یک حقوقدان برجسته کشور تاکید کرد: اجتماعی شدن مبارزه با مواد مخدر موثرتر از تشدید مجازات‌ها

یک حقوقدان برجسته کشور با اشاره به اینکه اجتماعی شدن مبارزه با مواد مخدر در پیشگیری از اعتیاد بسیار با موفقیت همراه خواهد بود، گفت: این رویکرد موثرتر از تشدید مجازات‌ها است.
کد خبر: ۸۵۵۹۹۶۹
|
۰۳ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۲:۵۰
به گزارش خبرگزاری بسیج به نقل از ستاد مبارزه با مواد مخدر، دکتر جليل مالکی  اظهار داشت: اجتماعی شدن مبارزه با مواد مخدر رویکرد مثبتی است و در صورت فراگیر شدن نتایج موثری را به همراه دارد. البته برای تحقق این رویکرد باید اقدامات فرهنگی زیادی از طریق خانواده، آموزش و پرورش، سازمان‌های مردم نهاد و دانشگاه‌ها انجام گیرد.

وی با بیان اینکه اجتماعی شدن مبارزه با مواد مخدر راهکاری فراگیری برای مبارزه با مواد مخدر و اعتیاد به شمار می‌رود، تصریح کرد: مجازات‌ها در کشور در حوزه مبارزه با مواد مخدر بايد تاثیرگذارتر باشند و این مساله موید لزوم تغیر روش‌های مبارزه به روش‌های نوین و نتیجه بخش است.

اين حقوقدان به لزوم افزایش آگاهی و دانش مردم به ویژه جوانان تاکید داشت و افزود: در صورت ارتقاء دانش افراد قطعا افراد کمتری از روی عدم آگاهی به مواد مخدر به ویژه از نوع صنعتی و روان‌گردان‌ها روی می‌آورند. استفاده از ابزارهای نوین و برنامه‌های متنوع فرهنگی و آموزشی از طریق رسانه‌ها در این راستا بسیار موثر است و باید از بیش از گذشته مورد توجه مسئولان مربوطه قرار گیرد.

مالكي تصریح کرد: نبايد فقط به مجازات‌های مربوط به مواد مخدر اكتفا كرد بلكه باید به دنبال پیشگیری باشیم. انجام اقدامات اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی در پیشگیری از بلیه شوم اعتیاد لازم است.

وي گفت: در صورتی که همه مردم و مسئولان در دستگاه‌های دولتی و غیر دولتی وارد عرصه مبارزه جدی با مواد مخدر شوند، می‌ توانیم شاهد کاهش آمار اعتیاد باشیم. این اقدام بسیج همگانی را می‌طلبد و همه باید خود را در این زمینه مسئول بدانند. اعتیاد دغدغه همه مردم است و مسئولان لازم است بسترهای مبارزه را بیش از گذشته چه از طریق ایجاد اشتغال و پرکردن اوقات فراغت مناسب و چه از طریق آموزش و فرهنگ‌سازی فراهم سازند.

مالکی در پایان ضمن ابراز امیدواری از اجرای قانون آئین دادرسی کیفری جدید، خاطر نشان کرد: ان شاء الله با اجرای هرچه بهتر قانون در کشور بتوانیم با همکاری همه مردم با بلای خانمان سوز اعتیاد مبارزه کنیم.
ارسال نظرات