیدا کند، جامعه دچار یک سردرگمی و یک غوغای فرهنگی خواهد شد.

یزدامروز


ارسال نظرات